به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به تحقق انقلاب عمرانی در شهر اصفهان، از احداث حلقه حفاظتی، توسعه مترو، 18 بوستان، افتتاح 20 خیابان، ساخت دو سینما و موارد دیگر نام برد و گفت: توسط اداره کل طراحی شهرداری اصفهان بین سال های 90 تا 94، حدود 300 پروژه طراحی شده، در حالیکه از سال 95 تا بهمن ماه 99 تعداد طرح ها، به 104 مورد می رسد.

وی از خط دوم مترو و حلقه حفاظتی بعنوان دو ابرپروژه شهر اصفهان با هدف کاهش آلاینده های محیط زیستی و تسهیل آمدوشد نام برد و افزود: در اجرای طرح ها، تحقق عدالت فضایی در شهر اجرا می شود. چنانچه، اجرای طرح های پل آفتاب، خیابان های آسمان و تابان شاید چندان برای همه شهروندان محسوس نباشد ولی اجرای پروژه های بزرگ در محلات و نقاط کمتربرخوردار شهر اصفهان بیشترین تاثیر را در توسعه مناطق حاشیه ای شهر دارد. همینطور، طرح های بزرگ سالن اجلاس سران، رینگ چهارم، نمایشگاه بین المللی ازجمله پروژه های محرک توسعه هستند که به آبادانی مناطق نیز کمک می کنند.

شهردار اصفهان با اعلام آنکه فروش تراکم در بودجه 1400 کاهش یافته است، از اختصاص بودجه برای آزادسازی ایستگاه مترو در منطقه رهنان خبر داد و افزود: در بودجه سال آینده از تراکم فروشی فاصله گرفته و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده ایم. چنانچه، سهم 70درصدی فروش تراکم در بودجه سال 1400 به 30درصد کاهش یافته است.

نوروزی، رویکرد شهرداری در طرح تراموا را با توجه به منافع شهر و مردم و اولویت مسیرها بیان کرد و گفت: اجرای تراموا بصورت مشارکتی مدنظر شهرداری بود و دراین زمینه، تفاهمنامه با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد. وی افزود: این طرح باید به شورای عالی ترافیک برود و پیگیری های لازم انجام شده است.

وی در مورد تلاش شهرداری برای اداره ارزان شهر گفت: اگر اکنون میلیاردها تومان برای تحقق عدالت فضایی هزینه می کنیم و درآمدهای حاصل از فروش تراکم را در بودجه کاهش می دهیم برای این است که شهر، گران اداره نشود.

قدرت اله نوروزی با اذعان به اینکه برخی افزایش نرخ ها در اختیار شهرداری ها نیست، گفت: ایجاد انضباط مالی در شهرداری با هدف کاهش هزینه هاست. چنانچه در سال 97 موفق شدیم با کاهش 170میلیارد تومانی هزینه های جاری شهرداری، صرفه جویی داشته باشیم.

وی بدهی دوره های قبلی شهرداری را از نوع غیربانکی عنوان کرد و گفت: طبق قانون و فرصتی که دولت درسال 97 فراهم کرد، نتوانستیم آن را تهاتر کنیم و مجبور شدیم بدهی های مربوط به اجرای پروژه هایی همچون پل های دفاع مقدس و اشکاوند و ... را پرداخت کنیم.  

شهرداراصفهان در بیان مزیت اوراق مشارکت، گفت: دریافت اوراق، بدهی برای شهرداری محسوب نمی شود و با دریافت 10هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، بازپرداخت 5هزار میلیارد تومان از آن بر عهده دولت است و مابقی نیز باید 4 سال دیگر تسویه شود.

نوروزی از تصویب اوراق مشارکت 700 میلیارد تومانی از سوی وزارت کشور برای اجرای مترو خبر داد و گفت: 350میلیارد تومان از این مبلغ بر عهده دولت است.

شهردار اصفهان با بیان اهمیت ایمنی در مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان، کاهش آلودگی و ترافیک را ازجمله اهداف گسترش مسیرهای دوچرخه بیان کرد.

وی از توسعه 53 هکتار فضای سبز در شهر اصفهان همزمان با روز درختکاری خبر داد و گفت: در بودجه سال 1400 حدود 40 درصد به پروژه های مرتبط با کاهش آلاینده ها و توسعه فضای سبز اختصاص یافته است.

نوروزی با اشاره به فعالیت 650 اتوبوس در شهر اصفهان، از کاهش حجم مسافر به دلیل کرونا خبر داد و گفت: 560 هزار مسافر باید روزانه با اتوبوس جابجا شوند اما اکنون به حدود 250 هزار نفر در روز می رسد. شهردار اصفهان درباره مشکلات دیرینه ساختمان جهان نما گفت: بخشی از اسناد آن باید در دادگاه حل شود و زمان مشخصی ندارد.

وی درمورد نامگذاری خیابان آیت اله طاهری، اظهار کرد: آیت اله طاهری از مبارزان انقلابی با سابقه جهاد در هشت سال دفاع مقدس است. او نیز پدر شهید بوده و از سوی مردم محله حسین آباد درخواست هایی به شهرداری برای نامگذاری خیابانی به نام او رسیده بود که شهرداری هم با گذراندن مراحل قانونی در شورای نامگذاری، این اقدام را در چارچوب قانون انجام داد.

وی با تکذیب تغییر ورودی گلستان شهدای اصفهان اظهار کرد: براساس طرح جامع گلستان شهدا و احداث سالن جدید، ورودی های جدید از زیرزمین، طبقه بالا و پشت سالن معین شد.

شهردار اصفهان میزان خسارت وارده به شهرداری اصفهان در اثر کرونا را بین 500 تا یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش زیادی از این خسارت بدلیل کاهش درآمدهای شهرداری از فروش بلیت مراکز تفریحی و حمل و نقل عمومی است اما درعین حال، تخفیف هایی را برای مستاجران و پیمانکاران شهرداری لحاظ کرده ایم.