به گزارش اقتصاد بازار، رضا چینی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان در اشاره به دستورالعمل شرکت های توزیع برق برای توقف تولید در ساعات پیک مصرف برق، گفت: شرایط استقرار کارخانه ها و مراکز صنعتی بگونه ای نیست که بتوان در ساعات 12 تا 16 بعداز ظهر کار را تعطیل کرد. از طرفی، امکان رفت و برگشت برای کارگران و یا تبدیل ساعات کار به دو شیفت کاری امکان پذیر نیست. وی با انتقاد از دستورالعمل وزارت نیرو که قطع برق صنایع در ساعات پیک را توصیه کرده، گفت: طبق قانون، درصدی به شرکت های گاز و بیمه پرداخت شده که چنانچه خسارتی بدلیل قطع برق واحدهای صنعتی به آنها وارد شد، آن خسارت طبق شرایط بیمه حوادث توسط شرکت توزیع تامین گردد.

txp

مدیرعامل شرکت آجر نماچین در صحبت از افزایش 45درصدی دستمزد کارگران، افزایش هزینه های تولید و بحران حاصل از کرونا و رکود اقتصادی، بیان کرد: اگر بیش از این فشاری به صنایع و تولید کننده تحمیل شود، جهش تولید، چگونه محقق خواهد شد. با توجه به اینکه مصرف کننده صنعتی، مشتری دائمی و وی آی پی شرکت های توزیع است که دارای ارزش افزوده نیز هست، حق تصمیم گیری در مورد ساعات پیک، حق منطقی است. وی توصیه کرد: شرکت های توزیع برق، بجای اینکه از صنایع بخواهند تولید را در ساعات پیک متوقف سازند، برنامه ای برای مشترکان خانگی اعمال کنند. وی گفت: باتوجه به دائمی بودن مشکلات فصل تابستان، بهتر است شرکت های توزیع، بگونه ای برنامه ریزی نمایند که وقفه ای در تولید ایجاد نشود. زیرا زمانی که ما تولید را در ساعات پیک متوقف می کنیم، کارگران ترجیح می دهند در فضایی استراحت کنند که کاملا خنک باشد و طبق برآوردها، مصرف برق از ساعات کار پیشی گرفته، ضمن آنکه تولید متوقف شده است. وی یادآور شد: بنظر می رسد که شرکت های توزیع می تواندد برای 4 ساعت پیک برنامه ریزی بهتری داشته باشند، ضمن آنکه، نرخ برق کشوری است و مشمول جریمه نمی شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت ومعدن در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار تصمیم گیری صنایع برای تنظیم ساعات پیک و افزایش بهای برق در ساعات پیک شد و افزود: در این حالت، صنایع بهتر می توانند برای خودشان تصمیم گیری کنند. وی گفت: اگر مجلس باید در مورد افزایش قیمت تصمیم گیری کند، بهتر است این افزایش اتفاق افتد.

رضا احمدی، رئیس انجمن سنگ استان در این باره گفت: در شورای گفتگو برای 2تا 2 ساعت به توافق رسیدیم که نتیجه ای حاصل نشد و خواهان رعایت این دستورالعمل هستیم. زیرا نیروی کار در صنایع سنگ، به دو شیفت کاری بدلیل بعد مسافت و طولانی شدن ساعات کار اعتراض می کند. وی در انتقاد از شرکت های توزیع برای آنکه صنایع پروانه های بهره برداری خود را تمدید سازند، مشکل فیلترپرس طبق درخواست محیط زیست را مطرح کرد که هزینه های میلیاردی به صنایع تحمیل می شود و مانع از رشد و توسعه و جهش تولید است. وی قطعی برق صنایع در حالیکه علاوه بر هزینه مصرفی، مشمول جریمه می شوند را غیرمنصفانه خواند.

مرتضی رضایی، عضو هیات مدیره انجمن همگن ریخته گران اصفهان، مسئله برق در تابستنان را حل نشده عنوان کرد و گفت: در بسیاری از شهرک های صنعتی،ف فقط یک پست برق با تعداد زیادی مشترک داریم. بعنوان مثال، پست مهیار در هنگام نصب برای 200 واحد صنعتی درنظرگرفته شده و این درحالی است که اکنون تعداد واحدها به حدود یک هزار واحد افزایش یافته ولی هیچ پست توزیعی اضافه نشده است. همچنین، در شهرک صنعتی رازی، 2 روز تعطیلی را درنظر گرفتیم که عملا امکان پذیر نبود. زیرا نمی توان گفت، برقی را که خریداری کرده اید، مصرف نکنید. بویژه در دستگاه ها و تجهیزات ریخته گری بلحاظ نوع کارکرد، مشکلات زیادی برای ماشین آلات و واحد صنعتی ایجاد می شود. ضمن آنکه نمی توان ظرفیت تولید را روزانه کاهش داد.

مهدی ثقفی، مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق استان پس از استماع سخنان صاحبان صنایع، بیان کرد: صنعت برق در تمام کشورهای جهان، دستورالعملی برای پیک بار دارد. ضمن آنکه، منطقی نیست که برای 300 ساعت (ساعات پیک تابستان)، هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد. وی افزود: در کشور ما در طول 9 ماه از سال، نیروگاه ها از 50 تا 60 درصد ظرفیت خود استفاده می کنند. لذا، ما بدنبال صنعتگری هستیم که برق مصرف کند. زیرا، بهره برداری از برق، 60درصد است و 40درصد ظرفیت خالی داریم. اما در فصل تابستان برای عبور از این مشکل باید بگونه ای برنامه ریزی کنیم تا صنایع و مشترکان با مشکل قطع برق و پیامدهای آن مواجه نشوند. ثقفی در مورد دسترسی صنایع به گازوئیل و دیزل گفت: در صورت درخواست صنایع، می توانیم دریافت گازوئیل و دیزل را برای آنها تایید کنیم.

 

سعی ما توجه به خواسته های صنایع است

مهرداد جنتیان، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، از اقدامات شرکت های توزیع در این زمینه خبر داد و افزود: در نتیجه اقدامات زیربنایی سالهای گذشته، تخصیص منابع بیشتر، تجهیز پست های توزیع و تقویت شبکه ها، خوشبختانه مشکلات کمتری در صنایع داریم. وی گفت: در برخی شهرستان ها ازجمله شیراز در ازای 20 ساعت مصرف برق، 4 ساعت (در فاصله 12 تا 16) قطع برق صورت می گیرد. وی تاکید کرد: ما برای 300 ساعتی که مشکل داریم، از صاحبان صنایع می خواهیم که حداقل 10درصد از مصرف خود را در ساعات 12 تا 16 کاهش دهند. ضمن آنکه هزینه آن را به واحدها می پردازیم. جنتیان اعلام کرد: چنانچه طبق تقسیم بندی کشوری، پیک مصرف را رعایت نکنیم، با تصمیم وزارتخانه از تهران، قطع همگانی برق بصورت رله (اتوماتیک) اتفاق می افتد.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در اشاره به مشکلات شرکت های توزیع ازجمله بالابودن هزینه های نصب و به روزرسانی تجهیزاتی مثل سیم های مسی و کابل ها، سرقت شبکه، هزینه های سرسام آور پیمانکاران بدلیل برون سپاری و موارد دیگر، تاکید کرد: شرکت های توزیع پیگیر حل مشکلات هستند ولی آنچه مسلم است، طبق 8هزارو500 تفاهم نامه ای که با صنایع منعقد کرده ایم، کاهش 10درصدی مصرف برق در صنایع، بهترین راه حل در تابستان است.

جنتیان با بیان آنکه تمام هزینه های انرژی به خزانه دولت واریز می شود، اعلام کرد: سعی ما توجه به خواسته های صنایع است و خط قرمز ما، ایین است که مشترک از ما راضی باشد. وی تاکید کرد: ما مجبوریم صنایعی که تفاهم نامه ها را امضا نکرده اند و همچنان مصرف بالایی دارند، در ساعات پیک، برق آنها را قطع کنیم.

در ادامه، علی اصغر محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به تجربه قطعی برق بصورت های مختلف در طول سال های گذشته، قطع برق صنایع را همراه با آسیب و خسارات بیشتر عنوان کرد و برلزوم مدیریت مصرف تاکید نمود. وی افزود: با توجه به شرایط خاص کشور و اوضاع پرالتهاب اجتماعی، براحتی نمی توان برق مشترکان خانگی را قطع کرد. وی از استلزام یک مصوبه کلی برای به روزرسانی قیمت و انشعابات و تفاوتی که برای واحدها درنظر گرفته می شود، سخن راند و افزود: موقهیت مکانی صنایع باید منطبق با ظوابط باشد. محمدی با اذعان به اینکه پروانه های بهره برداری مادام العمر است، تغییر در برنامه کاری، مثلا جایگزینی روزهای تعطیل را پیشنهاد کرد.

در خاتمه، مصوبات این جلسه قرائت شد و مصوب گردید که واحدهای صنعتی براساس میزان برق مصرفی خود، ساعات پیک را تنظیم و رعایت کنند.