در آیین افتتاح آزمایشگاه چندتخصصی بزرگ ملل در شهرک سلامت اصفهان که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر، رئیس نظام پزشکی، معاونت درمان علوم پزشکی و دیگر مدیران استانی و کشوری برگزار شد، امکان نمونه گیری آزمایش در خودرو برای نخستین بار در کشور، در اصفهان رقم خورد.

تقویت بخش خصوصی، راه نجات حوزه سلامت کشور

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، دکتر مجتبی بزرگی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و موسس آزمایشگاه چندتخصصی ملل گفت: در مجموعه شهرک سلامت و همکاران متخصص در این آزمایشگاه، اراده و عزمی برای ارائه خدمات نوین آزمایشگاهی به مردم جزم شده است که امیدواریم الگویی برای کشور در پیشبرد اهداف ارتقای سلامتی و بهداشت باشد.

وی برپایی یک آزمایشگاه چندمنظوره تخصصی برای تشخیص انواع سرطان ها با حضور 40 متخصص درچندین شاخه آزمایشگاهی و مجهز به خدمات نوین درمانی مطابق با استانداردهای روز در اصفهان را، موثر در توسعه دانش علوم آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: ازجمله اقدامات به روز آزمایشگاه ملل، امکان نمونه گیری آزمایش در خودرو برای نخستین بار در کشور است. وی با اشاره به وسعت فضای فیزیکی در شهرک سلامت، امکان نمونه گیری آزمایشگاهی خودروگذر را، نوعی توانمندی برای آزمایشگاه عنوان کرد که بصورت ایمن و کاملا بهداشتی بویژه برای افرادی که در این برهه ترس از ورود به مراکز آزمایشگاهی دارند، بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو و مراجعه در آزمایشگاه، تست های مختلف بیماری های عفونی، پی سی آر( (PCR، کرونا و دیگر آزمایش های میکروب شناسی و ویروس شناسی برای آنها انجام می شود.

دکتربزرگی اظهار کرد: ما همواره تلاش می کنیم تا طبق استانداردهای جهانی، بیشترین دقت و کیفیت را در جواب های آزمایشگاهی در اختیار شهروندان قرار دهیم و فرصت هایی نیز برای توریسم سلامت فراهم کنیم. وی استفاده از فناوری های نو و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی با هدف تحقق خودکفایی را از رویکردهای آزمایشگاه چندتخصصی ملل عنوان کرد و افزود: راه اندازی مرکز تحقیق و پژوهش طبق مجوزهای دانشگاه علوم پزشکی، گامی بسوی بهره گیری از آموزشهای مستمر و دانشگاهی است که موفقیت بیشتر در طب پیشگیری را رقم خواهد زد. زیرا طب پیشگیری بدون تشخیص های آزمایشگاهی امکان پذیر نیست و باید امکانات تشخیصی آزمایشگاه را توسعه دهیم تا شعار پیشگیری و بهداشت مقدم بر درمان است را تحقق بخشیم.

رئیس آزمایشگاه چندتخصصی ملل در تشریح فعالیت های تحقیقاتی آزمایشگاه گفت: زیرساخت های آزمایشگاه ملل بگونه ای فراهم شده تا از کانال شرکت های دانش بنیان بتوان در مسیر خودکفایی و کاهش وابستگی به خارج از اصفهان فعالیت کنیم و فرصت های آموزشی برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی فراهم نماییم.

دکتر بزرگی، تنها راه نجات حوزه سلامت کشورمان را تقویت بخش خصوصی دانست و پروژه مدرن شهرک سلامت و بیمارستان این مجموعه را در خاورمیانه بی نظیر خواند.

استقرار تجهیزات درمانی مدرن در شهرک سلامت

در این مراسم، مسعود صرامی سرمایه گذار پروژه شهرک سلامت گفت: زمانی این منطقه انتظار نداشت که با چنین استقبالی مواجه شود ولی امروز بسیاری خواهان ورود به این مجموعه هستند و سعی ما برای استقرار متخصصانی با پیشینه خوب است. وی از اختصاص 42هزارمتر فضای مفید به مراکز تصویربرداری، آزمایشگاهی و سالن کنفرانس منحصربفرد در این مجموعه خبرداد و آن را هدیه ای به بخش سلامت استان اصفهان نامید.

صرامی با بیان آنکه عده ای آرامش خود را در خدمت نکردن به مردم می جویند، افزود: دردسرهای زیادی را به جان خریدیم تا بتوانیم نیاز اصفهان در دسترسی به تجهیزات و خدمات درمانی نوین را فراهم سازیم.

آمادگی شهرداری برای همکاری بیشتر

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان، شهرک سلامت و زیرساخت های احداث شده در این مجموعه را موثر در رفع دغدغه های مربوط به درمان بیان کرد. وی گفت: شهرداری اصفهان بعنوان یکی از شرکای شهرک سلامت، در حوزه سلامت و بهداشت وظایف سنگینی دارد و اقدامات لازم در حیطه مسئولیت خود را انجام داده است.

نوروزی امکان نمونه گیری آزمایشگاهی در خودرو بدون نیاز به پیاده شدن را فرصت خوبی در مقابله با کرونا، موجب آرامش و امنیت در مردم عنوان کرد و اقدامات تحقیقاتی و دانشگاهی کشور در مقابله با درمان بیماری ها را مطلوب ارزیابی نمود.

شهرداراصفهان با ابراز قدردانی از سرمایه گذاران شهرک سلامت بلحاظ تاثیر احداث این مجموعه ها در توسعه شهرو دسترسی مردم به خدمات، آمادگی شهرداری برای همکاری بیشتر را اعلام کرد.

باید سهم سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش یابد

دکتربهروز کلیدری، معاون درمان علوم پزشکی استان اصفهان، نگاه به توسعه امکانات درمان در بخش خصوصی، خیریه و دولتی در اصفهان را حائز اهمیت خواند و گفت: نگاه برخوردار به استان اصفهان موجب چالش هایی برای استان شده است. امروز فقط 7هزار تخت بستری در استان وجود دارد که با توجه به مشکلات کمبود تخت، موافقت اصولی برای 13هزار تخت و در بخش های مختلف مثل بیمارستان مگاهاسپیتال امکاناتی فراهم شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی را 5/8درصد اعلام نمود و لزوم تلاش برای افزایش سهم سلامت از تولیدناخالص ملی و دسترسی به خدمات ایمن و با کیفیت را یادآور شد.

وی از انجام بیش از 370هزارتست کرونا، 70هزار بستری، همراهی 16 آزمایشگاه خصوصی در نمونه گیری کرونا در یازده ماه گذشته خبرداد و افزود: نزدیک به 40هزار بیمار قطعی کرونا و 7هزار بیمار مشکوک از دست داده ایم. وی بازگشایی و تجمعات را نگران کننده دانست و گفت: ممکن است در اواخر بهمن ماه با موج دیگری مواجه شویم.

در ادامه مراسم افتتاحیه آزمایشگاه چندمنظوره ملل، حضار از بخش های مختلف مجموعه شهرک سلامت بازدید کردند.

خبرنگار: فرزانه افسرطه