به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در آخرین شنبه ماه مارس هر سال که امسال در ایران مصادف با روز نهم فروردین 99 است، مراسمی نمادین با عنوان "ساعت زمین" در برخی شهرهای جهان از جمله اصفهان برگزار می شود.  

این رویداد جهانی امسال در شهر اصفهان با خاموشی چراغ های عمارت تاریخی عالی قاپو برگزار می شود و به دلیل شرایط خاصی که بر اثر شیوع کرونا حاکم است، این رویداد بدون حضور شهروندان و مدیران برگزار خواهد شد.    

با توجه به اینکه ایران از سال 2011 در راستای حفظ محیط زیست به این رویداد جهانی پیوسته است، شهر اصفهان نیز در چند سال گذشته با برگزاری رویدادهایی در اماکن تاریخی شهر، اهمیت توجه به جایگزینی سوخت های پاک به جای سوخت های فسیلی را به شهروندان یادآوری می کند.     

سال گذشته پل خواجو میزبان این رویداد بود و فعالان و نمایندگان انجمن های محیط زیستی شهر اصفهان با اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در برگزاری این رویداد مشارکت فعالانه ای داشتند. امسال هم با خاموش کردن چراغ ‌های عمارت عالی قاپو از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه نهم فروردین، اصفهان به رویداد "ساعت زمین" خواهد پیوست.   

با توجه به اینکه به دلیل بیماری کرونا، شرایط حضور شهروندان در این رویداد فراهم نیست، این مراسم از طریق شبکه های مجازی برای مردم پخش خواهد شد.   

گفتنی است، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود. خانواده ها و کسب و کارها با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت اهمیت احترام به زمین با کاهش مصرف سوخت را یادآوری می کنند و هدف این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان فرهنگ سازی شود.  

این حرکت نمادین بهانه ای است برای جلب توجه بیشتر مردم جهان به وضعیت محیط زیست؛ هر ساله برنامه های بیشتری در دستور کار مجریان ساعت زمین در شهرهای مختلف قرار می گیرد. آموزش جوامع محلی، کودکان، اجرای برنامه ها و مسابقات متعدد زیست محیطی، درختکاری و جلب توجه مقامات، بخشی از برنامه هایی است که هر ساله به مناسبت رویداد ساعت زمین در شهرهای مختلف برگزار می شود. ساعت زمین در حال حاضر بزرگترین کمپین زیست محیطی جهان است.

پیش بینی می شود، در برنامه امسال حدود ۱۸۵ کشور دنیا مشارکت داشته باشند.