پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 15838
منتشر شده در چهارشنبه, 13 اسفند 1399 08:42
تعداد دیدگاه: 0
در پنجمین دوره مراسم اهدای نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب معرفی شدند

پنجمین دوره مراسم اهدای نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب همزمان با ۱۳۷ سالگی تاسیس اتاق تهران برگزار شد. در این دوره از ۹ چهره فعال در حوزه اقتصاد و بخش خصوصی تقدیر شد. این مراسم که از سوی اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود، تقدیری است از کسانی که در افت و خیزهای اقتصادی کشور دست از کار نکشیدند و کسب و کار خود را همچنان سرپا نگه داشتند. در این دوره از مراسم اهدای نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب، مهم‌ترین محور صحبت‌های کارآفرینان، دست‌اندازهایی بود که دولتی‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌آوردند. به گفته آنها عملکرد دولت در قبال بخش خصوصی مانند پزشکی است که بدون دانستن بیماری، نسخه درمان ارائه می‌کند.  

 

همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در سخنان خود در این مراسم از تنگ شدن عرصه بر فعالان اقتصادی سخن گفت. او به ادبیات پوپولیستی برخی از مسوولان اشاره داشت که به رغم آنکه نام بخش خصوصی در لیست‌های بلند مفسدان ارزی کمتر یافت می‌شود، تر و خشک را با هم می‌سوزانند و به همه بخش خصوصی اتهام می‌زنند. این در حالی است که به اعتقاد خوانساری، سیاست‌های اشتباه دولتمردان زمینه سوء‌استفاده و فساد را فراهم آورده است.  خوانساری همچنین به سیاست‌گذاران هشدار داد: امروز زمان سیاست‌ورزی منفعت‌گرایانه نیست. امروز زمان آن نیست که برای پیروزی یک جناح سیاسی، از هرگونه بی‌اخلاقی دریغ نکنیم. امروز موعد آن نیست که برای پیروزی در یک مبارزه کوتاه انتخاباتی هرچه می‌توانیم دیگران و نظام را تخریب کنیم. اکنون وقتش نیست که برای منفعت شخصی، مصلحت یک ملت را نادیده بگیریم.  در این مراسم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز خطاب به تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنعتگران و گلایه‌های آنها، ضمن پذیرش تلویحی مشکلات اقتصادی و آنچه از سوی فعالان اقتصادی عنوان شد، کارآفرینان را به آینده امیدوار کرد و گفت که تولیدکننده و صنعتگران همواره آینده خوب را از دل مشکلات ترسیم می‌کنند تا از دل سختی‌ها، آبادانی را رقم بزنند. او به بزرگ‌نمایی و دروغ‌پردازی عده‌ای در کشور اشاره کرد و در عین حال حساب کارآفرینان را از این گروه جدا دانست. به گفته جهانگیری صنعتگران در دوران تحریم صنایع کشور را سرپا نگه داشته‌اند. او گفت: انسان‌های بزرگ وقتی با دیگران متمایز می‌شوند که با وجود مشکلات کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

هشدار رئیس اتاق تهران به سیاست‌گذاران

مسعود خوانساری در این مراسم با اشاره به گذشت بیش از ۱۳۷ سال از تاسیس اتاق بازرگانی عنوان کرد: جامعه اقتصادی ایران طی این دوره، تجربه‌های بسیاری از فراز و فرودهای تاریخی آموخته ‌‌است.

او گفت: جامعه امروز ایران تا چه اندازه از فعالیت‌های ملی و توسعه‌ای بخش خصوصی کشور آگاهی دارد؟ ساخت اولین خط راه‌آهن، وارد کردن صنعت برق به کشور، تاسیس اولین خطوط تولید و مونتاژ اتومبیل‌های سبک و سنگین، راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و خوراکی و تاسیس بیمارستان، مدرسه و مسجد در دور‌افتاده‌ترین نقاط کشور همگی اقداماتی است که به همت بخش خصوصی به سرانجام رسیده ‌است. اما امروز جوانان کشور، سرگذشت و زندگی بیل گیتس، استیو جابز و ایلان ماسک را به‌عنوان الگوهای رفتاری اقتصادی می‌دانند ولی چیزی از زندگی علی‌اکبر رفوگران، محسن خلیلی، اصغر قندچی، خیامی‌ها و دیگران نشنیده‌اند. به گفته او، در واقع هراندازه کارآفرینان آن‌سوی آب برای مردم به ستاره تبدیل شده‌اند، ستارگان واقعی عالم کسب‌وکار ایران، در ذهن آنها جایگاهی درخور توجه نیافته‌اند. آنچه در واقعیت رخ داده، این است که بخش‌خصوصی ایران اگرچه تاریخی بالنده دارد، ولی به همان نسبت مورد احترام قرار نگرفته ‌است و حتی گاهی به سبب خطاهای دیگران، آنها تکفیر و توبیخ شده‌اند. این وضعیت در ۲۰ سال معاصر و به دلیل اوج‌گیری درآمدهای نفتی و حیف و میل‌های فراوان، شدتی بیشتر به خود گرفته و درحالی که جامعه بیش از گذشته نیازمند حضور فعالان اقتصادی است، عرصه بر آنها تنگ‌تر شده ‌است.  رئیس اتاق تهران، اولویت امروز کشور را ایجاد و حفظ اشتغال و کمک به معیشت مردم دانست و گفت: این اولویت در زمانه‌ای که تحریم‌ها پا روی گلوی اقتصاد گذاشته و مسیر کسب‌وکار را هر دم سخت‌تر می‌کند، بیشتر احساس می‌شود.  خوانساری اظهار کرد: در همین موقعیت پیچیده و دوران پرآشوب، بخش خصوصی مولد و متعهد ایران ایستاده است و اجازه نداده چرخ کارخانه‌ها از کار بیفتد و جوانان بیشتری بیکار و ناهنجاری‌های افزون‌تری در جامعه ایجاد شود. درحالی که بسیاری از نورستگان و افرادی که به سبب فسادهای ارزی ثروتی به دست آورده‌اند، سرمایه‌هایشان را به آن‌سوی مرزها بردند و به خانه و ویلا تبدیل کردند. اما بخش‌خصوصی دغدغه‌مند ایران، سنگر اقتصاد را رها نساخت و اتفاقا در این روزگار ملال‌آور، با تمام وجود در حال مبارزه برای بقاست. او افزود: طی این سال‌ها بارها از فساد، غارت ارزی یا دست‌درازی به بیت‌المال صحبت شده است. با این وجود در میان تمام لیست‌های بلند بالایی که از مفسدان ارزی منتشر شده، کمتر نامی از کارآفرینان شناسنامه‌دار و متعهد به میان آمده ‌است. اما جای تاسف دارد که امروز در پس ادبیات پوپولیستی که گاهی در رفتار مسوولان کشور حاکم می‌شود، تر و خشک را با هم می‌سوزانند، به همه از ریز و درشت، اتهام می‌بندند و بی‌محابا همه را در یک صف قرار می‌دهند. در حالی که فساد ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط دولتی است. توزیع ارز رانتی، صدور بخشنامه‌های متعدد، اصرار به ادامه توزیع یارانه‌های غیرهدفمند، برهم زدن اصل رقابت در اقتصاد، افزایش حجم دولت، واگذاری‌های غیرکارشناسی و بدتر از آن بازپس‌گیری‌های سیاسی اموال واگذار شده و عدم انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران همگی به بازتوزیع چرخه فساد در کشور کمک کرده ‌است.

خوانساری حاصل این وضعیت را ظهور افرادی عنوان کرد که قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. به گفته او، شرکت‌های جعلی، افراد وابسته به این ارگان و آن نهاد و خلاصه کلام سوء‌استفاده‌کنندگان در این شرایط، نام کارآفرینان را مخدوش می‌کنند و جامعه را نسبت به فعالان اقتصادی بدبین می‌سازند. رسالت امروز ما این است که تصویر کارآفرین را همان‌گونه که هست در پیشگاه مردم قرار دهیم و اجازه ندهیم در پس رفتارهای سیاسی، فضای اقتصادی کشور غبار آلود شود.  او به سیاست‌گذاران هشدار داد: امروز زمانه، سیاست‌ورزی منفعت‌گرایانه نیست. امروز زمان آن نیست که برای پیروزی یک جناح سیاسی، از هرگونه بی‌اخلاقی دریغ نکنیم‌. امروز موعد آن نیست که برای پیروزی در یک مبارزه کوتاه انتخاباتی هرچه می‌توانیم دیگران را تخریب کنیم. اکنون وقتش نیست که برای منفعت شخصی، مصلحت یک ملت را نادیده بگیریم.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: نسلی از تجار و کارآفرینانی که در شرایط کنونی کشور مشغول فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی هستند را باید در زمره فعال‌ترین و کوشاترین نسل طبقه تجار تاریخ معاصر ایران به‌شمار آورد. اگر ۱۰۰ سال قبل قحطی بود، امروز تحریم است. اگر یک قرن قبل وبا به کشور هجوم آورد، امروز کرونا عذاب روزانه مردم شده ‌است اگر در گذشته بی‌ثباتی سیاسی بود، امروز بی‌برنامگی اقتصادی است. اگر ۱۰۰ سال قبل دیوان‌سالاری فاسد بود، امروز بوروکراسی زائد و گسترده پیش‌روی فعالان اقتصادی است. وضعیت دو دهه معاصر اقتصاد ایران، خلاصه‌ای از تمام ناراستی‌های‌ ۱۰۰سال گذشته است. با این حال کارآفرینی در این کشور تعطیل نشده و همچنان جوانان پرشور در جست‌وجوی روزنه‌های امید،‌ دیوارهای ناامیدی را با دست خالی، خراش می‌دهند.

با گفته خوانساری، شکل‌گیری اعتماد دو سویه میان بخش‌خصوصی و دولت و تبدیل فضای تعارض منافع به تعامل سازنده، می‌تواند به مسیر توسعه ایران شتاب بخشد. اساسا از شرق تا غرب جهان هیچ اقتصادی بدون توجه به بخش‌خصوصی به پیشرفت معنادار دست پیدا نکرده‌ است. براساس چنین احساس نیازی، اتاق تهران با نگاه به شرایط کشور، نیازهای عمومی، وضعیت بخش‌خصوصی و با اتکای به توانایی‌های جامعه اقتصادی کشور، تلاش کرده اقداماتی موثر و کارآمد برای کمک به شکل‌گیری گفتمان بخش ‌خصوصی‌محور به انجام رساند.

تجلیل از مقاومت صنعتگران در تحریم

معاون اول رئیس‌جمهور با تجلیل از عملکرد همه کارآفرینان و صنعتگران کشور در دوران سخت تحریم‌ها‌ گفت: کارآفرینان کشور در این شرایط دشوار که آمریکایی‌ها می‌خواستند اقتصاد و تولید کشور را زمینگیر کنند موفق شدند صنایع کشور را سرپا نگه دارند.

 جهانگیری در پنجمین دوره اهدای نشان و تندیس کارآفرینی «امین‌الضرب» گفت: همه انسان‌ها در مسیر زندگی و فعالیت اقتصادی خود با موانع و چالش‌هایی مواجه هستند، اما انسان‌های بزرگ وقتی با دیگران متمایز می‌شوند که با وجود مشکلات کارهای بزرگی انجام می‌دهند که باید از آنها قدردانی و تشکر کرد. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن ارزشمند توصیف کردن اقدام اتاق بازرگانی کشور در معرفی افراد زحمتکش و خوش‌نام در عرصه تولید و کارآفرینی گفت: این رویداد که به یاد مرحوم امین‌الضرب بنیان‌گذاری شده ستایش‌آمیز است. نام مرحوم امین‌الضرب همواره در مسائل اجتماعی و اقتصادی ماندگار است. وی تصریح کرد: معرفی انسان‌های نمونه و کارهای ماندگار به نسل جوان باعث معرفی الگوها و الگوسازی می‌شود تا نسل جوان احساس کند می‌تواند کارهای بزرگی همانند این الگوها انجام دهد و آینده درخشانی را برای کشور همان‌طور که قبلی‌ها ساختند، رقم بزند. جهانگیری با اشاره به برخی انتقادها در این جلسه از موانع ایجاد شده پیش روی صنعتگران‌ گفت: تولیدکننده و صنعتگر همواره کارش ترسیم آینده خوب از دل مشکلات است تا بتواند از دل سختی‌ها و دشواری‌ها عمرانی و آبادانی برای کشور رقم بزند. معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به حاضران در جلسه گفت: عده‌ای در کشور وجود دارند که همواره به دنبال زیاد کردن مشکلات هستند، مشکل نبوده را بوده، حرف نزده را زده و دروغ‌پردازی می‌کنند و براساس آن دروغ تحلیل و ارزیابی هم انجام می‌دهند اما تولیدکنندگان کشور می‌دانند که باید آینده خوبی برای کشور ترسیم کرد. وی افزود: روزهای خوبی را برای کشور پیش‌بینی می‌کنم، این سختی‌ها تمام خواهد شد و آینده خوبی پیش روی ملت ایران قرار خواهد گرفت. حتما با همراهی و همکاری نسل جوان با نسل کارکشته و با تجربه گذشته می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

برندگان پنجمین دوره امین‌الضرب

در مراسم امسال رقابت برای انتخاب کارآفرینان بین ۲۵۰ مجموعه اقتصادی صورت گرفت. اعضای هیات داوران براساس شاخص‌های مختلف مانند تولید، ایجاد اشتغال، سابقه فعالیت اقتصادی، ارائه خدمات، صادرات، نوآوری و نوآفرینی و... منتخبان را اعلام کردند. بر این اساس، ۲ چهره برنده تندیس امین‌الضرب، محمدرضا انصاری از شرکت «کیسون» و رضا حمیدی از «گروه صنعتی مشهد» معرفی شدند. ۷ نفر نیز به‌عنوان برندگان نشان امین‌الضرب‌ مورد تجلیل قرار گرفتند که کارآفرینان پیشکسوت عبارتند از: «رضا تهرانچی‌ از بنیان‌گذاران کارخانه ویتانا» و «اکبر لاجوردیان‌ از بنیان‌گذاران گروه صنعتی بهشهر».  کارآفرینان و فعالان اقتصادی نیز عبارتند از: «جمشید بردبار، مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما»، «غلامرضا ذوالانواری بنیان‌گذار موسسه فرش ذوالانواری، پدر گبه ایران»، «سیدمحمد احرامیان، بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره فولاد یزد»، «فریدون شیرین‌کام، پژوهشگر و فعال اقتصادی» و «محمدرضا نعمت‌زاده، مدیر صنعتی».

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار