بنابر این گزارش، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه ای جزئیات اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و ازسرگیری نظام سهمیه بندی بنزین از بامداد روز جمعه ۲۴ ابان ماه را اعلام کرد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه خود آورده است که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.بر اساس این اطلاعیه قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.در این اطلاعیه در خصوص جزئیات میزان سهمیه بندی خودروها آمده است ماهیانه 60لیتر به خودروهای سواری بنزین سوز و سی لیتر به دوگانه سوزها،به تاکسی‌های بنزین سوز ماهیانه 400 لیتر و گاز سوزها 200 لیترو به موتورسیکلت‌ها 25 لیتر و به وانت‌ها بر اساس پر مصرف یا کم مصرف بودنشان 300 یا 200 لیتر و به وانتهای گاز سوز بین 60تا 120لیتر سهمیه بنزین تعلق میگیرد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه شماره ۲ خود پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین کلاس خودروهای مشمول سهمیه‌بندی انواع وانت کم مصرف و وانت پر مصرف را اعلام کرد.

برپایه این اطلاعیه، وانت مزدا بنزین سوز و دوگانه سوز، وانت پیکان بنزین سوز، وانت تویوتا بنزین سوز و دوگانه سوز، در کلاس وانت‌های کم مصرف طبقه بندی شدند.همچنین وانت نیسان بنزین سوز و دوگانه سوز و کامیونت بنزین سوز و دوگانه سوز در کلاس وانت‌های پرمصرف قرار گرفتند.همچنین بر اساس سهمیه بندی اخیر ماهیانه 500لیتر به آمبولانسهای فعال در کشور بنزین تعلق می‌گیرد.سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز می‌شود و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.استفاده از سهمیه سوخت صرفاً با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است. طبق اعلام شرکت پخ فراورده‌های نفتی کسانی که تا کنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده‌اند از ساعت آغاز اجرای این طرح، سهمیه سوخت آن‌ها محفوظ است و از این بابت نگران نباشند. افرادی که کارت سوخت ندارند شامل کسانی که تا کنون درخواست صدور المثنی نداده اند یا کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برای آن‌ها صادر شده، ولی در باجه معطله شرکت ملی پست مانده است سهمیه همه آنها از بامداد جمعه محفوظ است و ذخیره خواهد شد.در این اطلاعیه آمده است برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تأمین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری، آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که اعلام خواهد شد.همچنین بنابر اعلام وزارت نفت،به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بار، مقرر گردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور تا یک ماه اینده ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف سی ان جی در خودروها را تنظیم کند و به تصویب شورای اقتصاد برساند.همچنین به خودروهای همه دستگاه‌های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان بنزین دریافت کنند.
همچنین در آخرین بند این اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمده است قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییر باقی خواهد ماند. بنابر این گزارش،سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داد.«فاطمه کاهی» ‌افزود: از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) و پس از انتشار اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین، تا ساعت ۱۲ ظهر جمعه ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه هفته گذشته کاهش ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.وی ادامه داد: از این رقم، ۱۴ میلیون لیتر از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی و هفت میلیون لیتر از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران توزیع شده است.سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: مقدار سوخت‌گیری از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی در روز جمعه ۲ برابر بنزین توزیع شده از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است.بر اساس این گزارش،دو شرکت تاکسی‌های اینترنتی اعلام کردند که به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته و کرایه سفرهای آنها افزایش نخواهد یافت. 
مهمترین مصوبات جلسه جمعه ستاد تنظیم بازار
به دنبال افزایش قیمت بنزین از بامداد روز جمعه، ستاد تنظیم بازار با برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده، مصوبات مهمی در رابطه با مدیریت بازار و جلوگیری از سوءاستفاده برخی سودجویان از افزایش قیمت بنزین برای تخلفاتی همچون افزایش قیمت کالاها داشت. حسین مدرس خیابانی- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی- در گفت‌وگو با ایسنا،  در رابطه با جزئیات اظهارات وزیر صنعت مبنی بر «ممنوعیت  افزایش قیمت هرگونه کالا به بهانه افزایش قیمت بنزین و باطل شدن مجوزهای افزایش قیمت پیشین» اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ کالا عمدتا تاثیرپذیر از حمل‌ونقل بوده و حمل‌ونقل نیز با گازوئیل بوده و در این بحث افزایش قیمت‌ها، به هیچ وجه افزایش قیمت گازوئیل مطرح نیست؛ بنابراین افزایش قیمت کالاها نباید رخ دهد. اما لازم است که مراقبت‌هایی صورت گیرد تا افزایش قیمت و سوءاستفاده‌هایی در مبادی تولید، مبادی عرضه و حتی فروشگاه‌ها، از دو جنبه مهم افزایش قیمت‌ها و احتکار صورت نگیرد.این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه در این شرایط برخی احساس می‌کنند می‌توانند کالاها را نگه داشته و پس از مدتی با قیمت بیشتر بفروشند گفت: نقطه قوت این طرح زمان اجراست. خوشبختانه زمانی این طرح اجرا شده است که ما به لحاظ تامین کالاهای اساسی و استراتژیک در بالاترین نقطه هستیم. علاوه براین مصرف عادی کشور و سطح ذخایر نیز ازسطح قابل قبولی برخوردار است و هر زمان که احساس کنیم نیاز به ذخایر داریم، آن‌ها را وارد بازار می‌کنیم.
قیمت حمل و نقل کالاها افزایش نمی‌یابد
مدرس خیابانی ادامه داد: تقسیم نقشی نیز بین همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها صورت گرفته است. با توجه به اینکه فرماندهی این موضوع نیز با وزارت کشور است، قرار شده است که وزارت راه‌و شهرسازی نیز حتما ورود کرده و اعلام کند که افزایش کرایه هم  وجود ندارد و حمل‌ونقل کالاها نیز مشمول افزایش قیمت نخواهد شد. در رابطه با کرایه‌های حمل‌و نقل مسافری نیز طبق آمارهای ارائه شده توسط وزارت کشور و وزارت راه‌وشهرسازی، در همه حوزه‌ها همچون سرویس مدارس، آژانس‌ها، وانت‌بارها و حتی تاکسی‌های اینترنتی تدابیر لازم اندیشده شده است. همچنین قرار شد که وزارت کشاورزی اطلاعیه‌ای در رابطه با تامین و تولید کالاهای اساسی منتشر کند.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر نقش اصناف در این رابطه گفت: امروز اعضای اتاق اصناف ایران و تهران در جلسه حضور داشتند و حتی با نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم صحبت شد تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بابت فراوانی کالاها به مردم اطمیان خاطر بدهند؛ ضمن اینکه تغییر قیمتی هم در کالاها رخ نخواهد داد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی نیز اطلاعیه‌ای صادر کرده که افزایش قیمت هرگونه کالا و خدمات ممنوع بوده و به شدت نیز با گران‌فروشان خواهد شد.وی در پایان تصریح کرد:  قرار شده است مهلت تمدیدی برای ناوگان فرسوده نیز صادر شود. در واقع به دلیل اینکه به خودروهای فرسوده کارت سوخت تعلق نمی‌گرفت، قرار است مهلتی برای تعویض و نوسازی خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود و تا آن زمان مشمول سوخت سهمینه‌بندی شوند.
پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها 
رئیس سازمان برنامه و بودجه به ارائه توضیحاتی درباره سهمیه‌بندی و اعلام قیمت جدید بنزین پرداخت. محمدباقر نوبخت با اشاره به اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سهمیه‌بندی قیمت بنزین و اصلاح قیمت آن اظهار کرد: این اطلاعیه در راستای اجرایی‌شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه صادر شده است.وی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش مصرف فزاینده بنزین، کارشناسان اظهار نظر می‌کردند که اگر بنزین سهمیه‌بندی شود و قیمت آن نیز اصلاح شود، می‌تواند باعث کنترل مصرف شود اما دولت در شش سال گذشته فقط دو مرتبه این اصلاح قیمت‌ها را انجام داد و منابع حاصل از آن نیز عمدتا صرف پرداخت به خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش کمیته امام و بهزیستی شد.رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: این مرتبه آقای رئیس جمهوری در نظر داشت که اگر قرار است اصلاحی در قیمت بنزین انجام شود، حتما همه منابع آن عینا به خود مردم پرداخت شود؛ در این زمینه تعریفی که صورت گرفت و در شورای هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید، این است که با این اصلاح قیمت، ۱۰۰ درصد منابع حاصل از سهمیه‌بندی و اصلاح به صورت حمایت معیشتی به خانوارهای مورد نظر توزیع شود.
نوبخت با بیان اینکه بیش از ۱۸ میلیون خانوار متشکل از ۶۰ میلیون نفر از جمله دریافت کنندگان بسته‌های حمایت معیشتی محسوب می‌شوند افزود: در این راستا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف شد که همه منابع حاصل از این برنامه را در یک حساب مشخصی که با همین عنوان در خزانه افتتاح می‌شود، واریز کند؛ همچنین وزارت رفاه موظف شد که لیست ۱۸ میلیون خانوار را آماده کند.وی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف شده است که عینا همه مبالغی را که به حساب واریز می‌شود، میان خانوارها اعم از یک نفره تا پنج نفره بین ۵۵ هزار تومان تا ۲۰۵ هزار تومان ماهانه پرداخت کند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک پرداختی حقوق و مزایا و پرداخت‌های مربوط به طرح‌های عمرانی است که هر ماه انجام می‌شود، پرداخت دیگر مربوط به یارانه‌ها است که معمولا ۲۶ هر ماه انجام می‌شود و پرداخت دیگری وجود دارد که بابت حمایت‌های معیشتی انجام خواهد شد.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قبل از اینکه یک ماه از این تاریخ بگذرد، حداکثر ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده همه این وجوه به حساب سرپرست‌های خانوارها واریز شود. همچنین وزارت رفاه موظف شده که مازاد بر آن ۱۸ میلیون خانوار، هر کسی که خود را متقاضی دریافت این مبلغ می‌داند، با ساز و کارهایی که تدارک دیده اعتراضاتشان را بررسی کند و آن دسته از افرادی که مشمول پرداخت می‌شوند، پرداخت را انجام دهند حتی اگر بعد از آغاز طرح مشخص شود که معترضان از افراد حائز شرایط هستند، مبنای محاسبه از روز اجرای طرح خواهد بود.