آخرین خبرها از ادامه عرضه دارا یکم و زمان عرضه دومین صندوق دولتی
عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، روز گذشته در مورد اینکه بعد از عرضه واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم موسم به « ETF» مالی بقیه سهام دولت چه شد، گفت: «با فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مالی یکم در مرحله اول ۵.۸‌هزار‌میلیارد تومان پول از مردم جمع‌آوری شد که مستقیم به خزانه دولت واریز شد و برای بقیه واحدهای مانده صندوق واسطه‌گری مالی در حال بررسی هستیم که مابقی سهام دولت در ۵ شرکت (بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) را مجددا از طریق « ETF» مالی تا آخر تیر جاری به مردم عرضه کنیم.»
او در مورد اینکه آیا مجوزهای لازم را گرفته‌اید، گفت: «مجوز قبلا گرفته شده است، فقط باید فرآیند اجرایی آن تعریف شود که هر کس با داشتن کد ملی بتواند تا سقف ۵‌میلیون تومان از واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم را با تخفیف دریافت کند و کسانی که قبلا این واحدها را در سقف ۲‌میلیون تومان خریده‌اند، بتوانند تا ۳‌میلیون تومان دیگر هم از واحدهای جدید صندوق واسطه‌گری مالی یکم خریداری کنند.» معمارنژاد با بیان اینکه تلاش می‌شود تا فرآیند اجرایی عرضه واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی تا پایان تیر انجام شود، گفت: «دوباره خرید این واحدها از طریق درگاه بانک‌ها و کارگزاری بورس امکان‌پذیر می‌شود.» او همچنین ارزش باقیمانده صندوق واسطه‌گری مالی یکم را در حال حاضر ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان عنوان کرد. معاون وزیر اقتصاد همچنین در مورد اینکه ‌ای‌تی‌اف دوم چه موقع عرضه می‌شود، گفت:   «واحدهای صندوق قابل معامله بورسی بعدی احتمالا در اواخر تیر یا اوایل مرداد ارایه خواهد شد که بسته به اینکه کارهای اجرایی کدام ‌ای‌تی‌اف زودتر انجام شود یا ‌ای‌تی‌اف پالایشی خواهد بود یا‌ ای‌تی‌اف فلزی و خودرویی خواهد بود.»
به گفته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران، بین دو صندوق باقیمانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.

دارا یکم در چه محدوده قیمتی خرید و فروش می‌شود؟
بیشترین قیمت معامله دارا یکم در روز سه‌شنبه ٥٣‌هزار تومان و کمترین رقم معامله ٢٨٠٠ تومان بود. البته با پایان یافتن زمان معاملات برخی از خریدوفروش‌هایی که در محدوده مشخص‌شده قرار نمی‌گیرند، ابطال می‌شوند. در روز سه‌شنبه «NAV» صندوق واسطه‌گری مالی یکم ٢٥‌هزار تومان بود که در مقایسه با روز پیش از آن حدود ٤‌درصد رشد داشت. همچنین در ادامه روند معاملات دارا یکم می‌توان احتمال بالارفتن « NAV»  ابطال را داد؛ زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران که در حال خرید و فروش دارا یکم در محدوده ٣١‌هزار تومان در بازار سرمایه هستند، انتظار بالا‌رفتن عدد « NAV » را دارند. این بازه قیمتی در شرایطی است که روز گذشته عباس معمارنژاد، معاون وزیر  اقتصاد، در این زمینه گفت: «با توجه به اینکه در عرضه قبلی واحدهای این صندوق هر واحد ۱۰‌هزار تومانی که به مردم فروخته شد، اکنون به قیمت میانگین روز ۲۷‌هزار تومان معامله می‌شود، رشد این سرمایه‌گذاری ۱۷۰‌درصد بازده داشته و پیش‌بینی می‌شود مردم از خرید واحدهای این صندوق دوباره استقبال کنند.»
گفتنی است در دور پیشین عرضه دارا یکم در حالی ‌که دولت برنامه‌ریزی کرده بود تا ۱۷‌هزار‌میلیارد تومان وجه جذب کند اما کمتر از ۶‌هزارمیلیارد تومان جذب کرد. با این حال اما بازدهی خوب این صندوق به نظر سبب خواهد شد تا از دور جدید عرضه این نماد و صندوق‌های دوم و سوم استقبال بیشتری شود.

دردسرهای اضافه برداشت یک اپلیکیشن برای خریداران
تمام خبرها از ادامه عرضه «ETF» در شرایطی ادامه دارد که طی عرضه قبلی صندوق واسطه‌گری مالی یکم، در پی مشکل ایجادشده در پرداخت بهای سهام دولتی برای متقاضیان و اضافه‌برداشت از حساب برخی از آنها،‌ کسانی که از طریق بانک و کارگزاری برای خرید اقدام کرده‌ بودند و با مشکل اضافه‌‌برداشت مواجه شدند، به بانک و کارگزاری‌شان مراجعه کرده و مبلغ اضافه‌برداشت را پس گرفتند. اما تکلیف کسانی که از طریق یکی از اپلیکیشن‌های داخلی سهام دولتی خریده‌اند، همچنان نامشخص است و نمی‌دانند برای بازگشت پول‌شان
چه بکنند!
در اولین صندوقی که شامل سهم دولت از سه بانک ملت، صادرات و تجارت و دو بیمه البرز و اتکایی امین بود، متقاضیان خرید این نوع سهام می‌توانستند از راه‌های مختلفی همچون بانک، کارگزاری  یا اپلیکشین‌های پرداخت بانکی نسبت به خرید اقدام کنند. پس از پایان پذیره‌نویسی و ثبت اطلاعات خرید اولین صندوق « ETF»  برخی از مردم طی تماس‌هایی با ایسنا از اضافه‌برداشت در خرید سهام دولتی گلایه کردند که معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این گلایه‌ها توضیح داد که این پول نزد صندوق نیست و به بانک‌ها برگشته است؛ بنابراین کسانی که از طریق بانک برای خرید سهام دولتی اقدام کرده‌اند و اضافه برداشت داشته‌اند، به بانک خود مراجعه کنند و درخواست برگشت آن را بدهند.
همچنین طبق گفته معمارنژاد افرادی که از طریق کارگزاری‌ سهام دولتی خریده‌اند و با این مشکل روبه‌رو هستند هم به کارگزاری خود مراجعه کنند. در بین برخی از خریداران سهام دولتی هم هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اینکه مراجعه حضوری به بانک‌ها کمتر شود، شرایطی برای آنها فراهم شده بود تا متقاضیان این سهم بتوانند از طریق یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت اقدام به خرید کنند که آنها هم مانند سایر خریداران با مشکل اضافه‌برداشت مواجه شدند. پس از طرح این موضوع، خبرگزاری ایسنا پیگیر اضافه‌برداشت‌ها از معاونت امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد شد که به گفته این خبرگزاری این پیگیری بی‌پاسخ ماند و همچنان تکلیف پول اضافه‌برداشت مردمی که از این طریق سهام دولتی خریده‌اند، مشخص نیست.