رشد 31 درصدی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای مازندران

مفید غلامی راد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران
کل اعتبارات طرح‌های عمرانی (تملک استانی و طرح‌های ملی) برابر ۱۶۰۹۳ میلیارد ریال است که با ۳٫۹ درصد از اعتبار استان‌ها، در رتبه ۹ قرار گرفته است. سهم اعتبارات عمرانی در مقایسه با سهم جمعیتی استان در کشور(۴٫۱ درصد)، از نسبت کمتری برخوردار است. از این اعتبارات، مبلغ ۵۱۶ میلیارد ریال (۳۲درصد) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های ملی و استانی پیوست شماره (1) و مبلغ ۱۰۹۳۲ میلیارد ریال (۶۸درصد) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی است. اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استان مازندران با ۱۰٫۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۰۹۳۲ میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین سهم بری اعتباری با ۴٫۱ درصد، از رتبه ۸ در سال گذشته به رتبه ۷ در سال ۱۳۹۹ ارتقا یافته است. در لایحه سال 1399، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی (تملک استانی، نفت، ارزش افزوده، راه روستایی) با احتساب اعتبارات موضوع ماده (۲۳) قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی مبلغ ۴۶۶۴ میلیارد ریال است.
 اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مازندران (تملک استانی، نفت، ارزش افزوده، راه روستایی) مبلغ ۴۴۹۶ میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل ۳۱٫۲ درصد رشد داشته است و رتبه استان از ۱۴ به ۸ در بین استان‌های کشور ارتقا یافته است. میزان رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مازندران (ستون اول جدول ۱۰۰۱) 43 درصد است که در مقایسه با کشور (۴۴٫۷ درصد) یک درصد از رشد کمتری برخوردار است. اعتبارات نفت ۲۷۵ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۴۹٫۱ درصد کاهش داشته است. اعتبارات 27 صدم درصد ارزش افزوده 721 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۳۴٫۹ درصد رشد داشته است. اعتبار راه روستایی ۱۲۱ میلیارد ریال است که ۴٫۷ درصد از اعتبار راه روستایی کشور و رتبه8 را بین استان‌ها به خود اختصاص داده است. میزان اعتبارات مازندران از قانون استفاده متوازن از امکانات کشور مبلغ ۶۴۳۵۸ میلیارد ریال است که با سهم بری ۴٫۴ درصد در رتبه ششم بین استانها قرار گرفته است. از این اعتبارات مبلغ ۳۲۳۵ میلیارد ریال متوازن استانی و مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات متوازن برای طرح‌های ملی است.

اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها در استان خوزستان

امید حاجتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان
بودجه سال آتی به‌صورت فصل - برنامه در اعتبار تملک دارایی‌ها و فصل-برنامه - دستگاه در اعتبار هزینه‌ای توزیع خواهد شد. با کاهش ۳۷٫۶ درصد اعتبارات ۳درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی کشور در لایحه سال ۱۳۹۹، جمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی و الزامات استان در لایحه ۹۹ نسبت به مصوب ۹۸ حدود ۱۷٫۶ درصد رشد داشته اما با توجه به کاهش اعتبارات سه درصد نفت، کل کاهش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها نزدیک به ۱۰٫۷ درصد است. اولویت‌های توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۹۸ و لایحه ۹۹ مطالبات پروژه‌های خاتمه یافته، تکمیل و اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام سنوات گذشته دارای مجوز کار گروه موضوع ماده ۲۳ و پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا که به بهره‌برداری می‌رسند، پروژه‌های مصوب ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تکالیف مندرج در برنامه ششم و قوانین بودجه است.
 با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی نسبت به تشکیل کمیته‌ای برای مدیریت هزینه‌ها اقدام کرده وتمام هزینه‌ها را کنترل کنند همچنین در شرایط فعلی بهتر است جسورانه عمل کرد و تصمیمات در جهت بهره‌وری گرفته شود و دستگاه‌های اجرایی کوچک تر و چالاک‌تر شوند. در خصوص شرایط و وضعیت تحریم و درآمدهای نفتی کشور توجه همه دستگاه‌های اجرایی  به دو نکته اساسی لازم است: به گونه‌ای رفتار شود که اولویت‌های اساسی زمین نماند، دستگاه‌ها باید روی مواردی که اولویت بالاتری دارند متمرکز شوند و روحیه تلاش و امیدواری افزایش یابد.علاوه بر این باید همه را به صبر دعوت کرد و با بازنگری در هزینه‌ها و اولویت‌بندی خدماتی که به مردم ارائه می‌شود کاری کرد تا جنگ اقتصادی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.

رشد بیش از 18 درصدی اعتبارات عمرانی
و هزینه‌ای استان تهران

نعمت الله ترکی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران
در لایحه بودجه بر اجرای سیاست‌های اعتبارات جاری با افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق کارکنان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تأمین اعتبار برای رتبه بندی فرهنگیان، تأمین منابع مالی حمایت‌های معیشتی و استمرار پرداخت ۳ تا ۶ برابری مستمری خانوارهای تحت پوشش و استمرار طرح تحول سلامت تأکید شده است.
در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، افزایش اعتبارات عمرانی از  رقم 7 هزار و 50 میلیارد ریال – با احتساب اعتبارات  توازن منطقه‌ای – در بودجه 98  به 8 هزار و 368 میلیارد ریال در لایحه بودجه ۹۹ رسیده که حاکی از رشد 18.6 درصدی اعتبارات عمرانی استانی استان در مقابل رشد 1.5 درصدی جمع اعتبارات مشابه استان‌ها است.
لایحه بودجه استان تهران در سال آینده در ۶ محور فعالیت‌های عمرانی و تأمین زیرساخت، استمرار تأمین کالاهای اساسی، ثبات و انضباط در بودجه، تولید و اشتغال، کارآمدسازی بازار ارز، دارو و تجهیزات پزشکی، معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق تدوین شده است. در این لایحه، مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان تهران از محل اعتبارات بودجه عمومی به 17هزار و 891 میلیارد ریال افزایش یافته که این رقم در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸، 18.3  درصد رشد داشته است.
اعتبارات هزینه‌ای این بخش استانی نیز، از ۷ هزار و 830 میلیارد ریال به ۹ هزار و 543 میلیارد ریال و اعتبارات تملک دارایی‌ها از ۲هزار و 752 میلیارد ریال به ۶۸۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. رشد بودجه هزینه‌ای استان تهران ۲۳ درصد است.
کل بودجه هزینه‌ای استان تهران برای ۲۵ دستگاه اجرایی مشمول در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، معادل ۹ هزار و 523 میلیارد ریال است که این رقم نسبت به سال ۹۸، حدود ۲۳ درصد رشد دارد. میانگین استان‌ها در این بخش از بودجه ۱۶-۱۲ درصد است.

شفافیت و رشد درآمدهای عمومی
ویژگی مهم بودجه ۹۹ قزوین

ابوالفضل یاری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین
شفافیت و رشد اعتبارات سرمایه‌ای و درآمدهای عمومی استان قزوین، ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال ۹۹ استان قزوین است. لایحه بودجه ۹۹ علاوه بر شفافیت و رشد اعتبارات و درآمدها، برای نخستین بار به‌صورت دوسالانه تدوین شده و نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در آن پیاده‌سازی شده است.
درآمدهای عمومی استان قزوین در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، ۲۸٫۹ درصد و مجموع اعتبارات سرمایه‌ای استان نیز ۹٫۴ درصد رشد داشته است. در لایحه بودجه ۹۹ شفافیت در ارقام بودجه اعتبارات هزینه‌ای به تفکیک دستگاه‌های اجرایی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، درآمد‌های استانی (عمومی و خصوصی) و برش استانی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی ملی از دیگر ویژگی‌های مهم و قابل ذکر است.

رشد 19 درصدی درآمدهای استان آذربایجان غربی

ناصر حضرتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی
لایحه بودجه سال 1399 در شرایط تحریمی و با کمترین اتکا به درآمدهای نفتی تدوین شده است. از پیش‌بینی‌های مهم این لایحه رسیدن به رشد اقتصادی حداقل ۲ درصد، تأمین حداقل یک میلیون شغل برای جوانان و دانش آموختگان و رونق تولید و رشد سرمایه گذاری به همراه بهبود وضعیت معیشتی مردم است. استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی می‌‌تواند در شرایط حاضر و با بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب، نقش مهمی را در مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه ایفا کند. منابع درآمدی استان آذربایجان غربی شامل مجموع درآمدهای عمومی و اختصاصی در لایحه بودجه سال آینده به میزان ۱۷ هزار و 169 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته در رتبه ۱۷ کشور قرار دارد. با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه آذربایجان غربی، درآمد‌های استان (ردیف‌های ملی و استانی)  بیشتر از این رقم است که به خزانه ملی واریز و از طریق منابع ملی صرف پروژه‌های کلان و نیز اداره امور عمومی و حاکمیتی استان می‌‌شود. اعتبارات هزینه‌ای استان از کلیه منابع برای سال آینده مبلغ ۵۷۲۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از این حیث استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای عمومی با اعتبار ۵۴۴۸ میلیارد ریال با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته، در رتبه ۹ کشوری قرار دارد. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آذربایجان غربی از بودجه عمومی (به غیر از طرح‌های ملی ) که در سال آینده با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف اجرای پروژه‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا خواهد شد، مبلغ ۱۴ هزار و 114 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. تأمین اعتبار برای فصول حمل و نقل، آموزش و پرورش عمومی، ورزش و تفریحات، آب و فاضلاب و کشاورزی از عمده هدفگذاری‌های استان در سال آینده خواهد بود. جایگاه آذربایجان غربی در سهم بری از بودجه استان‌های کشور در جایگاه ششم کشوری قرار دارد. علاوه بر رقم ذکر شده مبلغ ۴۱۵۳ میلیارد ریال نیز در لایحه بودجه سال آینده برای پروژه‌های ملی اختصاصی استان پیش‌بینی شده که با احتساب این رقم در سال آینده مجموع ۱۸ هزار و 267 میلیارد ریال از منابع استانی و ملی برای پروژه‌های عمرانی استان اختصاص خواهد یافت.  با احتساب اعتبارات هزینه‌ای مجموع منابعی که سال آینده در استان هزینه خواهد شد به ۲۳ هزار و 992 میلیارد ریال خواهد رسید.

رشد 14.4 درصدی اعتبارات عمرانی استان اردبیل

داوود شایقی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل
بررسی لایحه بودجه سال 1399 در مقایسه با لایحه بودجه سال 1398 در خصوص استان اردبیل نشان می‌دهد، اعتبار تملک دارایی‌های استان اردبیل حدود 14.4 درصد رشد داشته است.  همچنین در بخش هزینه‌ای نیز اعتبارات اردبیل با افزایش 17.3 درصدی همراه شده است. در بررسی طرح‌های ملی علاوه بر استمرار طرح‌های سال 1398 در سال آینده، چند طرح ملی جدید نیز برای اجرا در سال 99 در نظر گرفته شده است.

حمل و نقل، آبفا و آموزش زنجان در اولویت

شهرام طهماسبی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان
درآمدهای عمومی استان زنجان در لایحه بودجه مبلغ ۵۶۶، ۲۱ میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه سال 1398 با 75 درصد رشد (رشد استان‌های کشور ۲۵ درصد) در رتبه اول در بین استان‌های کشور قرار گرفت و سهم استان از کل درآمدهای استانی 1.32 درصد بوده که از لحاظ رتبه، پانزدهمین استان است. اعتبارات هزینه‌ای استان زنجان در لایحه بودجه مبلغ 825/ 2 میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه سال 1398، 16 درصد رشد و با سهم 2 درصدی استان از کل بودجه عمومی کشور از لحاظ رتبه‌بندی در جایگاه 26 قرار دارد. مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه سال 1399، 4.046 میلیارد ریال است که از لحاظ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال 1398، 2.3 درصد و جایگاه استان از لحاظ رتبه‌بندی بین استان‌ها رتبه 20 و سهم استان نسبت به‌کل کشور 1.5 درصد که از لحاظ رتبه‌بندی در رتبه 28 قرار گرفته است، اولویت دار‌ترین اقدامات استان در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی پیوست قانون در فصول حمل‌ونقل، آب و فاضلاب و آموزش و پرورش عمومی است.


رشد 26 درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آذربایجان شرقی

داوود بهبودی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی
براساس جداول لایحه بودجه، اعتبارات استان نسبت به میانگین کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و اعتبارات استان در بخش تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای حدود 26درصد رشد و در بخش هزینه‌ای 10درصد رشد داشته است.
در سال 1399 طرح‌های عمرانی (ملی و استانی پیوست شماره 1) مهمی از جمله بزرگراه تبریز - اهر، بیمارستان مراغه، خط آهن میانه - تبریز، فاز اول طرح آبرسانی به مرند، آبرسانی به میانه، تأسیسات فاضلاب مرند، بیمارستان‌های عجب شیر و آذرشهر، غربالگری سرطان و مرکز ‌سنجش مهارت نیروی‌کار استان افتتاح و به بهره‌برداری خواهند رسید.
از آنجایی که یکی از شاخصه‌های بارز لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی به میزان 68درصد نسبت به قانون بودجه سال 1398 است ، حدود 50درصد از این کاهش، از طریق مولدسازی و فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول دولتی و مابقی از مالیات جبران خواهد شد.
یکی از اقدام‌های جدی استان از هم اکنون، برنامه‌ریزی و شناسایی ظرفیت‌های جدید مالیاتی و توجه به موضوع مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت است.

شفافیت وصراحت دو ویژگی مهم در تدوین لایحه بودجه 99 استان‌ها

سید مجتبی حسینی‌پور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد
شفافیت و صراحت دو ویژگی مهم در تدوین لایحه بودجه 99 محسوب می‌شود که در حوزه استانی می‌توان به پیوست این لایحه تحت عنوان گزارش بودجه استان‌ها اشاره کرد. لایحه بودجه سال 99 با رویکرد جدید و بر پایه طرح اصلاح ساختار بودجه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب تدوین شده است که این لایحه را می‌توان به‌عنوان اولین گام در این راستا تلقی کرد. نکته قابل تأمل اینکه به رغم کاهش هزینه‌ها در راستای اصلاحات ساختاری و کاهش وابستگی بودجه به فروش نفت، بر اولویت‌بندی پروژه‌ها و تکمیل پروژه‌های تحول زا و تأثیر‌گذار بر توسعه کشور بویژه در حوزه آب، انرژی و حمل‌ونقل تمرکز صورت گرفته و بودجه استان‌ها اعم از هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از رشد 15 درصدی برخوردار بوده است. موارد مختلفی درخصوص درآمدهای لحاظ شده برای استان قابل ذکر است، به‌عنوان مثال سهم درآمد جزء 5 بند الف ماده 43 قانون برنامه ششم در خصوص جبران خسارت معادن از محل وصول عوارض فروش در لایحه بودجه 99 کاهش یافته است که بایستی در این موارد توجه مضاعف صورت گیرد. بر اساس اطلاعاتی که برای اولین بار در لایحه بودجه 99 کشور از وضعیت بودجه استانها منتشر شده، میزان هزینه‌های دولت در استان یزد 21 درصد بیش از درآمدهای این استان است.

اولویت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در چهار محال و بختیاری

علی شهریار‌پور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهار محال و بختیاری
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالاست. همچنین تمرکز زدایی در خصوص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و استانی شدن پروژه‌ها و طرح‌های ملی که محل اجرای آن استان است در دستور کار قرار دارد. تلاش در جهت استفاده مطلوب از ظرفیت‌های اسناد تسویه برای تسویه بدهی‌ها و مطالبات پیمانکاران از دستگاه‌های دولتی پیگیری شده و نگاه ویژه به پروژه‌های زیر ساختی استان از جمله راه‌آهن و جاده‌های ارتباطی و تلاش در جهت افزایش اعتبار این طرح‌ها دنبال خواهد شد. شاخص‌مند کردن توزیع اعتبارات هزینه‌ای و تدوین و ارائه الگوی توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیگیری می‌شود. از سوی دیگر ایجاد ارتباط هدفمند و اثر بخش بین برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه، توجه ویژه به رشد تولید و اشتغال در کنار اولویت به تأمین منابع مالی طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان و همچنین بهره‌گیری از مشارکت عمومی و خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام استان پیگیری می‌شود. تأکید بر اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه‌های اجرایی استان نیز از جمله اولویت‌های سال 99 استان چهار محل و بختیاری است.

رشد 23 درصدی اعتبارات عمرانی استان هرمزگان

صالح دریا نورد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان
اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان هرمزگان در لایحه بودجه سال 1399 معادل 10230 میلیارد ریال پیش‌بینی گردیده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۳٫۴ درصد افزایش یافته است. در توزیع اعتبارات مذکور تأمین اعتبار حوزه‌های راه، درمان و تأمین آب شرب از ویژگی و اولویت خاص برخوردار بوده و بیش از ۴۵ درصد اعتبارات به عملیات یادشده اختصاص یافته است. در پیش‌بینی اعتبارات ملی طرح‌های پیوست شماره ۱ لایحه بودجه که در حوزه جغرافیایی استان اجرا می‌گردد نیز تکمیل عملیات بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی میناب و بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس تکمیل عملیات فاضلاب ۴ شهر استان، راه‌های روستایی استان و ایجاد بزرگراه‌های موضوع کریدور جنوب کشور بشدت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین به منظور سرعت بخشی به رفع محرومیت و توازن بخشی در شاخص‌های برخورداری، در لایحه بودجه سال آینده معادل 6050 میلیارد ریال اعتبار تحت عنوان اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای استان هرمزگان پیش‌بینی شده است که از نظر سهم در رتبه نهم کشوری قرار دارد.

راه‌اندازی قطار شهری کرمانشاه در سال 99

حبیب‌الله وفایی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه
طرح‌های ملی مهم استان در فصل حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 1399، احداث راه‌آهن غرب کشور و خط آنتنی نهاوند، احداث بزرگراه اسلام آباد غرب - قصر شیرین و احداث راه اصلی گیلانغرب – سومار، کریدور بزرگراهی غرب کشور- بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) و... است. همچنین یکی از طرح‌های مهم فصل توسعه و خدمات شهری روستایی و عشایری احداث قطار شهری کرمانشاه بوده که‌ رشد اعتبار فصل مذکور بالغ بر 70 درصد است.
در فصل درمان طرح‌های احداث بیمارستان آموزشی جایگزین معتضدی و امام خمینی(ره) کرمانشاه و بهبود استاندارد تجهیزات بیمارستان‌ها برای استان منظور شده که رشد اعتبارات طرح‌های مذکور بالغ بر 169درصد است.در سال آینده 4 مجتمع فرهنگی در کرمانشاه احداث خواهد شد و رشد اعتبارات طرح‌های ملی در فصل فرهنگ و هنر در استان 14 درصد رشد داشته است. طرح‌های مهم فصل آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی نیز عبارتند از: احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران سنقر، احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران کنگاور و احداث خوابگاه متأهلین، دانشکده شیمی، آمفی تئاتر و فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی که اعتبارات استان فصل مذکور بالغ بر 26 درصد رشد داشته است.

رشد 40 درصدی درآمدهای عمومی استان مرکزی

رقیه یادگاری
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی
درآمدهای عمومی برآورد شده برای استان مرکزی به میزان ۳۶۰۷۲۶ میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل دارای رشد ۴۰ درصدی بوده و درآمد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۶۴ میلیارد ریال است که دارای رشد منفی به میزان ۱۵ درصدی است.
از لحاظ مصارف بالغ بر ۸۰۴۴ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که شامل: اعتبارات هزینه‌ای به میزان ۳۷۰۴۳ میلیارد ریال، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به میزان ۴۶۵۰ میلیارد ریال (اعم از استانی و ردیف قانون متوازن)، اعتبارات درآمد اختصاصی ۲۶۴ میلیارد که رشد اعتبارات فوق نسبت به سال قبل به ترتیب ۹.۶۹ درصد، ۱۰٫۷ درصد و 15 درصد است.
سرانه کارکنان دولت اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی به‌ لحاظ بهره‌گیری از اعتبارات هزینه‌ای (پرسنلی و غیر پرسنلی) معادل ۸۵۲ میلیون ریال و سرانه جمعیتی استان به لحاظ بهره‌گیری از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به میزان ۳٫۱۸ میلیون ریال پیش‌بینی شده است. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای استفاده از موضوع مشارکت عمومی خصوصی (موضوع تبصره ۱۹) در اجرای ۳۷ پروژه عمرانی استان به میزان 2342 میلیارد ریال و اعتبارات منظور شده برای این موضوع معادل ۱۶۱۶۴ میلیارد ریال است.

7.6 درصد از اعتبارات تملک دارایی استان‌ها به سیستان و بلوچستان رسید

مهرداد عرب اول
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سیستان و بلوچستان
اعتبارات استان سیستان و بلوچستان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹از محل منابع عمومی دولت در دو بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. سهم استان از محل اعتبارات هزینه‌ای در لایحه بودجه ۱۳۹۹، مبلغ ۴ هزار و 969 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۱۳.۸۵ درصد رشد دارد. رشد اعتبارات هزینه‌ای استان 3.25درصد از میانگین رشد کشور بیشتر است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده برای کل کشور 268 هزار و 562 میلیارد ریال و برای این استان ۲۰ هزار و 489 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که معادل 7.6 درصد از مجموع است. در اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استانی ، کاهش اعتبارات دو درصد نفت و گاز از ۱۳۸۵۶ به ۱۹۶۲ (معادل ۴۹-) افزایش اعتبارات سرمایه استانی از ۳۲۷۲ به ۴۷۹۰ (معادل 46.4+) و متعادل شدن اعتبارات متوازن ملی و ملی استانی شده با افزایش رقم در لایحه ۹۹ قابل ذکر است. نکته مهم اینکه در لایحه سال آینده اعتبارات طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی با رقم ۱۷۰ میلیارد ریال به سرجمع اعتبارات استان اضافه شده است. همچنین ردیف اعتباری مختص استان مربوط به راهبری توسعه ، مطالعات و ایجاد زیرساخت‌های منطقه مکران (توسعه سواحل اروند) به مبلغ ۵۷۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

در سال 99بودجه استان ایلام ۱۸ درصد رشد می‌‌کند

رحمت الله قیصوری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام
کل اعتبارات استانی استان از منابع مختلف در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۳ هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال است که نسبت به اعتبارات ابلاغی سال ۹۸ با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال بیش از ۱۸٫۷ درصد رشد را نشان می‌‌دهد. اتصال ایلام به شبکه ریلی، مشارکت در احداث آزاد راه پل زال - مورموری - دهلران - مرز چیلات، بهسازی راه صالح آباد - ایلام - حمیل، بهسازی و احداث محور صالح آباد - مهران - دهلران - اندیمشک، طرح بهسازی راه اصلی دره شهر -آبدانان - کبیرکوه از مهم‌ترین پروژه‌های بخش حمل و نقل استان ایلام در بودجه سال 1399 است. ساختمان سد سیکان، احداث سد چناره، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، ساختمان سد میمه و ساختمان سد شهدای ایلام از مهمترین طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در بخش آب و خاک است. همچنین مهم‌ترین طرح‌های استان در بخش آب و فاضلاب را آبرسانی به شهر ایوان، آبرسانی به شهر ملکشاهی، فاضلاب شهرهای‌ایلام، دره شهر سرابله و ایوان است. گفتنی است، احداث بیمارستان جایگزینی آموزشی ایلام، تکمیل استادیوم ورزشی 15 هزار نفری در ایلام و احداث دانشکده پزشکی از مهم‌ترین طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه سال 1399 در بخش اجتماعی، فرهنگی و آموزشی است.

رشد 10 درصدی درآمدهای لرستان در لایحه بودجه 1399

سمانه حسن‌پور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان
اعتبارات هزینه‌ای استان لرستان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ برابر با ۴۱۸۶ میلیارد ریال است که به میزان ۱۴٫۳ درصد نسبت به مصوب قانون سال گذشته رشد داشته است. از لحاظ رشد در بین استان‌های کشور دارای رتبه ششم است. همچنین درصد سهم استان از اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور حدود ۲٫۹۷درصد است.
از مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها، استان لرستان در لایحه بودجه سال 1399 دارای ۱۰۱۱۳ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۷.۶% رشد داشته است. ضمن اینکه سهم استان از کل اعتبارات عمرانی استان‌ها در جدول مذکور حدود 3.7 درصد است. همچنین لرستان دارای ۷۳ طرح ملی به‌ نام در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ است. مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده برای لرستان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته ۱۰.۶ درصد افزایش داشته است به‌طوری که از ۵۸۰۹ میلیارد ریال سال گذشته به ۶۴۲۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

پیش‌بینی رشد 15.6 درصدی درآمدهای استان خراسان جنوبی

مجید پورعیسی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی
مقایسه اجمالی استان خراسان جنوبی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نسبت به اعتبارات ابلاغی سال جاری نشان می‌‌دهد که استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای دارای رشد 18.5 درصد، در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دارای رشد 8.8 درصدی و همچنین  در بخش اعتبارات ملی و استانی شده موضوع جزء (۱۴) ردیف ۵۵۰۰۰۰ ، افزایشی 170 میلیارد ریالی و رشدی 0.5 درصدی دارا است. همچنین درآمدهای عمومی نسبت به سال قبل با ۱۵.۶ درصد رشد پیش‌بینی شده است. طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی ردیف اعتباری جدیدی در لایحه بودجه سال 99 است که از این محل اعتباری معادل ۹۴ هزار و 502میلیون ریال به استان اختصاص خواهد یافت. با عنایت به اعتبارات مناسب پیش‌بینی شده در بخش دوبانده کردن  راه‌های شریانی و پروژه راه آهن استان قطعه بیرجند به یونسی و برنامه میان مدت توسعه تدوین شده در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ امیدواریم سال  ۱۳۹۹ سرآغاز فصل جدیدی از توسعه و آبادانی در این خطه از میهن اسلامی عزیزمان باشد.

رتبه 10 استان البرز در وصول درآمدهای عمومی

زهرا عربشاهی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز
بودجه هزینه‌ای استان البرز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور معادل ۲۸۸۶ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۳۵۰ میلیارد ریال معادل ۱۳٫۸ درصد رشد داشته در حالی که متوسط رشد کشور ۸.۶ درصد است.
سهم اعتبار هزینه‌ای استان از کل اعتبارات کشور در سال ۱۳۹۹، معادل ۲٫1 درصد است که از این نظر در جایگاه ۲۴ قرار دارد. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۹۴۵ میلیارد ریال و در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۱۴۰۴ میلیارد ریال و با نرخ رشد ۳۸ درصد در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.
 اعتبارات تملک دارایی‌های استانی و اعتبارات متوازن در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹معادل ۳۳۳۴ میلیارد ریال است که نسبت به مصوب سال ۱۳۹۸ (3338میلیارد ریال) و تقریباً بدون تغییر قابل توجه بوده است و در بین استان ها جایگاه ۲۴ را داراست. درآمدهای عمومی استان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۱٫۳ درصد رشد نشان می‌دهد و جایگاه ۱۰ را بین استان ها دارا است و از نظر درآمدهای اختصاصی نیز در لایحه بودجه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۰٫۷ درصد رشد دارا بوده و رتبه ۷ در بین استان ها را داراست.

جزئیات طرح‌های عمرانی استان خراسان رضوی

رضا جمشیدی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی
درآمدهای استانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 1399 برای استان خـــراسان رضوی با 7/23 درصد رشد نسبت به رقم مصوب سال قبل به 56201 میلیارد ریال بالغ گردیده است. این رقم 4/3 درصد از درآمدهای استانهای کشور را تشکیل می‌دهد.  همچنین اعتبارات هزینه‌ای استان خراسان رضوی در لایحه بودجه 1399 با 9/11 درصد افزایش نسبت به رقــم مشابه سال 1398 معادل 7921 میلیارد ریال می‌باشد و 6/5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور را تشکیل می‌دهد. خاطرنشان می‌سازد سهم استان درقانون بودجه سال 1398، 7/5 درصد است. مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای استان خراسان رضوی درلایحه بودجه سال 1399 از محل اعتبارات استانی، سه درصد نفت و گاز، 27/0 درصد ارزش افزوده و طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی با 6/3 درصد کاهش نسبت به رقـم مصوب سال 1398 معادل 6122 میلیارد ریال است. اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور از محل ردیف ملی و ملی استانی 14-550000 برابر 3418 میلیارد ریال است که 7/4 درصد از اعتبارات استانها را تشکیل می‌دهد. این اعتبار نسبت به مصوب سال قبل با 2062 میلیارد ریال 8/65 درصد رشد نشان می‌دهد. لازم به ذکر است، مجموع اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی شده مرتبط با استان خراسان رضوی مندرج درلایحه بودجه سال 1399 برای 99 طرح معادل 10228 میلیارد ریال می‌باشد. خاطرنشان می‌سازد از طرح‌های مذکور 35 طرح با اعتبار 1942 میلیارد ریال با ویژگی استانی و تعداد 64 طرح با اعتبار 8286 میلیارد ریال با ویژگی ملی است. از مهم‌ترین طرح‌های ملی مربوط به حوزه استان که در سال آینده تأمین اعتبار شده‌اند می‌توان به طرح‌های برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد، اتصال دو غارون و سبزوار به شبکه ریلی، احداث آزاد راه حرم تا حرم، مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، احداث قطار شهری مشهد، احداث قطار مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران، احداث بیمارستان‌های تربت حیدریه، نیشابور، شهر جدید گلبهار، شهید هاشمی‌نژاد و امداد و نجات مشهد، آبرسانی به شهر مشهد از سد دوستی و سد ارداک، ایجاد تأسیسات فاضلاب مشهد و سایر شهرها، ساماندهی مجموعه فرهنگی طوس، توسعه مجموعه ورزشی ثامن الائمه(ع) مشهد و استادیوم ورزشی 15 هزار نفری سبزوار و... اشاره کرد.
ساماندهی رودخانه کشف رود یکی از معضلات اساسی شهرستان مشهد و استان است که در جدول شماره 9 لایحه بودجه سال 1399 به میزان 250 میلیارد ریال تأمین اعتبار شده است. بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه کلانشهر مذهبی مشهد نیز موضوعی است که در جدول 2-7 تحت عنوان کلی‌تر به این مهم توجه شده است.
طرح‌هایی از قبیل ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر مشهد، احداث قطار مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران، ساماندهی مجموعه فرهنگی طوس و احداث بیمارستان‌های آموزشی تربت حیدریه و نیشابور نیز مقرر است در قالب مشارکت‌های عمومی و خصوصی وازمحل اعتبارات و تسهیلات تبصره 19 عملیات اجرایی آنها درسال آینده ادامه یابد.

رشد 10 درصدی اعتبارات هزینه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد

علی شهابی نسب
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد
لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با رویکردی متفاوت نسبت به گذشته تهیه شده است. از جمله مهم‌ترین تحول برای استان‌های کشور، «گزارش بودجه استان‌ها بوده که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیوست‌های لایحه مذکور به چاپ رسیده است بودجه سال ۱۳۹۹ استان کهگیلویه و بویراحمد از حیث درآمدها بالغ بر ۵۵۹۱ میلیارد ریال و در بخش اعتبارات هزینه‌ای با رشد 10.3 درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۲۸۳۸ میلیارد ریال و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به رقم ۱۱۹۷۴ میلیارد ریال رسیده است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان شامل: استانی، سه درصد نفت، 27.0 صدم مالیات ارزش افزوده و اعتبارات توسعه و تکمیل راه‌های روستایی بالغ بر ۳۳۰۶ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که عمدتاً در بخش‌های مذکور نسبت به سال گذشته دارای رشد بوده، ولی تنها در خصوص اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه موضوع درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی کاهش محسوسی نسبت به سال ۱۳۹۸ وجود دارد که این مهم به‌دلیل پیش‌بینی از کاهش درآمدهای نفتی در سال آینده ناشی از تحریم‌های ظالمانه و همچنین در راستای برنامه کلی اصلاحات ساختاری بودجه عمومی دولت با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت است. همچنین در بخش اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، مبلغی برابر ۳۷۱۴ میلیارد ریال و برای پروژه‌های ملی و استانی پیوست شماره (1) جمعاً مبلغی معادل ۴۹۵۳ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که تقریباً معادل ۳ درصد از اعتبارات کل کشور در این بخش است.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بودجه 1399 محقق خواهد شد

جعفر رودری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان
در بودجه سال ۱۳۹۹ سیاست‌ها و رویکردهای کلان بودجه کشور در استان کرمان نیز مورد تأکید قرار گرفته است به‌گونه‌ای که اهداف کوتاه مدت اصلاحات ساختاری بودجه از جمله تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارا، در آمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار از طریق محورهای زیر محقق خواهد شد.  همچنین کمک به فراهم کردن زمینه برای وصول درآمدهای مالیاتی و مولد‌سازی صحیح دارایی‌های دولت؛ تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ اولویت دهی به اعتبارات طرح‌های مناطق کمتر توسعه یافته و تکمیل طرح‌های تحول زا و تأثیرگذار بر توسعه استان بخصوص در حوزه منابع آب، حمل‌ونقل و توسعه خدمات شهری، روستایی و عشایری؛ افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و کوچک‌سازی دولت، ارتقا و کارآمدی نظام حکمرانی استانی از طریق ارائه منابع و مصارف بودجه در چارچوب نظام درآمد هزینه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، برنامه محور بودن فعالیت‌های هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی شدن بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد؛ الزام دستگاه‌های اجرایی بر ارتقای شاخص‌های بهره‌وری سایر اولویت های استان است.

رشد 15.5 درصدی درآمدهای استان اصفهان

نعمت‌الله اکبری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان
درآمد استان اصفهان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۱۴۰۶۹ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از رشد 15.5 درصد نسبت به‌ سال ۱۳۹۸ برخوردار می‌باشد. همچنین از لحاظ اعتبارات هزینه‌ای، اعتبار استان معادل ۶۷۲۳ میلیارد ریال و از رشد 5.3 درصد و از لحاظ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دارای ۹۴۲۸ میلیارد ریال اعتبار بوده که از رشد 8.2 درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۸ برخوردار است. در لایحه بودجه سال 1399 تعداد ۳۲ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی ویژه با مبلغ ۱۲۴۳ میلیارد ریال و تعداد ۷۰ طرح ملی با مبلغ ۴۰۲۴ میلیارد ریال به استان اختصاص داده شده است. همچنین این استان در لایحه بودجه سال آتی دارای ۲۴ طرح ملی و استانی ویژه مشارکت عمومی خصوصی موضوع تبصره ۱۹ می‌باشد. در این لایحه علاوه بر اعتبارات هزینه‌ای استانی مبلغ ۱۰۵۶۱۳ میلیارد ریال اعتبار به منظور تأمین اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های تابع بودجه‌های متمرکز و ملی برای استان اصفهان پیش‌بینی شده است. استان اصفهان در لایحه بودجه سال 1399 دارای ۱۳ طرح مطالعاتی و اجرایی است که طرح‌های مزبور در بخش حمل و نقل، تأمین آب و آبرسانی و ایجاد فاضلاب بهداشت و درمان تعریف شده‌اند.

تکمیل 29 پروژه دولتی در گیلان با همکاری بخش خصوصی

محمدعلی محمدی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان
بودجه راهنمای اجرای سیاست‌های دولتی و سازمان‌هاست که فعالیت‌های مختلف برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای منطقه و کشور با توزیع بهینه آن حاصل خواهد آمد. در راهبری مقاصد توسعه‌ای این استان و در اجرای طرح‌های عمرانی، اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ از رشد نسبتاً خوبی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است. تعداد یک پروژه از فهرست پروژه‌های ملی به پروژه‌های استانی پیوست شماره (1) استان افزوده شده است. همچنین تعداد ۲۹ پروژه به‌عنوان پروژه‌های قابل واگذاری با مشارکت بخش خصوصی برای استان مصوب شده است. در لایحه بودجه سال 1399 انتظار می‌رفت با توجه به افزایش بازنشستگان سال‌های اخیر سهم اعتباری هزینه‌ای استان تعدیل و ترمیم بیشتری داشته باشد که این امر نیز با اتخاذ تدابیر بودجه‌ای سازمان در جهت گشایش و ترمیم اعتباری استان محقق خواهد شد. این استان جزو استان‌های برتر در جذب اعتبارات ملی است و با توجه به اینکه بیشترین سهم اعتباری اکثر دستگاه‌ها از محل اعتبارات ملی است، با تلاش و پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی امکان افزایش این سهم در سال ۱۳۹۹ فراهم خواهد شد. امید است که استان گیلان در سال «رونق تولید» سهم مؤثری در آبادانی و توسعه منطقه و کشور ایفا کنند.

امکان بهره‌برداری از پروژه‌های مهم استان کردستان فراهم شد

بهرام نصراللهی‌زاده
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان
اعتبارات استان کردستان در لایحه بودجه سال 1399 نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ رشد قابل توجهی یافته است. مجموع اعتبارات استان در سه بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی و پروژه‌های ملی و استانی ویژه (پیوست شماره یک لایحه) از ۱۳۹۶۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ با رشدی معادل ۲۹ درصد به بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399 افزایش یافته است. در این میان پروژه‌های ملی استان با بیش از ۱۳۹ درصد رشد از ۳۱۸۰ میلیارد ریال در سال‌ جاری به بیش از ۷۶۰۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1399 رسیده است و امکان اتمام و بهره‌برداری از چند پروژه مهم استان در سال مالی 1399 را فراهم می‌آورد. از جمله می‌توان به اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن همدان - سنندج و حدود ۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری از ۴ پروژه بزرگ حوزه آب و کشاورزی که آب مورد نیاز حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و نیز شرب و صنعت استان را تأمین خواهند کرد،
اشاره کرد.

تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز با اعتبارات بودجه 99

علی درویشی راد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر
سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بوشهر در مجموع از تمام منابع اعتباری استانی ماده واحده لایحه بودجه سال 1399، حدوداً ۷۳۸ میلیارد تومان است که در مقایسه با اعتبارات مصوب سال قبل (۹۳۷ میلیارد تومان) به‌دلیل کاهش در اعتبارات سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی، حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. درآمد پیشنهادی استان بوشهر برای سال 1399، معادل با ۵۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است. استان بوشهر در پیوست ۱ لایحه نیز حدود ۱۸ طرح ملی با نام دارد، از شاخص‌ترین پروژه‌های ملی استان بوشهر تکمیل راه‌آهن بوشهر شیراز است که امید است به‌منظور تکمیل از طریق فاینانس، تأمین اعتبار شود. به غیر از ردیف‌های ملی با نام استان بوشهر دارای ۱۳ ردیف ملی و استانی ویژه است که حدود ۴۶ درصد از آنها در حوزه منابع آب، ۳۰ درصد در حوزه آموزش عالی و ۲۷ درصد در سایر حوزه‌ها هستند. در لایحه بودجه سال آتی، ۴ پروژه به منظور مشارکت بخش عمومی خصوصی انتخاب شده‌اند. مقایسه اعتبارات هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1399 استان بوشهر با اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد اعتبارات هزینه‌ای دارای حدود ۹ درصد افزایش است به گونه‌ای که از حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در سال ۱۳۹۸، به ۳۲۷ میلیارد تومان در لایحه سال ۱۳۹9 ارتقا یافته است.

شفافیت و افزایش قدرت تصمیم‌گیری ویژگی بودجه 99

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان
طبق رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب در اصلاح ساختار بودجه کشور و قطع وابستگی به نفت، ساختار بودجه توسط دولت مورد بازنگری جدی قرار گرفت، به نحوی که بودجه سال 1399 کل کشور تقریباً بدون نفت در لایحه پیشنهادی دولت در نظر گرفته شد که مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شرح ذیل است: برنامه محور بودن، کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفت، شفافیت منابع و مصارف و برنامه اشتغال روستایی و اشتغال موضوع تبصره ۱۸، توجه ویژه به معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق، تدوین سندهای اجرایی، کارآمد‌سازی بازار ارز، مشارکت عمومی و خصوصی در طرح‌های جدید و نیمه تمام و توسعه پایدار با راهبرد اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از بخش کشاورزی، استمرار تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، درآمدزایی پایدار برای دولت و هزینه کرد کارا از طریق اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، ارتقای ثبات و توسعه عدالت، اصلاحات نهادی نظام بودجه‌ریزی در راستای استقرار کامل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تعیین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها به‌عنوان سیاستگذار استانی، مولد‌سازی دارایی‌های دولت و ضرورت هماهنگی وزارتخانه‌ها با استان برای پروژه‌های استانی، واگذاری برخی از پروژه‌های ملی استانی به استان‌ها، نگاه ویژه به فعالیت‌های عمرانی و تأمین زیرساخت‌ها، سیاست‌های مهار تورم و عدم تعریف پروژه جدید و اختصاص اعتبارات برای طرح‌های مهم و قابل افتتاح تا پایان سال، شفافیت بیشتر و افزایش قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی توسط دستگاه‌های مرتبط در استان به‌دلیل ارائه توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی به تفکیک امور، فصل، برنامه و همچنین توزیع اعتبارات هزینه‌ای استانی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی در پیوست جدیدی با عنوان «گزارش بودجه استان‌ها» که اطلاعات اولیه آن با هماهنگی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صورت گرفته و منطبق با برنامه‌های توسعه استان است. سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان سمنان در سال ۱۳۹۹ مبلغ 3.415. میلیارد ریال پیش‌بینی گردیده که براساس شاخص‌های تدوین شده به تفکیک امور فصل برنامه شهرستان توزیع شده است. سرجمع اعتبارات هزینه‌ای استان سمنان در سال 1399 با در نظر گرفتن شاخص دقیق جهت تعیین مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌ها به مبلغ ۲.۷۹۶ میلیارد ریال محاسبه و پیش‌بینی شده است.

رشد 13 درصدی اعتبارات عمرانی استان همدان

سید اسکندر صیدایی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان
بودجه سال 1399 استان همدان در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور و کاهش اتکای بودجه به نفت، تحقق سیاست‌های دولت و اهمیت به تولید، اشتغال، معیشت مردم، کاهش تصدی گری دولت، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها به بخش خصوصی و میدان دادن هر چه بیشتر به بخش خصوصی است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ابلاغی به استان شامل اعتبار مربوط به، اعتبار سه درصد درآمد نفت و گاز، اعتبارات استانی، 27/0 درصد ارزش افزوده و اعتبارات موضوع ماده 23 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی کشور می‌باشد. اعتبارات عمرانی استان در سال 1398 مبلغ 2034 میلیارد ریال بود که در لایحه بودجه سال 1399 به مبلغ 2306 میلیارد ریال رسید و نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است.
اعتبارات هزینه‌ای استانی شامل دو بخش اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا و سایر است که در قانون بودجه سال 1398 مبلغ 3282 میلیارد ریال بوده است. این اعتبار در قانون بودجه سال 1399مبلغ 3622 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. درآمدهای استان همدان در قانون بودجه سال 1398 مبلغ 8664 میلیارد ریال بوده و در بودجه سال 1399 به مبلغ 10548 میلیارد ریال رسید، که 22 درصد افزایش یافته است. اعتبارات توازن استانی و ملی در سال 1398، 3028 میلیارد ریال بود که عیناً در بودجه سال 99 نیز همین رقم آورده شد. جمعاً کل اعتبارات تملک (استانی، نفت، 27/0 درصد، توازن استانی و ملی) استان همدان در سال 1399 به 5320 میلیارد رسید که دارای رشد 13 درصدی نسبت به سال قبل است. طرح‌های مشارکت عمومی و خصوصی موضوع تبصره 19 استان همدان که شامل 70 طرح است با اعتباری به مبلغ 410714 میلیون ریال در پیوست شماره 1 قانون بودجه سال 1399 درج شده است.

خراسان شمالی در رتبه 5 سرانه اعتبارات
تملک دارایی سرمایه‌ای

حسن پارسی‌پور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان شمالی
توزیع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان شمالی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با توجه به سیاست اصلاح ساختار بودجه کل کشور، مدیریت هزینه‌های مصرفی و مدیریت پروژه‌های نیمه تمام در راستای افزایش بهره‌وری و رونق فضای کسب و کار انجام شده است. در بخش منابع، درآمدهای عمومی خراسان شمالی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور ۴۵۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور حدود ۵ درصد رشد پیدا کرده است.
در بخش مصارف، تملک دارایی‌های سرمایه ای: مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه سال آینده ۵۸۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که استان از لحاظ رشد نسبت به سال‌جاری رتبه ۱۴ کشوری را داراست که بیشترین سهم این اعتبارات به ترتیب در فصول ورزش و تفریحات - حمل ونقل و کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص یافته است. نکته دیگری که حائزاهمیت است استان خراسان شمالی رتبه پنجم کشور را در بحث سرانه مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ازای هر نفر جمعیت استان دارا می‌باشد. در ردیف اعتبارات موضوع ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده ۳۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای سال آینده برآورد شده است که نسبت به سال قبل با ۳۵ درصد رشد، در جایگاه چهارم (رتبه بر اساس رشد) کشور قرار دارد که نسبت به سال‌جاری ۲۳ پله رشد داشته است. در ردیف استفاده متوازن از امکانات کشور اعتبار خراسان شمالی برای بودجه سال آینده ۳۳۷۰ میلیارد ریال با ۱۵ درصد رشد پیش‌بینی شده است که جایگاه ۱۹ کشوری را داراست. در بخش اعتبارات هزینه ای: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال‌جاری قانون بودجه سال ۱۳۹۸دارد که از ۲۲۵۰ میلیارد ریال به ۲۵۹۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رشد  12.5 درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان قم

محمود نوربخش
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم
اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان قم از ۱۱۶۸ میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۱۸۷۳ میلیارد ریال در لایحه ۹۹ افزایش یافته است که نشان دهنده رشد 60.3 درصدی است که از نظر نرخ رشد رتبه ۳ در بین استانهاست. همچنین جایگاه استان در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی با ۲ پله صعود به بیست و نهم‌ ارتقا یافته است. اعتبارات هزینه‌ای استان از قانون بودجه ابلاغی در سال ۹۸ به ۲۰۰۳ میلیارد ریال در لایحه ۹۹ افزایش یافته است که با رشد 12.5 درصدی و ۱۱ پله صعود، استان را از نظر میزان رشد در رتبه پانزدهم  بین استان‌ها قرارداده است، ولی جایگاه استان در اعتبارات هزینه‌ای کماکان سی و یکم است، اعتبارات قانون متوازن در لایحه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بدون تغییر بوده است، ولی نسبت توزیع این اعتبار در دو قسمت ملی و استانی از نسبت ۳۰ درصد ملی و ۷۰ درصد استانی به نسبت ۵۰ درصد ملی و ۵۰ درصد استانی، تغییر یافته است.