اما در 1971 با کاهش تراز تجاری امریکا، فشار اقتصادی ناشی از جنگ ویتنام و بدهی دولت، امریکا قانون برتون وودز را یک طرفه فسخ کرد، (پنجره طلا) بسته شد و دلار بدون پشتوانه چاپ نمود که منجر به ( شوک نیکسون) گردید و پس از آن نرخ طلا و ارزها شناور شدند.

طلا دارای سه ویژگی است:

  • 1- ارز است.
  • 2- دارایی مالی است.
  • 3- کالا است.

1- طلا ارز است اما ارز، طلا نیست! طلا حامل با کیفیت و پشتوانه ارز هاست، دارای ارزش واحد بالا، قابل تقسیم است و هنوز هم به عنوان ذخیره بانک های مرکزی استفاده می شود.

- قیمت طلا با شاخص دلار آمریکا ضریب همیشگی منفی دارد

- قیمت طلا با شاخص ترس (VIX) ارتباط هم جهت دارد.

2- ویژگی های مالی طلا:

با نرخ بهره واقعی ارتباط منفی دارد و با سطح تورم ارتباط مثبت دارد.

3- ویژگی کالایی طلا:

به عنوان یک کالا، طلا می تواند جهت استفاده روزانه و در تولیدات صنعتی و یا برای تجارت استفاده شود.

قیمت طلا با عرضه آن ارتباط منفی دارد ولی با تقاضای آن ارتباط مثبت دارد.

اما عرضه طلا تاثیر محدودی بر قیمت آن دارد، از ابتدای تمدن بشری تاکنون بیش از 190 هزار تن طلا استخراج شده و تخمین زده می شود 50 هزار تن دیگر برای استخراج باقی مانده باشد، یعنی 80 درصد ذخایر جهان استخراج شده است.

پس عوامل موثر بر قیمت طلا شش مورد است:

1- شاخص دلار آمریکا 2- شاخص ترس 3- نرخ بهره واقعی 4- سطح تورم 5- سطح عرضه و 6- مقدار تقاضا

بعلاوه شوک نقدینگی نیز به عاملی تاثیرگذار بر قیمت طلا در کوتاه مدت تبدیل شده است. 

از 2018 تا به امروز قیمت طلا در حال افزایش بوده و از 1180 دلار در هر اونس به 2000 دلار در هر اونس رسیده، یعنی 60 درصد رشد.

از منظر تاریخی قیمت طلا در بالاترین سطح تاریخ خود است و از طرف دیگر با نزدیک شدن به عرضه واکسن کرونا به بازار اقتصاد امریکا رو به بهبود خواهد رفت که این امر شاخص دلار را پشتیبانی و قیمت طلا را با تعدیل مواجه می کند.

اما در بلند مدت اقتصاد جهانی با مشکلات مالی و پولی شدیدی روبه روست، نرخ بهره آمریکا همچنان کاهش خواهد یافت و تقاضا برای طلا از سوی بانک های مرکزی افزایش می یابد پس عدم قطعیت و ترس از رکود اقتصادی زیاد است. 

از دیگر سو دیدگاه های پوپولیستی و ضد جهانی شدن در حال افزایش است، جنگ های تجاری با روی کارآمدن ترامپ شدت گرفته، مناقشات امریکا با اروپا، چین، ژاپن و دیگر نقاط جهان، اقتصاد جهانی را به عقب برده، هم سو با جریانات ضد جهانی آمریکا، در انگلیس هم برگزیت اقتصاد اروپا را با چالش مواجه کرده است.

به نظر می رسد پوپولیسم جهانی به قله ی خود طی تاریخ رسیده و خطرات ژئوپلیتیکی هم به شدت افزایش یافته که اینها بر درخواست طلا تاثیر مستقیم دارند. از 2009 بانک های جهانی استراتژی خود را از فروش به خرید طلا تغییر داده اند که این امر روند رشد قیمتی طلا را در آینده حفظ خواهد کرد.

از دیگر سو اقتصاد های نوظهور همچون چین، هند، مکزیک، روسیه و ترکیه ذخایر کمتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارند که در حال بالابردن نسبت ذخایر طلای بانک های مرکزی خود هستند و این عامل پشتیبان بلند مدت قیمت طلا خواهد بود.