کرونا نخستین قربانی‌هایش را در ایران گرفت. نخستین گزارش از ابتلا به ویروس کرونا در ایران روز گذشته تأیید شد. خبر را کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد. وزیر بهداشت پیش از این و با وجود شایعاتی درباره وجود کرونا در ایران بارها گفته بود این وزارتخانه دراین‌باره پنهان‌کاری نخواهد کرد و اگر مورد مثبت کرونا در ایران گزارش شود، آن را به مردم اعلام خواهد کرد. روز موعود، دیروز بود. ایرانی‌ها صبح‌شان را با خبری که منتظر شنیدنش بودند، شروع کردند، با این سخنان جهانپور: «در دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیردار و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شدند و براساس پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفتند و از آنها نمونه آزمایشگاهی گرفته شد.» به گفته او در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت گزارش کرد و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ «بی» اعلام شده است.
بعد از خبرهای جسته‌وگریخته درباره مرگ مبتلایان به کرونا در قم و تکذیب وزارت بهداشت ساعت ٦ بعدازظهر دیروز بالاخره خبر تأیید شد.
خبر را محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: «دو نفری که آزمایش اولیه آنها درخصوص ابتلا به کرونا مثبت بود، جان خود را از دست دادند.» به گزارش «ایمنا»، او با بیان اینکه در چهار روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم، گفت: «در این مدت دو نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.» او با بیان اینکه پاسخ تست دوم که مربوط به ژنتیک است، هنوز اعلام نشده است، گفت: «با مردم صادق هستیم و هر مسأله‌ای را با آنها در میان می‌گذاریم و به محض اعلام تست اول آن را اعلام کردیم.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه یک بیمارستان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده است، گفت: «یک بیمارستان دیگر هم درحال تخلیه است که در صورت لزوم به‌عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده خواهد شد.» او از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند، زیرا جای نگرانی نیست، فقط موارد بهداشتی را رعایت و از حضور در مراکز پرجمعیت و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند. قدیر از وجود تعداد کافی ماسک تنفسی در قم خبر داد: «استفاده از ماسک برای همه افراد ضروری نیست و فقط افراد مستعد و سالمند یا مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از ماسک استفاده کنند.» بعد از او، جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی فوت این دو نفر را تایید کرد و نوشت: «متاسفانه هر دو بیمار باتوجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.» پیش از این حرف‌های قدیر، یک منبع آگاه در یکی از بیمارستان‌های قم به «شهروند» گفته بود که یکی از دو مورد تأییدشده مبتلا به ویروس کرونا که مردی میانسال و در بیمارستان امام رضا (ع) قم بستری بود، فوت شده و فرد دیگر با علایم کرونا در بیمارستان کامکار ایزوله شده است. این منبع که یکی از پزشکان این بیمارستان است، همچنین گفت  دو مورد مشکوک دیگر هم بستری شده‌اند. دیروز خبر فوت دو فرد در بیمارستان کامکار قم به دلیل عوارض تنفسی، نگرانی‌هایی ایجاد کرد که درنهایت دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ شواهدی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا در این دو نفر دیده نشده است. «ضمنا دو بیمار فوت‌شده هیچ‌گونه مسافرت خارج از کشور یا تماس مشکوکی نداشته‌اند.» از طرف دیگر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که دو مورد مثبت مبتلا به کروناویروس در شهر قم، ایرانی بودند و از سایر کشورها نیستند. قاسم باباجانی، معاون وزیر بهداشت هم که بعد از این خبر به قم سفر کرد، دیروز گفت خوشبختانه ورود این ویروس به ایران با تأخیر بوده و در کشورهای منطقه دو سه هفته زودتر وارد شده؛ این درحالی است که این بیماری کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست و حتی بعضی از انواع آنفلوآنزا از کرونا هم کشنده‌ترند: «در حال حاضر با همکاری دانشگاه علوم‌ پزشکی یک بیمارستان برای بیماران مشکوک به این بیماری اختصاص داده شده و بیمارستان دیگری هم درحال آماده‌باش است، همچنین همکاران پزشک و پرستار در آماده‌باش هستند و مسائل حفاظتی برای پرسنل و بیماران رعایت شده است. از سوی دیگر با دستور وزیر یک گروه از وزارتخانه مستقر شدند و مدیریت می‌کنند که این وضع به درستی مدیریت شود و ما تا زمانی که مشکل حل شود، در منطقه می‌مانیم.»

مبادی ورود ویروس کرونا شناسایی شود
درحالی که هنوز اطلاع درستی از وضع شیوع این بیماری در قم و کل کشور وجود ندارد، مسعود مردانی، عضو کمیسیون کشوری آنفلوآنزای کشور به «شهروند» می‌گوید قبل از هر چیز باید مبادی ورودی این ویروس را شناسایی کرد و دانست افراد مشکوک به ابتلا با چه افرادی در تماس بوده‌اند تا از این طریق راه‌های ورود ویروس را شناسایی کرد: «متاسفانه تاکنون و براساس پرس‌وجوهایی که داشتیم هنوز منبع ویروس مشخص نیست و معلوم نشده افراد مبتلا با چه کسانی در ارتباط بودند. سفر خارجی داشتند یا با افراد مشکوک در ایران در ارتباط بودند. این موضوع و اینکه این ویروس در یکی از شهرهای زیارتی و پررفت‌وآمد دیده شده، اهمیت زیادی دارد.» به گفته او باید تیم متخصص همه گیرشناسی وارد کار شود و منبع ورود را شناسایی کند تا بتوان از شیوع و گسترش آن جلوگیری کرد. «درعین حال که باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنیم بدانیم که  ابعاد همه‌گیر شدن این بیماری خیلی بالاست و اگر همه‌گیری را در نطفه خفه نکنیم وضع بد خواهد شد. بهترین کار شست‌وشوی مداوم دست‌هاست و باید از دست دادن و روبوسی جلوگیری کرد.» مردانی، همچنین می‌گوید درحالی شناسایی افراد مبتلا به کرونا مثبت بوده که شاهد گسترش موج دوم اپیدمی آنفلوآنزا در کشور هم هستیم. «این نوع آنفلوآنزا به نسبت نوع گذشته که شایع شده بود سبک‌تر است، اما  شیوع این بیماری کار را سخت‌تر خواهد کرد و پزشکان و متخصصان باید نهایت تلاش‌شان را برای تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر انجام دهند. برای تشخیص هرکدام از این بیماری‌ها آزمایش‌های مخصوصی وجود دارد که می‌تواند متخصصان را به نتیجه برساند.» آن‌طور که مردانی می‌گوید با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره ورود ماهی‌های قرمز چینی در ایام نوروز و احتمال انتقال بیماری از این طریق هم گفت: «تا جایی که می‌دانم واردات همه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که در شرایط اپیدمی موجود محصولات غذایی یا حیوانی از چین وارد شود. بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که کدام حیوان میزبان واسط  این ویروس و بیماری است. البته برخی از حیوانات کاندیدای انتقال این بیماری به‌عنوان میزبان واسط‌اند که از آنها می‌توان خفاش، ماهی و حتی گربه را نام برد؛ ولی هنوز هیچ‌کدام به صورت قطعی ثابت نشده است.»
درحال حاضر این نمونه‌ها در قم دیده شده اما نگرانی‌هایی هم برای شهرهای دیگر وجود دارد. پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران به ایلنا درباره اقدامات اورژانس برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در تهران گفته که اورژانس تهران از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را درباره شیوع احتمالی ویروس کرونا کسب کرده است. «نیروهای اورژانس تهران و اپراتورهای ما آموزش‌های لازم را در این مورد دیده‌اند. همچنین از نظر تریاژ و گرفتن شرح حال مناسب بیمار، آموزش‌های لازم به نیروهای اورژانس داده شده است و از نظر لباس و تجهیزات لازم در این زمینه کمبود نداریم و به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست.» به گفته او مهم‌ترین موضوع این است که افراد به موارد بهداشتی و بهداشت فردی حتما توجه داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود. گشت‌های اورژانس تهران هم با جدیت درحال فعالیت است. «تعداد آمبولانس‌های ما کافی است و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توانیم به‌طور کامل همه موارد را پوشش دهیم.»از طرف دیگر، رهبر مژدهی‌آذر، عضو انجمن داروسازی ایران هم به «شهروند» می‌گوید در زمینه دارو در کشور مشکلی وجود ندارد: «کرونا یک بیماری ویروسی است و داروهای موجود برای بیماری‌های ویروسی بسیار محدود است. شاید در حد یک یا دو قلم دارو برای بیماری‌های ویروسی وجود داشته باشد که اثربخشی این داروها هم همچنان محل مناقشه است. این داروها اغلب به بیماران کمک می‌کند ضعف بدنی‌شان را جبران کنند و بیشتر شامل سرم و ویتامین‌ها می‌شود.» به گفته مژدهی‌آذر این داروها در کشور وجود دارد و از این منظر هیچ نگرانی‌ وجود ندارد بلکه نگرانی اصلی از رعایت نکردن بهداشت توسط مردم و جدی نگرفتن شرایط فعلی شهر است:  «شستن مستمر دست‌ها، تماس نگرفتن با افرادی که سرفه و عطسه می‌زنند و حضور نیافتن در مناطق پرجمعیت می‌تواند کمک کند.» این داروساز می‌گوید استفاده از ماسک‌ها هم فقط جنبه پیشگیری دارد و نمی‌تواند در مراحل دیگر کمک‌کننده باشد. هرچند که استفاده از آنها بهتر از استفاده نکردن است.

آنفلوآنزا در پاییز امسال ٥٦ کشته داشت
روز گذشته درحالی که خبرهای تأیید وجود کرونا در قم آمد، سعید نمکی، وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره‌ شیوع موج جدید آنفلوآنزا در کشور هم هشدار داد و گفت: «با شیوع زمستانه آنفلوآنزا مواجهیم که در سرمای اخیر بیشتر بروز کرده است. البته با توجه به مهار پیک پاییزه آنفلوآنزا انتظار داشتیم پیک زمستانی خود را نشان دهد. در قم پیک آنفلوآنزای نوع «بی» را داشته‌ایم که یک جانباز شیمیایی بالای ۶۰‌سال و فرد مسن دیگری فوت کردند که از آنها نمونه‌برداری کردیم و تاکنون موردی غیراز آنفلوآنزا در کشور نداریم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا آمار فوت ۵۶ نفر به دلیل آنفلوآنزا صحت دارد، گفت:«در پیک پاییزه همین حدود مرگ‌ومیر را داشته‌ایم که افرادی بودند که نقص ایمنی یا بیماری زمینه‌ای داشتند، اما در همین ایام و به مدت سه هفته در آمریکا ۸۵۰۰ نفر بر اثر آنفلوآنزا فوت شدند.» نمکی همچنین‌ آخرین وضع دانشجویان ایرانی را که قرنطینه شده بودند مناسب دانست و اعلام کرد که‌ از محل قرنطینه آنها بازدید شده «همه چیز خوب بود و آنها در صحت و سلامت کامل بودند و با گواهی که به آنها داده‌ایم مرخص و تحویل خانواده‌ها شدند.»