به گزارش اقتصادبازار به نقل از اقتصادسرآمد، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: امکان سوختگیری بنزین سوپر با کارت سوخت شخصی وجود ندارد و اگر شخصی برای سوختگیری از بنزین سوپر از کارت سوخت شخصی خود استفاده کند، دستگاه پیام میدهد که کارت شما غیرمجاز است.در پی سهمیهبندی بنزین که بر اساس آن سهمیه خودروهای شخصی ماهانه ۶۰ لیتر تعیین و قیمت بنزین سهمیهای در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، مازاد بر آن در هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و هر لیتر بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان اعلام شد، این سوال در اذهان ایجاد شد که آیا در این دوره نیز همانند دوره قبلی، سهمیه ۶۰ لیتر به بنزین سوپر نیز تعلق میگیرد یا خیر؟
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این رابطه گفت: برای بنزین سوپر سهمیهای در نظر گرفته نشده است؛ لذا متقاضیان بنزین سوپر باید از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند؛ چون در غیر این صورت امکان سوختگیری نخواهد داشت.از سال گذشته بحث یارانههای پنهان به طور جدیتری در دولت مطرح و برای اولینبار بود که ارقام کلانی در این رابطه منتشر شد. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد دولت سالانه بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت میکند و در ادامه جزییات این رقم از این حکایت داشت که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به حوزه انرژی، نفت و مشتقات آن است و جالبتر آنکه از این حوزه بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه بابت بنزین تعلق میگرفت.به هر حال یارانهای که بابت سوخت و به ویژه بنزین پرداخت میشد، سبب شده بود که اختلاف قیمت سودآوری بین ایران و کشورهای همسایه ایجاد و محلی شود برای افزایش قاچاق سوخت و هدررفت منابع یارانهای که دولت پرداخت میکرد. به طور مثال سود قاچاق بنزین از ایران به ترکیه در هر لیتر به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان و به جمهوری آذربایجان در هر لیتر به ۵۳۰۰ تومان میرسید. این ارقام در اصل همان منابعی است که در نتیجه پرداخت یارانههای پنهان محلی برای سودآوری قاچاقچیان شده بود.اختلاف قیمت بین سوخت در ایران و کشورهای منطقه موضوعی است که حدود ۱۰ سال پیش و در قانون هدفمندی یارانهها مورد توجه قرار گرفت تا این روند اصلاح شود.
بر این اساس در قانون آمد که باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینههای مربوطه به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد ولی طی این سالها فقط دو بار قیمت سوخت افزایش پیدا کرد؛ یک بار در زمان محمود احمدینژاد در دولت دهم و بار دوم هم در سال ۱۳۹۳ در دولت یازدهم روحانی.در کنار بحث قاچاق سوخت، عدم توزیع مناسب یارانه بین دهک های درآمدی نیز مطرح است؛ چرا که طبق آخرین گزارش سازمان برنامه و بودجه دهک بالای درآمدی به دلیل مصرف بیشتر تا ۲۳ برابر بیشتر از سایر دهک ها از یارانه بنزین استفاده میکنند.با این حال گرچه از سال گذشته بحث افزایش قیمت بنزین بارها مطرح شد و مخالفان و موافقان زیادی در این رابطه با توجه شرایط کشور داشت و در قانون بودجه نیز اعمال نشد، اما به هر ترتیب پرداخت بیرویه یارانه سوخت و هدررفت منابع و از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص موجود که دولت نیازمند تامین منابع و هزینهکرد آن به طور کارا است، اصلاح حاملهای انرژی و به عبارتی اصلاح یارانههای پنهان در دستور کار قرار گرفت.در جریان تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ بارها مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند با توجه به اینکه در سال آینده تامین مالی از طریق نفت در بودجه به حداقل خواهد رسید، گزینههای جایگزین را مورد توجه قرار میدهند.