یلن، نقاش دیگر چهارشنبه سیاه

شاید سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها به جای نگرانی برای توییت‌های ایلان ماسک، باید نگران جنت یلن باشند. وزیر خرانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد تمام معاملات رمزنگاری بیش از 10 هزاردلار باید مشروط به گزارش‌دهی شوند و آن را با معاملات نقدی مطابقت دهند. همچنین در بیانیه‌ای گفته شده است این اقدام «به حداقل رساندن انگیزه‌ها و فرصت انتقال درآمد از رژیم جدید گزارش اطلاعات» است. این می‌تواند یکی دیگر از دلایل ریزش هفته گذشته رمزارزها باشد. وضع این قوانین مالیاتی می‌تواند انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را حداقل برای آمریکایی‌ها تا حد قابل توجهی کاهش دهد که این قطعا خبر خوبی برای بازار نخواهد بود.

هفته تلخ‌کامی سرمایه‌گذاران رمز ارز

هفته‌ای که گذشت برای سرمایه‌گذاران با تلخ‌کامی همراه شد. رسیدن اخباری از طرف چین مبنی‌بر وضع سیاست‌هایی برای محدودسازی معاملات رمزارزها، همانند قوانین وضع‌شده در سال 2013 و 2017 از طرف انجمن ملی مالی اینترنت چین، انجمن بانکی چین و انجمن پرداخت و تسویه‌حساب چین، موجب شد اصلاح عمیق بازار کلید بخورد. این خبرها در کنار توییت‌‌های اخیر ایلان ماسک، باعث شدند تا برخی از سرمایه‌گذاران شروع به فروش در حد ضرر خود بکنند. به نقل از کریپتواستیت داده‌های آماری بیان می‌کنند احتمالا بخشی از سقوط آخر هفته پیش به دلیل فروش هیجانی (panic sell) سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت بوده‌است. این اتفاقات موجب شد بیت‌کوین با افت 15 هزاردلاری در ارزش خود مواجه شود. این ریزش موجب شد تا یک‌چهارم سرمایه‌گذاران در این حوزه در ضرر قرار بگیرند. کل بازار نیز با افت ارزش شدیدی همراه شد. طی چند روز گذشته بازار رمزارزها تقریبا 400 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. اما با نزدیک‌تر شدن به پایان هفته، اسب سرکش رمزارزها تا حدی رام شد. رمزارزهای بزرگ مثل بیت‌کوین و اتریوم، با جبران بخش اندکی از این افت قیمتی خود توانستند در کانال‌های قیمتی بالاتر خود قرار بگیرند. این موجب شد تا بازار رمزارزها مجددا در یک ثبات نسبی قرار بگیرد و معامله‌گران امیدوارند تا مدتی این ثبات پایدار بماند.

آخر هفته بازار‌های جهانی، طلا همچنان صعودی

فلز زرد قبل از بسته شدن بازارهای جهانی توانست با گذشتن از مقاومت هزار و 872 دلاری، قیمت خود را در این کانال قیمتی تثبیت کند. روز پنج‌شنبه طلا توانست بعد از پنج ماه برای دومین بار در سال 2021 قیمت بالای 1880 را لمس کند. در روز آخر این هفته بازار نیز، فلز زرد با آغاز معاملات از میانه کانال هزار و 870 دلاری در تلاش برای رسیدن به کانال بالاتر و تثبیت آن بود. در صورت ادامه روند یک ماه اخیر، طلا می‌تواند در ادامه این مسیر موفق باشد و تا قیمت‌های نزدیک به 2 هزاردلار نیز حرکت خود را ادامه دهد. برخی تحلیلگران باور دارند، طلا برای صعود نیاز دارد که روند نزولی بازار رمزارزها ادامه پیدا کند. طلای جهانی برای قرار گرفتن در مسیر صعود درازمدت باید از محدوده 1960 دلاری عبور کند.