این شرایط اگرچه از لحاظ رکوردهای قیمتی بی‌سابقه است ولی وضعیت بازار و شیوه رشد قیمت‌ها اگر نگوییم بی‌سابقه ولی کم‌سابقه است. البته تنها بازار فولاد نیست که با افزایش نرخ افسارگسیخته روبه‌رو شده بلکه بازار محصولات پتروشیمی نیز رشد نرخ‌هایی مشابه بازار فولاد را ثبت کرده است؛ شاید التهاب قیمت همچون یک بیماری به سایر بازارها نیز شیوع پیدا کرده است. نرخ‌های فعلی رکورد تاریخی بهای مصنوعات فولادی در ایران است و مشخص نیست که این رکوردشکنی‌ها تا چه زمانی و تا کجا قرار است ادامه یابد.

شتاب رشد قیمت‌ها به شدت بالاست و بعد از یک عقبگرد مقطعی در اوایل هفته جاری شاهد جریان افزایشی جدیدی هستیم که گویی با وقفه ابتدای هفته، انگار قدرت جدیدی برای رشد قیمت‌ها پیدا کرده و رکورد پیشین را هم در هم شکسته و به فکر رکوردشکنی‌های جدیدی است. این وضعیت همان‌گونه که گفتیم کم‌سابقه است و باید دلیل اصلی آن را نه تنها در فاز عرضه بلکه بیش از آن در فاز تقاضا جست‌وجو کرد.

به‌صورت دقیق‌تر دلیل اصلی خرید در شرایط فعلی هجوم نقدینگی به اغلب بازارهاست و کمتر بازاری از آن مستثنا مانده است. پول پرقدرت به بازارها پمپاژ شده و هر چیزی که در مسیر خود می‌بیند را همچون سیل دستخوش تغییر می‌کند. اینکه افراد برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و از ترس رشد قیمت‌ها به سمت خرید ترغیب‌ شده‌اند را بارها شاهد بودیم ولی این‌بار با رشد تقاضای فصلی همزمان شده و در نهایت نوسان قیمت آزاد ارز هم سیگنال روانی جدیدی بوده است که تجمیع این موارد به رشد قیمت‌ها و التهاب شدیدتر از حد انتظار در بازار فولاد منتهی شده است. اینکه همه بازارها با یکدیگر در مسیر افزایش نرخ قرار گرفته‌اند نیز نشانه‌ای از هجوم نقدینگی به بازارهای مختلف است که در نهایت رشد قیمت‌ها را از مسیر تقاضا موجب شده است. این رفتارها البته امکان تغییر فاز دارد آن‌هم در شرایطی که تقاضای واقعی از سوی مصرف‌‌کننده واقعی تغییر برجسته‌ای نداشته است.

تا زمانی که التهاب خرید با افزایش روزشمار تزریق نقدینگی به بازار فولاد در جریان است، مدیریت بازار را بهتر است فراموش کنیم آن‌هم در شرایطی که سیگنال‌های روانی همچون نوسان قیمت آزاد ارز و ذهنیت‌های عجیب از دورنمای بازارها به تداوم رشد قیمت‌ها منتهی شده است. البته جو روانی آن‌هم در قیمت‌های بالای فعلی اغلب تاریخ مصرف محدودی داشته و نمی‌توان به استمرار رشد قیمت‌ها با قطعیت نگریست.