در هفتادوسومین برنامه های افتتاحیه شهرداری اصفهان، اولین گلخانه گیاهان گرمسیری در محل باغ گلها، باحضور مدیراین شهری، شهردار و اعضای شورای شهر برگزار شد.

فروغ مرتضایی نژاد، رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به انگیزه احداث گلخانه گیاهان گرمسیری از سالها قبل، گفت: اقدامات اولیه این پروژه از سال 97 با بررسی های علمی، تحقیقاتی و آموزشی دراین زمینه آغاز شد و اجرای گلخانه با سازه های جدید، صخره سنگ ها و کاشت گیاهان حاره ای تکمیل گردید.

وی با بیان آنکه عملیات عمرانی بدلیل بافت سست کنار رودخانه، هزینه های زیادی را تحمیل کرده است، عامل رطوبت و سستی خاک را منجربه طولانی شدن اجرای کار دانست و افزود: اکنون گلخانه با استحکام و کار کارشناسی دقیق راه اندازی شده است.

مرتضایی نژاد گفت: با مراکز تحقیقاتی مختلف در داخل ازجمله خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای کاشت گونه های گرمسیری تعاملاتی صورت گرفت و 300 رقم از انواع گونه های گیاهان گرمسیری در این گلخانه کشت شدند.

وی با بیان آنکه سیستم گرمایش و سرمایشی گلخانه و آبیاری بصورت هوشمند و اتوماتیک اجرا می شود، جایگاه این گلخانه را بلحاظ کاربری علمی-آموزشی از مقطع دبستان تا دانشگاه و تفریحی برای سایر شهروندان مطرح کرد و افزود: در گلخانه گیاهان حاره ای، ازجمله درختان موز، انبه، آناناس و قهره در کنار سایر گونه های گرمسیری قرار گرفته اند.

رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، هزینه احداث گلخانه گیاهان گرمسیری را 4 میلیارد تومان اعلام کرد.

قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان، از فضای سیاحتی- آموزشی باغ گلها بعنوان دانشکده کشاورزی نام برد و گفت: درخت ها، تنوع گیاهان در رنگ ها و طرح های زیبا در طبیعت از ارکان و نشانه های خداشناسی و درک قدرت الهی هستند.