پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 15810
منتشر شده در دوشنبه, 11 اسفند 1399 08:31
تعداد دیدگاه: 0

محمد تقی‌پور : پس از اینکه بیت‌کوین در میانه ماه فوریه تا نزدیکی مرز ۵۹هزار دلاری پیش رفت، افزایش نرخ اوراق قرضه در آمریکا و تغییر جهت بازارها، سبب رقم خوردن بدترین هفته بیت‌کوین از ماه مارس ۲۰۲۰ یعنی یک سال اخیر شد. سقوط ۵/ ۱۷درصدی بیت‌کوین و عملکرد ضعیف این رمزارز در برابر تغییرات بازار سبب مشکوک شدن سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار شده است.  

بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین رمز ارز جهان در هفته‌ای که گذشت تا کانال ۴۳ هزار واحدی هم سقوط کرد تا بدترین هفته خود طی یک‌سال اخیر را به ثبت برساند. در حالی بیت‌کوین هفته گذشته را با بازدهی منفی ۵/ ۱۷ درصدی به پایان رساند که این رمز ارز چهار هفته متوالی قبل از آن بازدهی‌های مثبت اغلب دو رقمی را به‌ثبت می‎رساند. طی یک‌سال گذشته بیت‌کوین هیچ‌گاه طی یک هفته چنین سقوطی را به ثبت نرسانده بود و برای آخرین‌بار در هفته دوم ماه مارس سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه اوج‌گیری پاندمی با سقوط ۴۱ درصدی رکوردی بدتر از هفته گذشته را به ثبت رسانده بود. افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا یکی از دلایلی است که در هفته‌های اخیر سبب تمایل کمتر سرمایه‌گذاران به بازارهای پر ریسک‌تر شده است. در حال‌حاضر نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، با رشد ۳۱ درصدی در ماه فوریه به مرز ۴/ ۱ درصدی رسیده است. اتریم نیز تحت‌تاثیر این موج نزولی در هفته‌ای که گذشت سقوطی ۲۳ درصدی را به ثبت رساند‌ تا بدترین هفته اتریوم نیز از ماه مارس ۲۰۲۰ رقم خورده باشد. افزایش نرخ اوراق بازار طلا را نیز بی‌نصیب نگذاشت و سبب شد تا قیمت فلز زرد با سقوط به محدوده ۱۷۳۴دلاری، به کف قیمتی ۸ ماهه خود برسد. در حال‌حاضر برخی از تحلیلگران احتمال می‌دهند که بیت‌کوین باز‌هم شاهد چنین افتی باشد.

هفته سیاه تکرار می‌شود؟

کریک ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA  روز جمعه در یادداشتی مدعی شد که بازار بیت‌کوین به طرز شگفت‌انگیزی با خرید بیش از حد مواجه بوده است و این احتمال وجود دارد که چنین ریزش‌هایی در آینده نه‌چندان دور مجددا تکرار شود. سقوط بیت‌کوین در حالی اتفاق می‌افتد که بازارهای جهانی تحت‌تاثیر افزایش نرخ اوراق قرضه در حال گذر از دوره‌ای مهم هستند. افزایش بازده اوراق قرضه که پیشاپیش خبر از افزایش انتظارات تورمی و رشد اقتصادی بالاتر را می‌دهد، اکنون سبب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در سبد دارایی‌های خود تجدید‌نظر کنند. شاخص نزدک‌۱۰۰ نیز که بیشتر وزن آن را شرکت‌های تکنولوژیک تشکیل می‌دهند بدترین هفته خود از ماه‌اکتبر سال گذشته به ثبت رسانده است. به‌طور کلی دارایی‌های پر ریسک به‌دلیل ثبات در ارزش دلار و افزایش نرخ اوراق فعلا وضعیت خوبی ندارند.

شک سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین

عملکرد ضعیف بیت‌کوین در برابر تغییر شرایط در بازار جهانی، در حال‌حاضر سبب شده است تا سوالات بسیار زیادی درباره کارآیی این رمز‌ارز برای ذخیره ارزش دارایی‌ها به‌وجود بیاید. این موضوع که بیت‌کوین می‌تواند یک پناهگاه امن دارایی در دوران مدرن باشد، یکی از مهم‌ترین پایه‌های استدلالی رالی صعودی بیت‌کوین در یک سال گذشته بوده است. بسیاری از معامله‌گران به همین دلیل بیت‌کوین را طلای دیجیتال عصر جدید نامیده‌اند. بدبینان بازار رمز‌ارزها نیز همچنان بر مواضع خود مبنی‌بر وجود حبابی بزرگ در این بازار پافشاری می‌کنند و بر این باورند که مجددا الگوی رونق و سقوط سال ۲۰۱۷ برای بیت‌کوین تکرار خواهد شد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه بیت‌کوین در هفته گذشته سقوط شدید ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

تغییر موضع افراد سرشناس

اظهار‌نظر چهره‌های سرشناس نیز در روزهای گذشته تا حدودی بر قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی داشته است. توییت ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا در هفته گذشته مبنی‌بر اینکه قیمت کنونی بیت‌کوین بالا به‌نظر می‌رسد، سرآغاز موج فروش بیت‌کوین در بازارها بود. از سوی دیگر بسیاری از چهره‌های سرشناس و مدیران صندوق‌های معتبر با اینکه در صحبت‌های خود نسبت به بیت‌کوین مواضع مثبتی داشته‌اند، اما هنوز اقدامی برای خرید بیت‌کوین نکرده‌اند. بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت نیز در هفته گذشته در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت که او از طرفداران بازار بیت‌کوین نیست. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری دولت جو بایدن نیز هفته گذشته طی سخنانی بیت‌کوین را روشی بسیار ناکارآ در تراکنش‌های مالی دانست.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار