بازارهای مالی جهان برای خاورمیانه جنگ جدیدی را پیش‌بینی نمی‌کنند. دیروز قیمت نفت و طلای جهانی اصلاح شد و شیب ریزش بازارهای سرمایه جهان کمتر شد؛ گرچه وضع بورس کشورهای خاورمیانه تقریبا مشابه وضع بازار بورس در ایران بود. این موضوع درحالی رخ داد که بازارهای ایران هم به ‌تبع بازارهای جهانی هیجان‌زده نشده و شاخص‌های اقتصادی در این بازارها، کنترل‌شده رفتار کردند.

اصلاح قیمت نفت و طلای جهانی
شاخص‌های کلیدی اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که بازارهای جهانی احتمال وقوع درگیری نظامی را پایین ارزیابی کرده است.  بر این اساس قیمت نفت و طلای جهانی به سرعت اصلاح شد. قیمت نفت برنت که در واکنش اولیه به حمله ایران به ۷۱دلار رسیده بود، به بشکه‌ای ٦٨,٨ برگشت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت هم از ۶۵دلار به ۶۳.۱۵دلار بازگشت.همچنین به گزارش رویترز محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اوپک به تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد.این موضوع درحالی رخ داد که قیمت طلای جهانی هم که رکورد هفت‌ساله را شکسته بود، نرخ خود را اصلاح کرد. بر این اساس، قیمت هر اونس طلا دیروز در نخستین ساعات اعلام به پاسخ موشکی ایران به آمریکا تا ١٦٠٠دلار صعود کرد اما در ساعات میانی روز گذشته اصلاح شد و به قیمت ١٥٨٣دلار بازگشت. بورس «نزدک» آمریکا و «فوتسی» بریتانیا هرکدام تنها ٠.٢‌درصد نسبت به روز قبل‌شان کاهشی شدند و بورس‌های «کَک» فرانسه و «آیبکس» اسپانیا هرکدام ٠.١‌درصد نسبت به روز قبل کاهشی بوده‌اند. این درحالی است که «دکس» آلمان دیروز ٠.١‌درصد رشد کرد.

بورس‌های منطقه همچنان در گیرودار هیجان
وضعیت بورس کشورهای منطقه اما تعریفی نداشت و شاخص‌های بورس آسیای غربی دیروز ریزش داشت. شاخص تداول بورس عربستان‌سعودی ۱.۴‌درصد ریزش کرد، درحالی ‌که سهام بانک الراجحی و گروه مالی سامبا به ترتیب ۰.۹‌درصد و ۲.۸‌درصد کاهش داشت.  شاخص بورس دوبی ۱.۴‌درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام شرکت ان‌بی‌دی امارات و املاک عمار به ترتیب ۱.۹‌درصد و ۲درصد ریزش کردند. شاخص ابوظبی ۰.۸‌درصد افت کرد، درحالی‌ که سهام بانک اول ابوظبی ۱.۱‌درصد کاهش داشت و سهام بانک تجارت ابوظبی هم ۱.۸‌درصد پایین آمد. شاخص بورس قطر ۰.۷‌درصد افت کرد، درحالی ‌که سهام شرکت بزرگ صنایع قطر ۱.۲‌درصد و سهام شرکت انتقال گاز قطر ۱.۳‌درصد ریزش کرد.

حمایت بورس ایران از سهامداران
بازارهای مالی ایران پس از پاسخ موشکی ایران به آمریکا، هیجانی نشد.دیروز بورس ایران ١,٤‌درصد ریزش داشت. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که در زمان شهادت سردار قاسم سلیمانی بورس بیشتر از ٤‌درصد رشد منفی را تجربه کرد. با وجود این، ریزش شاخص بورس بسیاری از سهامداران ایرانی را در روزهای گذشته نگران کرده است. در همین زمینه سازمان بورس اعلام کرد که قصد حمایت از سهامداران را دارد.  یاسر فلاح، مشاور سازمان بورس در همین زمینه به مهر گفت: «خیال مردم باید از بابت حفاظت از سرمایه‌های‌شان در بورس راحت باشد؛ چراکه این موضوع برای مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیار حایز اهمیت است.» او همچنین توضیح داده است که سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور صیانت از سرمایه سهامداران و به منظور کنترل نوسانات در بازار، دامنه نوسان را در همه بازارها، ٢‌درصد تعیین کرد که این تصمیم، برای اطمینان‌بخشی به روند بازار و کاهش نوسانات گرفته شده است.محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفته است که نوسان‌گیری بورس در محدوده ٢‌درصد این امکان را فراهم می‌کند که تا ضمن دادوستد مبتنی بر تحلیل تا روشن‌شدن ابعاد اقتصادی خریدوفروش را براساس تحلیل انجام دهند.به گفته فلاح، شرکت‌های بزرگ بورسی در کدال همچنان سودآورند و هیچ تغییر بنیادینی در آنها رخ نداده و این شرکت‌ها تحت ریسک قرار ندارند.  

مهار دلار و طلا
بازار ارز هم دیروز در کنترل بانک مرکزی بود و قیمت اعلامی دلار در صرافی‌های ملی نه‌تنها افزایش نداشت، بلکه کاهش اندک را تجربه کرد. دلار دیروز در صرافی ملی ١٣‌هزار و ٣٨٠ تومان قیمت خورد. گرچه برخی گزارش‌های مردمی حاکی از آن بود که اسکناس آمریکایی در بساط دلالان بیشتر فروخته شد اما همتی، رئیس بانک مرکزی دیروز پس از نشست هیأت دولت، به صورت سرزده به خیابان فردوسی رفت  و گفت که بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که دلار دچار هیجان شود. او در این زمینه گفت: «امیدواریم که قیمت ارز بازگردد و باید بگویم که قیمت موجود براساس شوک‌های سیاسی جابه‌جا شده و ماندگار نیست. » در همین زمینه قیمت سکه طلا هم دیروز اندکی اصلاح شد. پس از آنکه طلای ١٨عیار تحت‌تأثیر اونس جهانی تا گرمی ٥١٦‌هزار تومان پیشروی کرده بود، دیروز تا گرمی ٥٠٣‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد.