هر چند این مهلت، تا ۶ بار برای ایران تمدید و قوانین لازم تصویب و مقررات داخلی با گروه ویژه اقدام مالی منطبق شد، اما دو کنوانسیون پالرمو و CFT در ایران به مشکل خورد تا اینکه در اجلاس اخیر، ایران وارد لیست سیاه شد.  کارشناسان معتقدند وقتی کشوری دوباره به فهرست اقدامات مقابله‌ای (موسوم به لیست سیاه) باز‌گردد، باید تمام مراحل را از ابتدا آغاز کند. اجرای این مراحل طبیعتا زمان طولانی می‌طلبد؛ چون در همین دوره هم که اقدام متقابل علیه ایران تعلیق شد، همکاری‌های ایران از دولت دهم آغاز شده بود. اگر قرار باشد همین رویه تکرار شود، برای تعلیق از اقدامات مقابله‌ای حداقل یک بازه زمانی میان مدت لازم است تا ایران از این فهرست خارج شود. اما در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، روزنه‌ای ایجاد شده که ایران را از طی تمام مراحل بی‌نیاز می‌کند که می‌تواند فرصت خوبی باشد؛ به این معنی که ایران با پیوستن به دو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، بتواند شانس خارج شدن از اقدامات متقابل را داشته باشد.

ابهامات در رویکرد ایران

پیوستن به گروه اقدام مالی با دو رویکرد موافق و مخالف در داخل ایران پیش رفت. تا زمانی که گفت‌وگوها در حوزه نظری بوده، طبیعتا وجود دو رویکرد مختلف نیز مشکلی را ایجاد نکرده است. اما از جایی به بعد، توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی تبدیل به یک سازوکار و فرآیند قانونی شد. در ایران، به عقیده کارشناسان اکثر مقررات داخلی مرتبط با موضوع پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، منطبق با گروه ویژه اقدام مالی شده است. در واقع به نوعی با این گروه همکاری می‌کنیم؛ اما از ثمرات بین‌المللی این همکاری محروم شدیم. طبیعتا اجرای مقررات مرتبط نیاز به قانون داشت و این قوانین از سوی تمام مقامات تایید شده است و در اینجا دیگر نمی‌توان بحث موافق و مخالف داشت. مثلا ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی که هیات وزیران در ۲۱ مهر ماه امسال(در خلال دعوای مخالفان و موافقان) به پیشنهاد شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم و تایید رئیس قوه قضاییه تصویب کرد. این آیین نامه مطابق با استانداردها و توصیه‌های FATF بوده است و مفاد آن به تایید تمام ارکان نظام از جمله رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه هم رسیده است. به گفته کارشناسان، وقتی چنین فرآیندی طی می شود، یعنی اراده بر این است که در داخل، این مقررات را اجرا کنیم. سوال اصلی این است که پس چرا دو کنوانسیون پالرمو و CFT که جزو امور فرعی همکاری با گروه ویژه اقدام مالی است، تعیین تکلیف صورت نگرفت تا ایران به لیست سیاه رود. هرچند در مقابل برخی مدعی بودند که تنها به‌دلیل این دو کنوانسیون، هیچ‌گاه از حالت تعلیق خارج نمی‌شویم و به همین دلیل، در همکاری همه‌جانبه نباید عجله کنیم که درجه اعتبار این استدلال مشخص شد.

چه اتفاقی می‌افتد؟

FATF ذیل توصیه شماره ۱۹، مثال‌هایی را در مقابله با کشورهای پرریسک ذکر کرده و به کشورهای عضو توصیه کرده که از این اقدامات تبعیت کنند. هر چند توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی به‌صورت کیفی است. از این‌رو برخی کشورها ممکن است به شکل سختگیرانه، آنها را به‌کار گیرند و برخی با تسامح توصیه‌ها را اجرا کنند. اما در مجموع این پیامدها می‌تواند در راه باشد: ملزم کردن موسسات مالی کشورهای پرریسک برای ایجاد یک رویکرد شناسایی مضاعف، گزارش منظم معاملات مالی، امتناع از تاسیس شرکت‌های تابعه یا شعب یا دفاتر نمایندگی‌های موسسات مالی در کشورهای فهرست لیست سیاه، منع موسسه‌های مالی از ایجاد شعبه یا دفاتر نمایندگی در کشورهای تحت اقدام متقابل، محدود کردن روابط تجاری یا معاملات مالی با کشورهای تحت اقدام متقابل و اشخاص حاضر در آن کشورها، ملزم کردن موسسات مالی برای بررسی و اصلاح یا در صورت لزوم خاتمه روابط کارگزاری با موسسات مالی کشور تحت اقدام متقابل و افزایش بازبینی، نظارت و الزام به ارزیابی حسابرس مستقل برای شعب و شرکت‌های تابعه موسسه‌های مالی که در کشورهای تحت اقدام متقابل قرار دارند.