به گزارش اقتصاد بازار، احسان مشکلانی، بازی را یکی از ناب‌ترین فعالیت‌های انسانی دانست و اظهار کرد: پژوهش‌های مختلف ثابت کرده که بازی فعالیت‌ ناب انسانی است که از بدو تاریخ تا کنون باقی مانده و تاثیرات زیادی در یادگیری انسان داشته است.
وی به وجود فضای مطلوب یادگیری در بازی اشاره و تشریح کرد: فضای بازی دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث می‌شود انسان در یک موقعیت یادگیری عمیق قرار گیرد.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه بازی، انسان را به کودک طبیعی خویش می‌برد گفت: این کودک طبیعی یک بعد انسانی است و اکثر نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا معتقدند زمانی که می‌خواهیم یک یادگیری عمیق در فرد ایجاد کنیم بهتر است آن فرد در موقعیت کودک طبیعی خویش قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این حالت، مطلب اصطلاحا ملکه ذهن فرد می‌شود و زمانی این اتفاق می‌افتد که انسان در من کودک طبیعی خویش قرار گیرد.
به گفته مشکلانی زمانی که انسان در محیط بازی به معنای واقعی و عام آن قرار‌ می‌گیرد، می‌تواند مهارت‌های مهمی را که در زندگی به آن‌ها نیاز دارد فرا گیرد.
وی در ادامه افزود: از جمله این مهارت‌ها، می‌توان به مهارت‌های تصمیم گیری، جرات ورزی و کنترل خشم اشاره کرد.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با ابراز تاسف از اینکه انسان امروزی به تعداد زیادی از مهارت‌هایی که به آن نیاز دارد تجهیز نشده است تصریح کرد: دلیل این امر این است که انسان از محیط بازی دور بوده و هر چقدر که انسان از محیط بازی دور باشد مهارت‌های کمتری را فرا می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در قدیم به دلیل وجود فضای بازی، دسترسی به گروه همسالان و انجام بازی‌های بومی محلی باعث می‌شد که افراد بیشتر در فضای بازی قرار بگیرند ابراز داشت: متاسفانه در زمان حاضر به دلیل عدم دسترسی به فضای بازی انسان‌ها در حال کوچ از دنیای واقعی به دنیای مجازی هستند و همین امر باعث می‌شود که خیلی از مهارت‌ها و همچنین سرمایه‌های روانشناختی که به آن نیاز دارند را از دست بدهند.
مشکلانی امید، تاب‌آوری و خودکارآمدی را از جمله سرمایه‌های روانشناختی دانست و افزود: انسان با بازی‌هایی که با گروه همسالان خود مخصوصا در اوان زندگی و در دوران کودکی و نوجوانی و مراحل رشد اولیه انجام می‌دهد در واقع خود را به سرمایه‌های روانشناختی که سلاح‌های او برای ادامه زندگی هستند مجهز‌ می‌کند و کوچ انسان از فضاهای بازی واقعی و فیزیکی به فضاهای دیگر باعث کاهش سرمایه‌های روانشناختی می‌شود.
وی با بیان اینکه امروزه راهی جز احیای بازی نداریم تاکید کرد: ما باید به سمت ورزش‌هایی که در حوزه بومی محلی وجود دارند حرکت کنیم زیرا این بازی‌ها از دل فرهنگ و شعور متعارف جامعه استخراج شده‌اند.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان هماهنگی بین ذهن و بدن در بازی‌های بومی محلی را یکی از ویژگی‌های خوب این بازی‌ها عنوان و تشریح کرد: پژوهش‌ها ثابت کرده توانایی هماهنگی بین ذهن و بدن در انسان امروزی روز به روز در حال کاهش است.
وی افزود: یکی از دلایل این امر عدم حضور انسان در مجامع فیزیکی و فضای بازی است.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه بزرگان حوزه علوم رفتاری معتقدند عدم هماهنگی بین ذهن و بدن موجب ایجاد مشکلات زیادی می‌شود گفت: بی‌توجهی‌، بیش فعالی و بسیاری از مشکلات روانشناختی که در اشخاص ایجاد می‌شود از جمله این مشکلات است.
وی ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن انسان را از موارد اکتسابی عنوان و تشریح کرد: انسان با آموزش و یادگیری می‌تواند این توانایی را به دست آورد چرا که کاملا مربوط به خلق و خو و عوامل ارثی و ژنتیکی نیست.
به گفته مشکلانی اگر از ابتدای تولد، کودک را وارد محیط بازی کنیم و به او اجازه دهیم که بتواند تصمیم بگیرد و در نقش‌های مختلف بازی کند توانایی برقراری ارتباط بین ذهن و بدن خود را کسب می‌کند.
وی توانایی حل مسئله را یکی دیگر از موارد مهم در بازی و ورزش دانست و افزود: بهترین فضا برای ایجاد توانایی حل مسئله در بازی و ورزش وجود دارد چرا که فرد در بازی و ورزش به صورت ناگهانی با یک مسئله مواجه می‌شود و باید در همان زمان آن‌ را حل کند و توانایی حل مسئله یکی از مواردی است که انسان امروزی در آن ضعیف است.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه بازی و ورزش این امکان را برای انسان فراهم می‌کند که در کنار گروه همسالان خود قرار بگیرد گفت: یکی از گروه‌های مرجعی که انسان از آن یاد می‌گیرد گروه همسالان است و هیچ گروه مرجع دیگری به اندازه این گروه در یادگیری انسان موثر نیست.
وی با اشاره به اینکه گروه همسالان در برخی از مراحل رشد به شدت در یادگیری شخص تاثیر گذار است گفت: شخص خیلی از موارد و مهارت‌های زندگی خود را از گروه همسالان کسب می‌کند.
مشکلانی در ادامه افزود: نبود مهارت‌های زندگی در برخی از افراد نشان دهنده این امر است که آن‌ها در زمانی که باید در حالت کودک طبیعی خود در یک فضای بازی به دور از برچسب‌ها، قضاوت‌ها و مقایسه‌های بزرگسالان قرار می‌گرفتند از این فضا محروم بوده‌اند و نتوانسته‌اند خودشان را در معرض آزمایش قرار دهند تا از نقاط ضعف خود آگاه شوند و آنها را در ناخودآگاه خود حل کنند.
وی با بیان اینکه حوزه بازی و ورزش یکی از حوزه‌های مهم است تصریح کرد: یکی از مزیت‌های مهم بازی‌های بومی محلی تحکیم ارزش‌های جامعه است و در واقع پرداختن به بازی‌ها و ورزش‌های بومی محلی باعث می‌شود که ما به ارزش‌های منطقه بیشتر ورود و آن‌ها را درونی کنیم و باعث تحکیم و تقویت روابط بین انسان‌ها شویم.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان در ادامه گفت: این امر میتواند به مرور زمان در حوزه اقتصاد نیز تاثیر گذار باشد و مزیت نسبی اقتصادی منطقه از این محل تغذیه و تبدیل به یک مزیت اقتصادی و رقابتی برای محلات شود.
وی با اشاره به اینکه در ورزش و بازی سن و سال محدودیت نیست ابراز داشت: از کودک تا کهنسال می‌توانند وارد فضای بازی‌های بومی محلی شوند چرا که در بازی‌های بومی محلی به دلیل وجود ویژگی ارتباطاتی آن‌ها خیلی از کهنسالان وارد بازی می‌شوند و همین امر موجب ورود سایر افراد به بازی خواهد شد و به نسل‌های مختلف تسری پیدا خواهد کرد.
احسان مشکلانی با بیان اینکه اگر انسان نقاب شخصیتی خود را بردارد راحت‌تر میتواند بازی کنید تصریح کرد: انسان تا زمانی که نقاب دارد نمی‌تواند بازی کند چون برای بازی، وجود کودک طبیعی نیاز است.
وی افزود: انسان زمانی نمی‌تواند بازی کند که یک نقاب عمیق بر روی صورت خود دارد و من کودک طبیعی خویش را نمی‌تواند بروز دهد.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه در ورزش‌های بومی و محلی حضور کهنسالان و زنان چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان تماشاچی به یک فرهنگ و آیین تبدیل شده است گفت:
همین امر باعث شده در این بازی‌ها نقاب افراد تاثیر کمتری داشته باشد در حالی که در بقیه ورزش‌ها این مورد کمتر وجود دارد.
وی در ادامه افزود: این موارد از انحصاراتی است که در بازی‌ها و ورزش‌های بومی محلی وجود دارد.
احسان مشکلانی به جمع آوری انواع بازی‌های بومی محلی موجود توسط هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: تعداد این بازی‌ها بسیار زیاد است ولی متاسفانه در حال فراموشی است و اگر فراموش شدند یعنی دیگر در فرهنگ ما نیستند و مزیت نسبی اصلی خود را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه فراموشی باز‌ی‌های بومی محلی باعث می‌شود که آن‌ها از لایه آگاهانه فرهنگی خارج شوند گفت: همین موضوع باعث می‌شود که این بازی‌ها برای نسل‌های بعدی غیر قابل دسترس شده و به فراموشی سپرده شوند و دوباره بازگرداندن آن‌ها به لایه فرهنگ کار سختی است.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با اشاره به اینکه باید به بازی‌های بومی محلی به عنوان یک سرمایه فرهنگی نگاه کرد افزود: در حال ایجاد دوره های کوتاه مدت برای عموم علاقمندان و تدوین درس آشنایی با ورزش ها و بازی های بومی و محلی برای رشته های تربیت بدنی در کلیه گرایش‌ها هستیم.