شهردار اصفهان از کاهش درآمدهای حاصل از فروش تراکم در بودجه 1400 خبر داد و گفت: این میزان در بودجه سنوات قبل 70 درصد بود که برای اداره ارزان شهر به 30 درصد در سال آینده کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه انقلاب عمرانی در شهر اصفهان تنها شامل حلقه حفاظتی، مترو و ... نبوده است و احداث 18 بوستان، افتتاح 20 خیابان، ساخت دو سینما و .... را نیز دربرمی گیرد، اظهار کرد: از سوی اداره کل طراحی شهرداری اصفهان بین سال های 90 تا 94 حدود 300 پروژه طراحی شده بود و این در حالیست که تا بهمن ماه سال 99 تعداد طرح های این اداره کل، به 104 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: دو ابر پروژه شهر اصفهان یعنی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی با هدف کاهش آلاینده های محیط زیستی و تسهیل آمد و شد و از سوی دیگر تحقق عدالت فضایی در شهر اجرا می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شاید اجرای طرح هایی مانند پل آفتاب، خیابان های آسمان و تابان چندان برای همه مردم اصفهان محسوس نباشد، گفت: علت این امر این است که در این دوره پروژه های بزرگ به محلات و نقاط کمتربرخوردار شهر اصفهان رفته است اما از نظر اثربخشی بیشترین تاثیر را در شهر دارد.

*به دنبال توازن برای ایجاد عدالت فضایی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد توزیع عادلانه خدمات در شهر بیان کرد: برای تحقق عدالت اجتماعی،به دنبال ایجاد توازن در شهر هستیم که نمونه آن را در اجرای طرح های بزرگی مانند سالن اجلاس سران، رینگ چهارم، نمایشگاه بین المللی و بسیاری از طرح های دیگر شاهدیم.

نوروزی با اشاره به اینکه رینگ چهارم از محله هایی عبور می کند که مناطق کمتربرخوردار شهر است، اظهار کرد: این به معنای اجرای پروژه های محرک توسعه در این مناطق است و آبادانی و سهولت دسترسی را برای مردم به دنبال دارد.

وی به اجرای پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ در همه مناطق 15 گانه اشاره و تصریح کرد: در برنامه های هر یکشنبه، یک افتتاح در همه مناطق افتتاح بوستان، مرکز فرهنگی، خیابان، سینما و ... داشته ایم.

*سهم فروش تراکم در بودجه 1400 به 30 درصد کاهش یافت

شهردار اصفهان از اختصاص بودجه برای آزادسازی ایستگاه مترو در منطقه رهنان در بودجه سال 1400 اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده به شدت از تراکم فروشی فاصله گرفته ایم و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده ایم به طوریکه سهم 70 درصدی فروش تراکم که در بودجه های سال های قبل وجود داشت در بودجه سال 1400 به 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این درحالیست که رقم بودجه در زمانی که تراکم فروشی معادل 7 درصد بود به دو هزار میلیارد تومان می رسید و اکنون با کاهش درآمدهای حاصل از تراکم، بودجه را به سقف 10 هزار میلیارد تومان رسانده ایم.

نوروزی در خصوص توجه به حوزه گردشگری به برنامه ریزی و رایزنی وزارت میراث فرهنگی با مدیران اصفهانی برای برگزاری جشنواره بین المللی صنایع دستی در شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: همچنین مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی ایران هم با حضور در اصفهان در خصوص اکسپوی دبی صحبت هایی را داشته اند و قرار است نقش موثری در این نمایشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: هدف ما تسهیل حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه است.

شهردار اصفهان با اشاره به طرح تراموای اصفهان افزود: مطالعاتی در گذشته در خصوص طرح ترافیک شهر اصفهان که تراموا هم در آن لحاظ است، شده بود اما افرادی که در این طرح نظر مساعد بر اجرای تراموا داشتند اکنون در بررسی ها نظر دیگری دارند؛ البته این نظرات زمانی مطرح شد که ما پیگیری ها برای احداث تراموا در اصفهان را آغاز کرده بودیم. برای ساخت تراموا بدون شک منافع شهر و مردم را در نظر میگیریم.

*تفاهم شهرداری با قرارگاه خاتم در طرح تراموا

وی ادامه داد: رویکرد ما در طرح تراموا اجرای مشارکتی است که در همین راستا تفاهمی هم با قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد؛ به علاوه اینکه سه مسیر دروازه تهران به خیابان امام خمینی (ره)، دروازه تهران به میدان شهدا و دروازه تهران به دروازه شیراز در مطالعات قبلی انتخاب شده بود اما باید کار از جایی آغاز می شد که بیشترین نفع را داشته باشد به همین دلیل مسیر دروازه تهران تا دروازه شیراز و دروازه تهران تا خیابان امام خمینی (ره) اولویت ما بود.

نوروزی در این خصوص افزود: این طرح نهایتا باید به شورای عالی ترافیک برود و ما در این دوره پیگیری های لازم را انجام داده ایم همانطور که دو شهردار قبل از ما هم پیگیری ها داشتند.

وی در مورد اداره ارزان شهر تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که اصفهان گران اداره نشود و اگر اکنون میلیاردها تومان برای تحقق عدالت فضایی هزینه می کنیم و درآمدهای حاصل از فروش تراکم را در بودجه کاهش می دهیم برای این است که شهر گران اداره نشود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه البته برخی شرایط مانند افزایش نرخ ها در اختیار شهرداری ها نیست اما می تواند کاری کند که به نوبه خود در افزایش هزینه ها سهیم نباشد، گفت: ایجاد انضباط مالی در شهرداری با هدف کاهش هزینه هاست به طوریکه تنها در سال 97 موفق شدیم هزینه های جاری شهرداری را 170 میلیارد تومان کاهش دهیم و صرفه جویی داشته باشیم.

*در اجرای بی آر تی نفع بیشتر را ارجح می دانیم

وی در مورد توقف اجرای خیابان شهید باقری در منطقه 15 (خوراسگان سابق) افزود: ادامه اجرای پروژه خیابان شهید باقری در بودجه سال 1400 لحاظ شده و از سال آینده در دستور کار است.

نوروزی در مورد مسیرهای بی آر تی در خیابان های ولیعصر و عبدالرزاق که باعث نارضایتی هایی شده است، گفت: بی آر تی هر نقطه ای اجرا شود، مخالفانی خواهد داشت و برخی ممکن است ناراضی باشند اما در چنین مواردی باید، نفع بیشتر را لحاظ کرد؛ در خیابان هشت بهشت هم به دلیل عریض بودن رفیوژ میانی، عبور و مرور خودروها با خط بی آر تی مختل نمی شود.

وی در مورد اتصال خط اول متروی اصفهان به شاهین شهر افزود: در خصوص مترو در جلسات کارشناسی تصمیم گیری می شود و متکی به نظر فرد نیست اما مترو در هیچ بخشی متوقف نشده است و اگر متروی شاهین شهر به اصفهان نزدیک شود، قسمت مربوط به متروی اصفهان هم تکمیل می شود.

*اوراق مشارکت بدهی نیست؛ فرصتی برای دریافت سهم دولت در پروژه هاست

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بدهی دوره های قبلی شهرداری مربوط به بدهی های غیربانکی بود و به همین سبب نتوانستیم طبق قانون و فرصتی که دولت فراهم کرد، آن را تهاتر کنیم، گفت: در سال 97 فرصتی برای تهاتر ایجاد شد اما قادر به استفاده از این امکان نشدیم چراکه بدهی های دوره قبل مربوط به اجرای پروژه هایی همچون پل دفاع مقدس، پل اشکاوند و ... بود که آن ها را پرداخت کردیم.  

وی بیان کرد: دریافت اوراق مشارکت بدهی برای شهرداری به شمار نمی رود چراکه اگر ما 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کنیم بازپرداخت 5 هزار میلیارد تومان از آن بر عهده دولت است و مابقی آن هم باید 4 سال دیگر تسویه شود.

نوروزی از تصویب اوراق مشارکت 700 میلیارد تومانی از سوی وزارت کشور برای اجرای مترو خبر داد و گفت: این بدان معناست که 350 میلیارد تومان از این مبلغ بر عهده دولت است.

وی در مورد اختصاص زمینی به مسکن خبرنگاران در مجاورت مجتمع مطبوعاتی اصفهان به ایراد قانونی در این کار اشاره و اظهار کرد: این زمین دارای کاربری فضای سبز است و با توجه به اینکه مراحل قانونی برای این کار طی نشده و درخواست به من رسیده بود، طبیعی است که با چنین اقدامی مخالفت شود اما اگر زمینی با کاربری مناسب برای این کار لحاظ شود حاضر به حمایت برای خانه دار شدن خبرنگاران هستیم.

شهردار اصفهان هدف از ایجاد مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان را رهایی از چنگال خطرناک آلودگی، ترافیک پرخطر و ایجاد ایمنی مسیرها عنوان کرد و افزود: وظیفه ما این است مسیرهایی ایجاد کنیم تا افرادی که قادر به استفاده از دوچرخه هستند از این وسیله استفاده کنند؛ در ساخت مسیرها تدبیر شده کمترین ضرر به خودروها و خیابان ها وارد شود اما حاضر به بازنگری در این مسیرها با در نظر گرفتن نفع اکثریت هستیم.

*آغاز توسعه 53 هکتار فضای سبز در شهر اصفهان از هفته جاری

وی در بخشی از صحبت های خود از آغاز توسعه 53 هکتار فضای سبز در شهر اصفهان همزمان با روز درختکاری خبر داد و گفت: همچنین در بودجه سال 1400 حدود 40 درصد به پروژه های مرتبط با کاهش آلاینده ها اختصاص یافته است.

نوروزی از فعالیت 650 اتوبوس در شهر اصفهان گفت و افزود: 560 هزار مسافر باید از این طریق جابجا شوند اما اکنون جابجایی ها با اتوبوس به 250 هزار نفر در روز می رسد و بخش زیادی از مسافران به دلیل کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند.

وی در مورد حل مشکلات ارگ جهان نما تصریح کرد: ارگ جهان نما گرفتاری های زیادی داشت که آن را حل و فصل کردیم؛ برای هتل جهان نما نیز به دنبال سرمایه گذار بودیم که رایزنی های متعددی صورت گرفت اما به نتیجه نرسید و بر همین اساس امکان TOD را مهیا کردیم تا هتل را به فروش برسانیم.

شهردار اصفهان افزود: ساختمان جهان نما مشکلات دیرینه دارد که بخشی از اسناد آن باید در دادگاه حل شود و زمان مشخصی ندارد.

وی در خصوص نامگذاری خیابان آیت اله طاهری، اظهار کرد: آیت اله طاهری از مبارزان انقلابی با سابقه جهاد در هشت سال دفاع مقدس است. ضمن اینکه وی پدر شهید بوده و از سوی مردم محله حسین آباد درخواست هایی به شهرداری برای نامگذاری خیابانی به نام وی رسیده بود که شهرداری هم با گذراندن مراحل قانونی نامگذاری در شورای نامگذاری، این اقدام را در چارچوب قانون انجام داد.

نوروزی افزود: بعد از این تصمیم درخواستی از سوی ارتش مبنی بر نامگذاری خیابانی با نام شهید سرلشگر آیتی مطرح شد که به دلیل اینکه مراحل نامگذاری خیابان آیت اله طاهری طی شده بودامکان تغییر نام وجود نداشت؛ البته شهرداری آمادگی خود را برای نامگذاری خیابانی به نام شهید سرلشگر آیتی اعلام کرده است.

*موضوع تغییر ورودی گلستان شهدا صحت ندارد

وی با تکذیب تغییر ورودی گلستان شهدای اصفهان اظهار کرد: مطلقا چنین بحثی در شهرداری مطرح نبوده و فقط براساس طرح جامع گلستان شهدا و احداث سالن جدید، باید ورودی های جدید از زیرزمین، طبقه بالا و پشت سالن در نظر گرفته می شد.

نوروزی اظهار کرد: این اقدام برای ساماندهی و پیرایش اطراف گلستان شهداست و قرار نیست هیچ ورودی دیگری به گلستان شهدا افزوده شود.

شهردار اصفهان میزان خسارت وارده به شهرداری اصفهان در اثر کرونا را بین 500 تا یک هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بخش زیادی از این خسارت ناشی از عدم نفع شهرداری است به این معنا که درآمدهای حاصل از فروش بلیت مراکز تفریحی و حمل و نقل عمومی در این دوران به شدت کاهش یافت اما تخفیف هایی را برای مستاجران و پیمانکاران شهرداری لحاظ کردیم.