یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها، عدم دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های تأمین کننده نیازهای ابتدایی زندگی امروزی است.

به گزارش اقتصاد بازار، دسترسی به انرژی، بویژه برق به‌عنوان یکی از امکانات اساسی زندگی امروزی، از مسائل اصلی در نگهداشت جمعیت و گام نهادن در مسیر توسعه روستایی است. هچنین برق رسانی به روستا‌ها یکی از وجوه «حق رفاه و تامین اجتماعی» است که به عنوان یکی از سرفصل‌های منشور حقوق شهروندی، تاکید می‌کند: «حق شهروندانِ روستانشین و عشایر است که حسب مورد از حقوقی، چون توسعه روستایی، بیمه و تأمین اجتماعی و ایمن‌سازی محیط زندگی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق  استان اصفهان گفت: طرح برق رسانی به پنج روستای این استان با حضور مجازی وزیر نیرو و در قالب چهل و سومین « هفته پویش " هرهفته_الف_ب_ایران" »  افتتاح شد.

حمید علاقمندان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در این طرح برق رسانی، روستاهای چشمه دره و مسیح آباد شهرستان سمیرم، آردران (چشمه نقشی) شهرستان شهرضا و پازن وکژدمه شهرستان دهاقان از این انرژی برخوردار شدند.

وی اعتبار هزینه شده برای برق دار شدن این روستاها را بیش ۲۱ هزار میلیون ریال عنوان کرد و افزود: تامین روشنایی و انرژی برق روستاها اثرات مثبتی همچون مهاجرت معکوس اهالی و توسعه سطح زیرکشت و توسعه سطح گلخانه ای به دلیل اجرای آبیاری قطره ای با استفاده از انرژی برق را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق  استان اصفهان اظهار داشت: با وجود هزینه‌بر بودن ، برق رسانی به مناطق روستایی غرب و جنوب استان در اولویت این شرکت قرار گرفته است.

وی همچنین توسعه گردشگری منطقه و ایجاد بوم‌گردی در روستای پازن، توسعه دامداری صنعتی در این مناطق بخصوص روستای کژدمه، ایجاد اشتغال دائم با توجه به توسعه گلخانه‌ها و دامداری‌های صنعتی را از جمله پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اجرای این طرح دانست.
علاقمندان افزود : ایجاد سکونت دائم در روستاهای مسیح آباد سمیرم و آردران شهرضا، توسعه دامداری صنعتی و سنتی در روستای مسیح آباد، توسعه کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب با تکنولوژی در آبیاری و اشتغال دائم در روستاهای مسیح آباد و آردران از دیگر پیامد های و محرومیت زدایی از اهالی مناطق این ۵ روستاست.

 در آخرین پروژه ایستگاه چهل و سوم پویش  هرهفته_الف_ب_ایران، ۸۳ روستای ۱۷ استان‌ کشور شامل اصفهان، آذربایجان‌شرقی و غربی، بوشهر، جنوب کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد برق‌رسانی می‌شود.

بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اکنون ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است که ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد که روستاهای این استان دارای ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی هستند.