عدم ارائه ارز صادرکنندگان به سیستم بانکی به دلیل افزایش سرعت رشد قیمت دلار، در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند. در میان عوامل گفته شده صادرکنندگان نقش مهمی را در طول این مدت ایفا کرده‌اند، چه آنکه تداوم روند رو به رشد قیمت دلار آنها را ترغیب کرده که از فرصت باقیمانده برای رفع تعهدات ارزی استفاده و بازگشت ارز را به روزهای پایانی موکول کنند.
مجموعه این عوامل شرایطی را فراهم کرد که دلار به ۳۰ هزار تومان هم برسد اما حفظ نرخ دلار در هر قیمتی زمانی ممکن می‌شود که میزان و نحوه آن در کشور نیز مشخص شود. به عبارتی دلار باید به کالایی با قابلیت فروش در داخل تبدیل شود. بنابراین زمانی که قیمت دلار آنقدر بالا می‌رود که واردات با چنین نرخی را غیرممکن می‌کند، سطح مقاومتی آن شکسته می‌شود تا شاهد عقبگرد قیمت آن در بازار باشیم. برای همین است که دلار در عبور از مرز ۳۰ هزار تومان ناکام ماند و به کاهش قیمت در روزهای اخیر رضایت داد.
اما حتی اگر دلار بتواند به افزایش قیمت خود در بازار ادامه دهد خریداری برای کالاهای وارداتی با این نرخ وجود نخواهد داشت؛ چه آنکه مردم آنقدر قدرت خرید ندارند که هزینه‌های میلیونی برای خرید کالاهای مصرفی پرداخت کنند. بنابراین میزان مصرف کالا با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ارز کم و تولید داخلی جایگزین برخی از کالاهای وارداتی می‌شود.در این شرایط اتفاقات دیگری در بازار داخلی رقم می‌خورد. گروهی از افراد برای رهایی از موج کاهش قیمت ارز در صف فروش دلار قرار می‌گیرند و ریال‌های حاصله را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. صادرکنندگان نیز به دلیل نگرانی از کاهش بیشتر قیمت ارز تسلیم قوانین و مقررات و به عرضه‌کننده گسترده ارز در بازار تبدیل می‌شوند. اگر بانک مرکزی بتواند با ابزار نرخ سود جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها را نیز افزایش دهد و بخشی از سرمایه‌های مردمی را به سیستم بانکی هدایت کند، امکان جذب نقدینگی به بانک‌ها وجود خواهد داشت.
اغلب افراد حاضر در بازارهای مالی سرمایه‌های چندانی در اختیار ندارند بنابراین احتمال ورود آنها به بازار مسکن به دلیل نقدشوندگی پایین آن ضعیف است. بنابراین عمده سرمایه‌ها حول دو بازار ارز و بورس گردش می‌کند که این موضوع ضرورت هدایت این سرمایه‌ها به سمت سیستم بانکی و خرید اوراق برای حفظ ثبات بازار ارز را گوشزد می‌کند. ضمن آنکه با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نیز احتمال اینکه نرخ ارز به سمت کاهشی سوق پیدا کند وجود خواهد داشت که می‌توان نشانه خوبی برای بازار ارز باشد.
بنابراین چون امکان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی محدود شده، اگر صادرکنندگان اراده کافی برای ارائه ارزهای خود به کشور داشته باشند بازار ارز از حالت التهابی کنونی خارج می‌شود و حتی دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نیز می‌رسد. با این وجود پذیرش FATF در راستای تسهیل مبادلات بانکی با خارج از کشور اصلی است که نباید نادیده انگاشته شود؛ چه آنکه پذیرش FATF استفاده از پیمان‌های پولی را (منوط به ثبات نرخ ارز) نیز ممکن می‌کند که می‌تواند راهی برای غلبه بر چالش‌های بی‌شمار اقتصادی باشد.