معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی از سال ۷۵ در کشور آغاز شده است، گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در چند استان اجرا و بعد از آن در تمام استان‌های کشور انجام شد و این غربالگری برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می‌شود، غربالگری به ۲ روش “‌ای چارت” برای کودکان ۴ تا ۶ و با دستگاه برای کودکان ۳ تا ۴ سال انجام خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار؛ علی اکبر ابراهیمی ادامه داد: در تمام شهرستان‌های استان پایگاه‌های دائم و سیار غربالگری بینایی را داریم، جامعه هدف این طرح کودکان در مهدکودک‌ها بوده‌اند، غربالگران نیز در یک دوره ۲ روزه آموزش‌های لازم را می‌بینند تا تشخیص صحیحی در غربالگری‌ها داشته باشند.

غربالگری بینایی ۷۷ هزار و ۱۸۶ کودک ۳ تا ۵ ساله در استان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص غربالگری بینایی خاطرنشان کرد: غربالگری بینایی برای ۷۷ هزار و ۱۸۶ کودک ۳ تا ۵ ساله در استان انجام می‌شود، در غربالگری مرحله اول ممکن است تعدادی از کودکان دچار مشکلات بینایی باشند، کودکانی که نیاز به معاینات بیشتر دارند به اپتومتریست‌ها معرفی می‌شوند و سطح ۲ غربالگری توسط آن‌ها انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اپتومتریست در صورت نیاز به کودکان عینک می‌دهد، افزود: اگر کودکی نیاز به معرفی به چشم پزشک داشته باشد، توسط اپتومتریست معرفی می‌شود و پزشک نیز با توجه به شرایط کودک و معاینه، درمان‌های دارویی و یا جراحی را انجام می‌دهد.

ابراهیمی بابیان اینکه تمام هزینه‌های درمانی کودکان در طرح غربالگری رد می‌شوند، به عهده بهزیستی خواهد بود و در مراکز غربالگری ۱۷۰‌ای چارت نئونی در شهرستان‌های استان توزیع شده است.

او با اشاره به آمار کودکانی که غربالگری بینایی برای آن‌ها انجام شده است، تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا مقرر شد غربالگری در یک دوره ۳ ماهه انجام شود، اما این دوره تا آخر سال تمدید شده است.

انجام غربالگری شنوایی در ۲۷ مرکز

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص غربالگری شنوایی، گفت: در تمام شهرستان‌های استان اصفهان طرح غربالگری شنوایی در حال انجام است و حدود ۲۷ مرکز بهزیستی و مرکز بهداشت در استان این طرح را انجام می‌دهند، در برخی شهرستان‌ها از جمله خور و بیابانک، دهاقان و سمیرم که اعزام کارشناس شنوایی به صرفه نبوده، از غربالگران قبلی برای شنوایی سنجی استفاده شده و سایر نیرو‌های دانشگاهی هستند.

او با توضیح اینکه غربالگری نوزادان باید تا یک ماهه اول انجام شود، اضافه کرد: بر اساس قانون ۱، ۳ و ۶، نوزادان باید تا یک ماه اول غربال شوند، تا ۳ ماهه باید معاینات تخصصی انجام و تا ۶ ماهه باید درمان برای کودکان که مشکلات شنوایی دارند، انجام شود، حس شنوایی تنها حسی است که در زمان تولد نوزاد کامل شده است و می‌توان غربالگری را از ماه‌های اول برای نوزادان انجام داد.

ابراهیمی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های شنوایی سنج در استان به روز است، اظهار کرد: دستگاه‌های شنوایی سنج مجهز به انجام تست‌های تخصصی شنوایی است و تمام دستگاه‌ها برای ارسال اطلاعات به تهران به اینترنت متصل است، این دستگاه‌ها مخصوص نوزادان و شیرخواران است، قبلاً دستگاه‌های شنوایی سنج برای کودکان ۳ تا ۵ سال را نیز داشتیم، اما امسال به دلیل شیوع کرونا انجام غربالگری شنوایی در این محدود سنی انجام نشده است.

او ادامه داد: امسال باید حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ نوزاد را غربالگری شنوایی کنیم و تا پایان ۳ ماهه سوم حدود ۹۰ درصد این غربالگری انجام خواهد شد.