پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 10398
منتشر شده در شنبه, 16 آذر 1398 10:39
تعداد دیدگاه: 0
فائو برای ماه نوامبر اعلام کرد

 قیمت جهانی موادغذایی در ماه نوامبر افزایشی قابل‌توجه یافت و به بالاترین سطح دو سال اخیر خود رسید، افزایشی که عمدتا ناشی از جهش قیمت‌های بین‌المللی محصولات گوشتی و روغن‌های گیاهی بوده است. شاخص‌های ماهانه «سازمان غذا و کشاورزی ملل‌متحد» (فائو) تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی کالاهای موادغذایی غالب در جریان تجارت جهان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بر این اساس در ماه نوامبر قیمت این کالاها با افزایشی ۷/ ۲ درصدی روی میانگین ۲/ ۱۱۷ واحدی قرار گرفت، سطحی که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۵/ ۹درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش «فائو»، در این ماه شاخص روغن‌های گیاهی ۴/ ۱۰ درصد افزایش یافت. این روند عمدتا به خاطر افزایش سهمیه‌های قیمتی روغن پالم در کنار تقاضای قدرتمند جهانی برای واردات، افزایش استفاده از تولیدات سوخت‌های زیستی و انتظارات پیرامون امکان وقوع کمبود عرضه در سال آینده اتفاق افتاده است. در این ماه ارزش بذر گیاهان روغنی و قیمت روغن سویا نیز روندی افزایشی داشت.

شاخص قیمت محصولات گوشتی «فائو» نیز در ماه نوامبر ۶/ ۳ درصد افزایش را به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد ماهانه در یک دهه گذشته بود. در این دسته‌بندی بیشترین افزایش مربوط به محصولات گاوی و گوسفندی بود، محصولاتی که تحت‌تاثیر تقاضای قدرتمند برای واردات به خصوص در چین به دنبال جشن‌های پایان سال، قیمت‌هایشان اوج گرفت. در این دسته‌بندی قیمت گوشت خوک نیز روندی افزایشی تجربه کرد. به گزارش «فائو» در این ماه قیمت شکر نسبت به ماه اکتبر افزایشی ۸/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. این اتفاق عمدتا ناشی از انتظارات پیرامون پیشی گرفتن تقاضای این محصول از عرضه در سال میلادی جدید است. در این رابطه عرضه شکر جهانی تحت‌تاثیر شرایط نامطلوب کشت در تایلند، هند، فرانسه و آمریکا با چالش‌هایی مواجه شده است.

با این حال در کنار این افزایش‌ها، در ماه نوامبر قیمت غلات تحت‌تاثیر رقابت شدید میان صادرکنندگان این محصول کاهشی ۲/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. ارزش قیمت برنج نیز روندی کاهشی در این ماه داشت، در حالی قیمت صادرات ذرت آمریکا نیز همچنان زیر فشارهای کاهشی قرار دارد که قیمت این محصولات در آرژانتین روندی قدرتمند را تجربه می‌کند. در کنار این محصولات، شاخص قیمت محصولات لبنی سازمان نیز نسبت به ماه اکتبر افزایش ملایمی را تجربه کرد، عمدتا به خاطر پایان یافتن تولیدات اروپا و سطح بالای تقاضای این محصولات.  در کنار شاخص قیمت موادغذایی، «سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل‌متحد» پیش‌بینی‌های جدید خود از تولیدات جهانی غلات جهانی را برای ۲۰۱۹ نیز منتشر کرد. بر این اساس انتظار می‌رود تولیدات این محصولات در ۲۰۱۹ با افزایشی ۱/ ۲ درصدی نسبت به ۲۰۱۸ به رکورد برداشت ۲۷۱۴ میلیونی برسد. تازه‌ترین بازبینی افزایشی «فائو» ناشی از پیش‌بینی فراتر از انتظار پیشین تولیدات غلات در چین، روسیه و اوکراین است. بر اساس پیش‌بینی‌‌های جدید این سازمان، انتظار می‌رود تولیدات جهانی غلات درشت‌دانه پس از رکوردی که در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند، در پایان سال جاری روی سطح ۱۴۳۳ میلیون تن بایستد. به دنبال بازبینی افزایشی برای تولیدات اروپا، انتظار می‌رود تولیدات گندم جهان نیز در ۲۰۱۹ با افزایشی ۸/ ۴ درصدی نسبت به سال گذشته روی سطح ۴/ ۷۶۶ میلیون تن بایستد. تولیدات برنج جهانی نیز احتمالا با کاهش ناچیز ۵/ ۰درصدی نسبت به رکوردی که در سال گذشته به ثبت رسید، به سطح ۵۱۵ میلیون تن خواهد رسید. این سطح عمدتا به این خاطر است که کاهش تولیدات در مصر، ماداگاسکار و نیجریه با بهبود تولید برنج در فصل برداشت آفریقا جبران خواهد شد.  بر اساس پیش‌بینی‌های «فائو»، سطح مصرف غلات جهانی در فصل زراعی ۲۰-۲۰۱۹ با ۲۱ میلیون تن افزایش نسبت به فصل زراعی گذشته، روی سطح ۲۷۰۹ میلیون تن خواهد ایستاد. بر این اساس انتظار می‌رود ذخایر غلات جهانی در پایان فصل زراعی ۲۰۲۰ به سطح ۸۶۳ میلیون تن برسد. این سطح، منجر خواهد شد نسبت ذخایر-به‌-مصرف جهان نرخ بالای ۳۱ درصد را به ثبت برساند، نسبتی که بیانگر وضعیت مطلوب عرضه این محصولات خواهد بود. یکی دیگر از آمارهای ارائه شده در این گزارش وضعیت تجارت غلات در ۲۰-۲۰۱۹ است که پیش‌بینی می‌شود حجم ۴۱۶ میلیون تنی را تجربه کند، افزایشی ۱/ ۱ درصدی نسبت به ۱۹-۲۰۱۸.

بر اساس تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز محصولات و وضعیت غذایی، در حال حاضر ۴۲ کشور جهانی هستند که برای تامین موادغذایی خود نیاز به کمک‌های خارجی دارند، کشورهایی که عمدتا در آفریقا واقع هستند. این وضعیت بیشتر به خاطر بحران‌های ناشی از درگیری و سطح بالای ناامنی غذایی است. بر این اساس، خشکسالی‌ها و سیلاب‌ها نیز منجر به کاهش شدید تولیدات محصولات در سطح جهانی شده، امری که جهش شدید محصولات غذایی را به دنبال داشته است. وضعیت تولیدات محصولات کشاورزی ایران از دیگر آمارهای ارائه شده در گزارش جدید «فائو» است. بر اساس این آمارها انتظار می‌رود، تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۹ روی سطح ۵/ ۱۴ میلیون تن بایستد، افزایش بیش از یک میلیون تنی نسبت به سال ۲۰۱۸. در این سال تولیدات غلات درشت‌دانه ایران نیز سطح ۱/ ۴ میلیون تنی را به ثبت خواهد رساند. بر اساس پیش‌بینی‌های این سازمان تولید برنج ایران نیز حجم ۳ میلیون تن را در سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد. در مجموع نیز تولیدات غلات ایران سطح ۶/ ۲۱ میلیون تنی را در پایان سال جاری میلادی به ثبت خواهد رساند، افزایشی ۵/ ۷ درصدی نسبت به ۲۰۱۸.

 
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید