حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا از ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون یورو در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۹ به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ رسید. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اگرچه صادرات در این بازه زمانی افزایش یافته؛ اما واردات با کاهش روبه‌رو بوده است. علاوه بر این در مدت مورد‌بررسی، فاصله واردات و صادرات کاهش یافته و از منفی ۳میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۹ به منفی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در ۱۰ماهه سال ۲۰۲۰ رسیده است.


بر اساس تصمیم بانک مرکزی، میزان مجاز برای رفع تعهد ارزی واردات از 20 درصد به 15 درصد کاهش یافته است.

 

احتمال «شکسته شدن قفل واردات خودرو در سال ۱۴۰۰» در حال تقویت است؛ اما نحوه اجرای این تصمیم بزرگ هنوز مشخص نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر به علت توقف چندین ماهه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی کارکرده به مراتب بالاتر از سطح واقعی است. گشایش در واردات می‌تواند روند تخلیه حباب قیمت را تشدید کند.


بخشنامه به درخواست شما صادر شد!
بانک مرکزی در واکنش به نامه وزارت صمت به رئیس جمهوری در رابطه با چرایی صدور بخشنامه در مورد کاهش مهلت وارد کنندگان برای ورود و ترخیص کالا و انتقاد از عدم هماهنگی، اعلام کرد که این بخشنامه بر اساس مصوبه وزارت صمت از سوی بانک مرکزی صادر شده است.



عراق مرزهای زمینی خود را دو هفته می‌بندد
عراق به دلیل نوع جدید کرونا تصمیم گرفته است که تمامی گذرگاه‌های مرزی (جز در موارد اضطراری) و مراکز تجاری و رستورا‌ن‌ها را به مدت دو هفته در این کشور ببندد.


صادرات 700 هزار تن جو از عراق به ایران به عوض بدهی
سخنگوی وزارت کشاورزی عراق دیروز گفت، عراق آماده صادرات 700 هزار تن جو به ایران با قیمت 125 دلار در هر تن است.وی تاکید کرد: "کابینه عراق با صادرات این میزان جو به ایران در عوض تسویه بدهی‌های این کشور به ایران، موافقت کرده است.