بودجه ۱۴۰۰ علیه معیشت مردم

دکتر آلبرت بغزیان معتقد است: دولت به جای اینکه تسهیلاتی بسیار اندک به مردم ارائه کند قیمت ها را کنترل کند. تسهیلاتی که اندک و ناکارآمد پرداخت شود مثل آبی است که در بیابان ریخته شود؛ آبی که در بیابان ریخته شود فقط بخار می شود و از بین می رود.  وی تاکید کرد: نکته کلیدی کاهش قیمت های کالاها به ویژه کالاهای اساسی است که بتواند سبد معیشت مردم را ارزان تر کند. بودجه ۱۴۰۰ در این مورد چنین چیزی را نشان نمی دهد. این بودجه از نظر رفاه اصلا قابل دفاع و حمله نیست ولی در این بودجه چیزی که بخواهد هزینه تولید را کاهش بدهد، وجود ندارد یعنی همه چیز بر علیه سبد معیشت خانوار است. وی تصریح می کند: این بودجه در راستای برنامه توسعه ششم نیست. یعنی عملا برنامه توسعه در این بودجه فراموش شده است.

مهار موج مکزیکی بازارها

علی فرحبخش در یادداشتی نوشت: وقتی سیاست‌گذاران با اعتراض دعوت‌شدگان در هنگام روند نزولی شاخص بورس روبه‌رو می‌شوند، تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از همه منابع ممکن و از جمله ریالی ساختن منابع صندوق توسعه ملی، به حمایت از قیمت سهام بپردازند. از آن سو، در فضای مجازی هم معرکه‌ای برپاست. شعار «بورس شغل دوم، اما درآمد اول» بر سردر محل‌های کسب نقش بسته است. فرصت‌طلبانی که اقدام به تاسیس کانال‌های مجازی تخصصی در حوزه بورس، ارز، طلا، خودرو و... کرده‌اند و اطلاعات راست و دروغ را آن چنان با هم می‌آمیزند تا بالاخره ماهی خود را از آب صید کنند.علاوه‌بر بخش تحلیل، در بخش آموزش هم معرکه دیگری برقرار است. چه بسیار سایت‌ها و کانال‌هایی که ادعا می‌کنند قادرند با آموزش مجازی در طول چند هفته، سهامدارانی را که حتی مبانی اقتصاد را فرا نگرفته‌اند، به گرگ‌های وال‌استریت مبدل سازند. به هر حال تا زمانی که انتظارات تورمی در کشور مهار نشود و بازار پول نتواند سود معقولی را متناسب با نرخ تورم به پس‌اندازکنندگان ارائه کند؛ آشفتگی در بازارها همچنان ادامه دارد، جایی که نگارنده را به یاد موج‌های مکزیکی در استادیوم می‌اندازد که با پایین رفتن تماشاچیان در یک بخش از جایگاه، بخش دیگری از تماشاچیان شروع به بالارفتن می‌کنند.

کاهش قاچاق با یکسان‌سازی نرخ ارز

هادی حق‌شناس، کارشناس امور اقتصادی و نماینده پیشین مجلس درباره ارتباط قاچاق کالا و ارز چند نرخی گفت: هربارکه قیمت ارز بالا رود، واردات و قاچاق افزایشی و صادرات کاهشی خواهد شد. در طول سنوات گذشته این موضوع را شاهد بودیم که افزایش ارز به قاچاق منجرشده زیرا قیمت کالا افزایش یافته است. وی در ادامه اضافه کرد: وقتی بهای یخچال برفرض  ۱۰۰۰ دلار باشد و قیمت ارز ۳۰ هزار تومان، یخچال ۳۰ میلیون تومان خواهد شد و چنانچه قیمت ارز ۱۰ هزارتومان باشد، ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. پس قیمت ارز بر قاچاق کالا اثرگذار است و در این امر تردیدی وجود ندارد. نکته بعدی این است، زمانی در این خصوص فاجعه ایجاد می‌شود که قیمت ارز چند نرخی باشد. اتفاقی که در مورد دان مرغ افتاد ناشی از همین امر است. یعنی دان مرغ به قیمت ۴۲۰۰ تومان بود، ولی مرغ در بازار به قیمت نرخ ارز آزاد خرید و فروش می‌شد.

اثر کرونا بر اقتصاد

حمید آذرمند گفت: عملکرد اقتصادی نیمه نخست سال جاری تا حد زیادی تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا بوده و آثار آن همچنان تداوم دارد. شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از تعطیلی کسب‌وکارها و محدودیت‌های ایجادشده برای فعالیت برخی مشاغل، اثر رکودی مستقیم بر بخش‌هایی از اقتصاد به ویژه بخش خدمات گذاشته است. وی اضافه کرد: در اینجا نکته مهمی وجود دارد که توجه به آن می‌تواند به لحاظ سیاستگذاری حائز اهمیت باشد و آن، تفکیک آثار رکودی کرونا از سایر عوامل موثر بر عملکرد نامطلوب اقتصاد است. ابتدا با توجه به عملکرد نیمه نخست و داده‌های دردسترس، برآوردی از نرخ رشد اقتصادی برای کل سال 1399 ارائه شده است. بر این اساس، برآورد می‌شود که در صورت ادامه روند فعلی،‌ رشد اقتصادی کشور تا پایان سال رقمی در حدود منفی 7 /2 درصد باشد. با برخی فروض ساده‌کننده، برآوردی از رشد اقتصادی ایران با فرض عدم شیوع کرونا انجام شده است. بر این اساس، اگر کرونا و عوارض مستقیم و غیرمستقیم آن در سال جاری بروز پیدا نمی‌کرد، نرخ رشد کشور در سال جاری به رقمی در حدود منفی 7 /0 درصد می‌رسید. به بیانی، شیوع کرونا منجر به کاهش رشد اقتصادی کشور به میزان دو واحد درصد شده است.