مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا دربار میزان تجارت ایران و چین در شرایط کنونی اظهار داشت: بخش از تجارت ایران و چین که مبتنی بر نفت بود به شدت کاهش یافته است؛ اما از آنجا که بخش عمده‌ای از مبادلات این دو کشور، بر پایه نفت بوده؛ اما قاعدتا با تحریم‌های نفتی اعمال شده، بخش عمده ای از مبادلات ما به طور گسترده ای رو به کاهش است.

وی ادامه داد: از آنجا که اعداد و ارقام فروش نفت کشور محرمانه بوده و منتشر نمی شود، میزان کاهش مبادلات بر اساس حدس و گمان صورت می گیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره صادرات غیرنفتی کشور نیز گفت: صادرات غیرنفتی ایران به تمام دنیا در نیمه اول امسال حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افت داشته و این نسبت درباره صادرات به چین نیز صادق است؛ ضمن اینکه با احتساب کاهش صادرات نفتی کشور می‌توان گفت که مبادلات ما با چین به حدود نصف سال‌های گذشته رسیده است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که اکنون هیچ آمار دقیقی برای نیمه نخست امسال ارائه نشده و آمار ۵ ماهه سازمان توسعه تجارت نیز تفکیک ندارد، نمی توان این کاهش را با دقت محاسبه کرد؛ اما از نظر اندازه و حجم مبادله ایران و چین روند کاهش داشته‌اند و کاهش آن نیز بالای ۳۵ درصد است.

به گفته حریری، نکته ای که باید به آن توجه شود این است که با وجود اینکه قدرمطلق صادرات ایران به چین کاهش پیدا کرده؛ اما قدر نسبی آن افزایش یافته که این بدان معنا است که از ۲۵ درصد سال گذشته به بالای ۳۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که صادرات ایران در کشورهای دیگر وضعیت نامناسب تری دارد؛ این در حالی است که با وجود اینکه صادرات ایران در چین کاهش قابل توجهی دارد؛ اما چین جایگاه خود را علاوه بر اینکه به عنوان اولین مقصد صادراتی ایران حفظ کرده است، نسبت هم در ترکیبات صادرات غیرنفتی ما از حدود ۲۵ درصد به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در کل صادرات نفتی ایران نسبت به سال‌هایی که 2 میلیون بشکه نفت صادر می شد به کمتر از 10 درصد رسیده است، افزود: در چنین شرایطی منابع درآمد حاصل از نفت کشور کاهش ۹۰ درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین قیمت نفت نیز نسبت به سال‌های گذشته با کاهش همراه بوده و این درآمدهای ارزی کشور را کاهش می دهد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره صادرات غیرنفتی گفت: صادرات غیرنفتی کشور در سال‌های گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است که با توجه به میزان صادرات در مدت زمان سپری شده از سال جاری به نظر نمی‌رسد میزان صادرات غیرنفتی کشور از ۳۰ میلیارد دلار تجاوز کند.

وی ادامه داد: در نتیجه این محاسبات، مجموع درآمدهای ارزی کشور کاهش بسیار چشمگیری داشته و با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان بیش از ۴۱ تا ۴۲ میلیارد درآمد ارزی برای سال جاری فرض کرد؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته آمدهای بالای 150 میلیارد دلار داشته ایم.