رسول کوهستانی پزوه، مدیرکل گمرکات استان اصفهان در نشست خبری بمناسبت 26ژانویه روز جهانی گمرکات، تاثیر کرونا بر الکترونیکی شدن فعالیت گمرک، گسترش خریدهای اینترنتی و تحول دیجیتال را گامی به سوی تسهیل و تسریع در فرآیند صادرات و واردات عنوان کرد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به فعالیت 7واحد گمرکی در استان اصفهان، گفت: در شرایط کرونایی، واحدهای گمرک بدون وقفه در پویایی زنجیره تولید، صادرات و واردات فعال بوده اند.

وی با گرامیداشت روز جهانی گمرک، استفاده از فناوری روز و تحول دیجیتال را موثر در توسعه تعامل و تبادلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: گمرکات باید با مشارکت فعال همدیگر به شکل گیری محیط پایدار تجاری بدنبال آینده نگری باشند.

کوهستانی، الکترونیکی شدن فعالیت گمرکات را موثر در تسهیل و تسریع فرآیند صادرات و واردات بیان کرد و افزود: گمرک بعنوان مرزبان اقتصادی، پنجره واحد تجارت فرامرزی در این سازمان را مدنظر قرارداده است.

وی حصول همزمان به دو هدف متضاد ایجاد تسهیلات و اعمال کنترل های مرزی بمنظور تحقق امنیت تجارت پایدار را سرلوحه وظایف گمرکات اعلام کرد و گفت: بیش از 25وزارتخانه و نهادهای وابسته به دولت با گمرکات برای صادرات، واردات و ترانزیت در ارتباط هستند.

وی در بیان مزیت های گمرکات استان اصفهان با بیش از 9هزار واحد صنعتی و موقعیت شاهراهی، دسترسی به مسیرهای ریلی، هوایی و زمینی، کارگوترمینال فرودگاه اصفهان و گمرکات متعدد مثل ذوب آهن، فولاد مبارکه و گمرک کاشان، از تسهیلات گمرکی در ارزیابی ضمانت نامه ها، حداکثر استفاده از اختیارات تفویض شده و ظرفیت های قانونی، شناسایی و حل مشکلات صادرکننده و واردکننده ها و ارائه راهکار به مسئولان استانی و کشوری خبر داد که در این زمینه، حاصل اقدامات گمرک در شناسایی شرکت های مجاز اقتصادی از 4شرکت در سال گذشته به 23شرکت افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان دراشاره به فعالیت این سازمان با هدف گسترش انبار، گفت: درسال گذشته 13انبار داشتیم و درحال حاضر 34انبار فعال هستند. ضمن آنکه، انبار برخی واحدهای تولیدی زیرکلید گمرک هستند که به کاهش هزینه های تولید کمک می کند.

وی فعالیت کارگوترمینال فرودگاه اصفهان را بعنوان تنها مرز تجاری فعال، فریادرس صادرات نامید و افزود: رشد 1600درصدی صادرات، نتیجه فعالیت کارگوترمینال است.

وی رتبه پنجم گمرکات استان اصفهان در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: صادرات استان اصفهان در 10ماهه سال جاری، یک میلیاردو726میلیون دلار بالغ بر5میلیون و158هزار تن بوده که بلحاظ وزنی 15درصد وبلحاظ ارزشی 22درصد کاهش درنتیجه به روزشدن ارزشهای صادراتی، کاهش قیمت جهانی برخی کالاها و بسته بودن مرزها بدلیل کرونا بوده است.

رسول کوهستانی، عمده محصولات صادراتی از استان اصفهان را، چدن، فولاد، مواد لبنی، پلاستیک، مصنوعات سنگ، گچ و شیمی آلی و ...اعلام کرد که شامل صادرات 1315قلم کالا به 94کشور ازجمله عراق، امارات، چین، اندونزی و... می شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان، ناکافی بودن زیرساخت های فناوری و ضعف در همکاری سازمان های مرتبط، کمبود تجهیزات بازرسی و نامتناسب بودن حقوق کارکنان با شرایط سخت و زیان آور کار را از مشکلات عمده در گمرکات عنوان کرد و افزود: عوامل تداخل سازمانی، قانون گریزی و گرایش به قاچاق کالا و کوله بری کالا از آسیب های گمرک و قاچاق است.