به مناسبت هفته درختکاری با حضور استاندار، شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، سرپرست منابع طبیعی، مدیران شهری و استانی،عملیات احداث پارک 53 هکتاری پرتو در منطقه 2 شهر اصفهان و در محدوده شهرک پرتو و منطقه کوهستانی بختیار دشت آغاز شد.

پارک جنگلی پرتو، ریه تنفسی شهر در غرب اصفهان می شود

به گزارش اقتصاد بازار، اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، پارک جنگلی پرتو که از زمین های ملی و از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، به شهرداری اصفهان واگذار شده است، در مجموع ۵۰ هزار اصله درخت و درختچه را در دل خود جای می دهد و به عنوان ریه تنفسی شهر در غرب شهر به شمار خواهد رفت تا بخشی از آلایندگی شهر که از این بخش به شهر وارد می شود، کاهش یافته و یا کنترل شود.

اعتبار مورد نیازبرای این طرح از صندوق ذخیره و توسعه فضای سبز اصفهان به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تامین می شود.برای آبیاری این پارک، ذخیره‌سازی پساب تصفیه خانه شاهین شهربه میزان پنج هزار مترمکعب در سه نقطه منبع آب انجام و شبکه انتقال آب آن در قالب کلکتوری به طول بیش از چهار کیلومترانجام شده است.

با آغاز عملیات اجرایی این پارک جنگلی، پس از سالها کاشت کمربند سبز اصفهان از سرگرفته شد که به دلیل مجاورت پارک جنگلی پرتو با پالایشگاه اصفهان به عنوان یکی از نقاط آلوده شهر، احداث آن اهمیت زیادی دارد.

در آیین هفته درختکاری شهرداری اصفهان، از خانواده دکتر محمد گلشن، فوق تخصص ریه و از شهدای سلامت اصفهان و همچنین از دکتر محمدی، پدر ویانا محمدی، کودک زوج قهرمان سلامت که بر اثر کرونا درگذشت، تقدیر و به یاد آنان نهال هایی کاشته شد. همچنین نهال هایی به یادبود شهدای سلامت، کاشته شد.

پدر ویانا، فرزند زوج قهرمان سلامت که بر اثر کرونا درگذشت نیز نهالی به یاد فرزندش کاشت.

فعالان محیط زیستی و جامعه پزشکی، کارشناسان و نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست و نظام پزشکی نیز در این برنامه حضور داشتند.

اهمیت سلامت پاکبانان و حافظان فضای سبز شهر

اهدای کلاه کاسکت به پاکبانان و کارگران شریف فضای سبز مناطق 2 و 12 به صورت نمادین از سوی سرهنگ محمدی، رییس پلیس راهور ناجا، شهردار و استاندار اصفهان به منظور توجه به ایمنی و سلامت این قشر که از محیط زیست شهر و فضای سبز شهر، محافظت می کنند، از دیگر بخش های این برنامه بود.

در این برنامه غرس نهال یادمان شهدای سلامت توسط شهردار و استاندار اصفهان و اصحاب رسانه انجام گرفت و تابلوهای یادمان سلامت در کنار آن ها درج شد. همچنین تابلوهای نقاشی توسط تعدادی از دانش آموزان هنرمند با موضوعاتی همچون درختکاری، کرونا، محیط زیست و فرهنگ شهروندی،در حین برنامه ترسیم شد که برای رویدادهای آموزش های شهروندی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از درختکاری بعنوان یک ایده و تفکر دفاع کنیم

عباس رضایی، استاندار اصفهان در مراسم روز درختکاری و در آئین کاشت درخت در پارک جنگلی پرتو، با اشاره به اینکه درختکاری یکی از افتخاراتی است که همیشه در این روزهای سال اهتمام به اجرای آن داریم و باید این فرهنگ را به نسل های دیگر هم منتقل کنیم، اظهار کرد: شرایط ما در اصفهان مناسب نیست و در کنار فرصت های مطلوب، تهدیدهای متعددی نیز داریم.

وی ادامه داد: فهم و شعور بالای مردم اصفهان از فرصت های ماست و عملکرد سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در ابعاد مختلف شاهد این مدعاست.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه روز گذشته از سوی دو خیر اصفهانی هشت میلیارد تومان برای احداث مرکز آموزشی در استان و بزرگترین خانه آکادمیک ژیمناستیک کشور اهدا شد و چنین حرکت هایی نشان از فرهنگ و شعور بالای مردم اصفهان دارد، گفت: در زلزله سمیرم شاهد حرکت های خوب مردمی بودیم.

وی با اشاره به تهدیدات اصفهان گفت: کم آبی و آلودگی هوا دو تهدیدی است که اصفهان با آن دست و پنجه نرم می کند؛ در بخش آب فعالیت های خوبی صورت گرفته به طوریکه از هفته آینده (24 اسفندماه) به صورت مجازی و از سوی رئيس جمهور پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آغاز می شود.

رضایی بیان کرد: با توجه به اینکه فرونشست زمین در فرودگاه، دشت مهیار، دامنه و .... اصفهان را تهدید می کند پروژه انتقال آب از خلیج فارس ضرورت داشت.

وی افزود: امیدواریم برای موضوع انتقال آب بهشت آباد نیز به صورت برد – برد با استان های همجوار به انسجام و همدلی برسیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تا اردیبهشت ماه آب سالم برای مردم استان فراهم خواهد شد و در این صورت و با صرفه جویی مردم تا 5 سال آینده مشکل قطعی آب نخواهیم داشت، ادامه داد: در کشاورزی هم باید الگوی کشت مناسب و مصرف بهینه داشته باشیم که در این راستا در دو سال اخیر رتبه دوم را در احداث و ایجادگلخانه هابه دست آوردیم.وی از افتتاح 20 هکتار گلخانه در شهرضا در 12 فروردین ماه 1400 خبر داد.

پروژه های شهرداری برای کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت مردم

رضایی ادامه داد: آلودگی هوا ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد و افتتاح پروژه هایی همچون آزادراه شرق، پل آفتاب، خط دوم مترو و رینگ چهارم از سوی شهرداری اصفهان هم برای کم کردن تاثیرات آلودگی هواست.

وی با تاکید بر اینکه باید در عمل و به عنوان یک ایده و تفکر از درختکاری دفاع کنیم، گفت: اصفهان شهر علم و دانایی است و باید استفاده از هر امکانی با لحاظ سلامت مردم باشد.

استاندار اصفهان به استفاده از پساب در صنعت اشاره و تصریح کرد: 35 میلیون مترمکعب آبی که برای صنعت استفاده می شد، اکنون با پساب جایگزین شده است.

وی با اشاره به ایجاد مسیرهای دوچرحه در اصفهان از شهردار اصفهان خواست در توسعه خطوط دوچرخه سواری اهتمام داشته باشد،چراکه به گفته وی استفاده از فرهنگ خوب دوچرخه سواری که فرهنگ اصیل اصفهان است باید احیا شود و در این زمینه نیاز داریم راه های بیشتری توسعه دهیم.

استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری پارک جنگلی پرتو

در ادامه این برنامه، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان اظهار کرد: در سه سال اخیر فعالیت های خوبی در زمینه محیط زیست و فضای سبز در حوزه مدیریت شهری انجام شده است. امیدواریم، همه مردم در مکان هایی که امکان دارد با غرس درخت به محیط زیست کمک کنند.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در اصفهان و آثار سوء ناشی از آن گفت: تلاش شهرداری این بوده نسبت به امکاناتی که در اختیار داردبرای احیای زاینده رود، کاهش آلودگی هوا، فرونشست زمین، توسعه فضای سبز و انجام هرکاری که می تواند بهافزایش زیست پذیریشهر کمک کند، گام بردارد که نمونه آن احداث پارک جنگلی پرتو است.

شهردار اصفهان در خصوص شیوه های به کار رفته در آبیاری پارک جنگلی پرتو اظهار کرد: تلاش کردیم برای آبیای این پارک از پساب استفاده کنیم؛ برای این کار یک سال گذشته در شمال شهر تصفیه خانه ای را افتتاح کردیم که هر ثانیه 100 لیتر پساب را تصفیه می کند و می توان برای آبیاری فضای سبز منطقه 2 از آن هماستفاده کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه تامین آب مورد نیاز این فضا، از قبل پیش بینی شده برای آبیاری با مشکل مواجه نمی شویم.

نوروزی با بیان اینکه زمین پارک جنگلی پرتو از منابع ملی است و از سوی سازمان منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار گرفته است، گفت: امسال در فاز اول بخشی از احداث پارک جنگلی پرتو اجرا شد و دنبال گرفتن 120 هکتار دیگر هم هستیم تا این فضاها توسعه یابد.

6 پروژه تصفیه پساب در اصفهان در مرحله بهره برداری تا اجرا

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با رشد جمعیت و آلودگی هوا درصدد توسعه فضای سبز متناسب با جمعیت شهر هستیم، اظهار کرد: با توجه به استقرار پتروشیمی و پالایشگاه در مجاورت منطقه 2، زمین پارک 53 هکتاری پرتو در راستای اجرای قانون هوای پاک در اختیار شهرداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه فضای سبز 120 هکتار دیگر هم پیش بینی شده است که تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای شهر به ویژه در این منطقه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در این دوره تجارب و اقدامات خوبی برای تامین منابع آبی جدید برای فضای سبز رقم خورد، گفت: برای توزیع آب در سطح شهر برنامه ریزی، تغییر الگوی کشت و استفاده از آب های خاکستری لحاظ شده است.

وی به ایجاد 70 کیلومتر خط انتقال و 28 هزار مترمکعب مخزن در این دوره مدیریت شهری اشاره و تصریح کرد: شهرداری برای اقدامات این چنینی سالانه 100 میلیارد تومان هزینه کرده است تا سهم آبیاری فضای سبز با پساب از 15 درصد کنونی به 35 تا 40 درصد در نیمه اول سال 1400 افزایش یابد.

امیری افزود: حدود 40 درصد چاه های آبی که در سطح شهر وجود داشت، اکنون خشک شده است و دیگر آبی برای آبیاری ندارد. از همین رو دو پروژه تامین آب از پساب تصفیه شده تکمیل، دو پروژه در دست احداث و دو پروژه دیگر در حال انجام مناقصه است.

وی همچنین از اهدای 50 هزار اصله نهال در هفته درختکاری در شهر اصفهان خبر داد.

ماموریت خود را برای تولید اکسیژن در شهر به درستی انجام دهیم

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این جلسه با اشاره به اینکه ما مسئول سلامت، شادابی و نشاط مردم هستیم و باید با نگاه ایجاد زیست بهتر برای آنها کار کنیم، اظهار کرد: زمانی شهر اصفهان دارای 12 هزار هکتار فضای سبز اکولوژیک بوده که این فضا برای توسعه کاهش یافته در حالیکه جمعیت رو به رشد بوده است.

وی افزود: نیاز مردم به اکسیژن بیشتر از گذشته شده است که برای این مهم ما باید ماموریت ها خود را به درستی انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان به ما سپرده شده است و مردم انتظار هوشیاری و بیداری از ما دارند، گفت: تلاش هایی که از سوی مدیران انجام می شود، مورد انتظار مردم است با این حال انتظاراتی که اکنون مردم از مدیریت شهری دارند با انتظارات گذشته فرق کرده است.

واگذاری زمین پارک جنگلی پرتو به شهرداری برای توسعه فضای سبز

همچنین، محمدعلی کاظمی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه امسال در هفته درختکاری۶۰۰ هزار نهال به صورت رایگان در بین شهروندان توزیع می شود، اظهار کرد: توزیع نهال‌ها از این هفته آغاز شده و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار نهال غیر مثمر در شهرستان‌های بیابانی استان و ۲۵۰ هکتار در قالب توسعه فضای سبز در صنایع و نهادهای استان رقم خواهد خورد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: ۲۵۰ هزار نهال در پروژه‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی کاشته شده که می‌تواند ۴۰۰ هکتار زراعت چوب را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ۵۵۰ هکتار جنگل کاری از سوی منابع طبیعی گفت: چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع جنگل کاری بذری در قالب پروژه‌های جنگل کاری انجام شده تا سرانه فضای سبز استان افزایش یابد.

کاظمی به درختکاری در پارک ۵۳ هکتاری جنگلی پرتو اشاره و اظهار کرد: زمین این پارک بر اساس قانون ماده ۳ به شهرداری واگذار شده که فاز اول آن امروز بهره برداری شد تا فازهای بعدی آن با کمک سازمان مسکن و راه و شهرسازی آماده واگذاری شود.