مدیرکل کمیته امداد امام استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران با گرامیداشت هفته احسان و نیکوکاری، به تشریح سیاست‌های کلی این سازمان در جهت توانمندسازی فکری، علمی، اقتصادی و شغلی نیازمندان پرداخت و گفت: با توجه به شیوع کرونا، امسال بیش از ۱۱هزار و ۵۰۰ شغل برای مددجویان فراهم کرده ایم و شاهد رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، کریم زارع از اضافه شدن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت تحت پوشش در سال جاری بدلیل پیامدهای کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار و ۶۰۱ خانواده تحت حمایت کمیته امداد هستند و سالانه در نتیجه توانمندسازی افراد، بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر را از پوشش کمیته امداد خارج می‌کنیم. وی افزود: تلاش بر این بوده با کمک‌های نقدی، وام‌های قرض‌الحسنه، بسته‌های تغذیه‌ای و ارائه سبد غذایی برای ۱۱۵ هزار خانواده در دوران کرونا مشکلات نیازمندان را کاهش دهیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به ساخت یک هزار و ۱۵۰ واحد مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر و روستاها، گفت: در حال حاضر ساخت بیش از ۶۰۰ واحد مسکن عملیاتی شده و ۱۰۰ واحد مسکن دیگر تا ۱۴ اسفندماه تحویل مددجویان خواهد شد. وی از تخصیص بیش از ۶۰ میلیارد تومان در جهت تغذیه و نیازهای اورژانسی نیازمندان با همکاری نهادها و حماسه آفرینی مردم خبر داد و افزود: ازجمله دغدغه‌های کمیته امداد در برهه کرونا، تهیه وسایل کمک آموزشی، تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان نیازمند بود که با همکاری و شناسایی آموزش و پرورش و بمنظور بهره‌مندی از فضای مجازی، ۵ هزار دانش‌آموز وارد چرخه تحصیل شدند و قریب به ۴ هزار تبلت با کمک خیران و دستگاه‌ها و صنایع برای این دانش‌آموزان تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت و امیدواریم هزار تبلت دیگر با کمک مردم تهیه شود.

زارع، دیگر رویکرد این نهاد را تامین کمک هزینه ازدواج و جهیزیه عنوان کرد و گفت: قریب به ۲هزار کمک هزینه برای ازدواج و تأمین جهیزیه ارائه شده است. وی با بیان اینکه کمیته امداد متکی به همکاری مردم است و مراکز نیکوکاری به وسیله مردم و معتمدان در محلات مدیریت و ساماندهی می شوند، افزود: در سال جاری این مراکز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های اقتصادی را جمع‌آوری و در بین مردم توزیع کرده اند. همچنین، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه‌ از طریق منابع دولتی و کمک های خیرین انجام می شود و تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان وام پرداخت کرده ایم.

مدیرکل کمیته امداد، شعار امسال در هفته نیکوکاری را "عیدی برای همه" اعلام کرد و با اشاره به افتتاح اولین مرکز نیکوکاری در مدارس با هدف حمایت از دانش آموزان نیازمند، گفت: 13 اسفندماه، جشن نیکوکاری با نواختن نمادین زنگ نیکوکاری در یکی از مدارس از طریق شبکه شاد برگزار می شود. همچنین، پایگاه هایی در نقاط مختلف استان، مساجد و میعادگاه نمازجمعه برای دریافت کمک های مردمی مسقر می شوند.

زارع، دیگر طرح های موفق کمیته امداد را طرح اکرام و محسنین عنوان کرد و گفت: ۳۰هزار فرزند یتیم و غیر یتیم تحت حمایت ۸۰ هزار حامی هستند و اکنون ۲ هزار فرزند بدون حامی داریم و امیدواریم تا پایان ماه رمضان هیچ فرزندی بدون حامی نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف این نهاد کمک به افراد در سوانح و حوادث است، ارائه بیمه حوادث برای خانواده‌های تحت حمایت در مقابل حوادث طبیعی را یاداور شد و افزود: در زلزله پادنای سمیرم در چهارچوب ضوابط بیمه خسارت‌ها پرداخت شد.

کریم زارع از تامین نیازهای درمانی و دارویی بیش از ۶ هزار بیمار صعب‌العلاج با پرداخت هزینه‌های فرانشیز و بستری‌ها خبرداد و افزود: علاوه بر این، سبدهای غذایی برای کودکان و مادران باردار تهیه شده و خدمات تخصصی در هماهنگی با کلینیک‌های تخصصی برای این خانواده‌ها ارائه می‌شود. همچنین، پرداخت بیمه تأمین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار در جهت خودکفایی آنها در دستور کار بوده و قریب به هزار خانواده خودکفا از چرخه حمایت این سازمان خارج شدند.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) در استان اصفهان، ارائه خدمات مشاوره‌ای و وکالتی به خانواده‌های تحت پوشش با کمک وکلای نیکوکار و خدمات حقوقی رایگان را در جهت کاهش مشکلات خانواده ها بسیار مؤثر دانست.