دوران جدید در بازار دلار

عبدالناصر همتی غروب یکشنبه از ریاست بانک مرکزی کنار رفت. بازار در ابتدا به این اتفاق واکنش افزایشی نشان داد و معامله‌گران در خرید و فروش‌های پشت خطی توانستند قیمت دلار را به بالای محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان ببرند. چنین اتفاقی موجب شد برخی از معامله‌گران تصور کنند روز دوشنبه، بازار با نوسانات افزایشی به کار خود ادامه خواهد داد. با ابن حال، نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که اسکناس آمریکایی یک کانال عقب‌تر رفت.

 

توقف روند صعودی

بازار سرمایه اغلب در خردادماه به‌دلیل فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، با روندی مثبت و متعادل همراه است در‌حالی‌که این انتظارات در خرداد‌ماه 1400 برخلاف میل سهامداران در حال طی‌کردن مسیر نزولی است؛ به‌‌طوری‌که روز دوشنبه اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرخ‌پوش بودند و شاخص‌کل با افت 95/ 0 درصد به سطح یک‌میلیون و 145 هزار واحد ریزش کرد. 

 

کاهش هیجان در معاملات

بهای سکه در روزهای گذشته همسو با اوج‌گیری نرخ دلار و اخبار پیرامون برکناری رئیس بانک مرکزی، روند صعودی پُر قدرتی را به خود دید و تا نزدیکی مرز 11 میلیون تومان قدم گذاشت. بازار سکه و طلا در این روزها روند تازه‌ای را آغاز کرده و هر سکه بهار‌آزادی، روز گذشته در سطح 10میلیون و 670 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. 

 

بازارگشایی ایران در قاره آفریقا

۳ کشور آفریقایی غنا، الجزایر و ساحل‌عاج در لیست 20 مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران قرار دارند. در فروردین‌ماه سال‌جاری رتبه صادرات به غنا نهم و بالاتر از کشورهایی همچون روسیه، تایلند، عمان، سوریه، جمهوری‌آذربایجان،‌ ازبکستان، ارمنستان و قزاقستان است. رتبه الجزایر در این میان چهاردهم و ساحل‌عاج بیستم است.

 

افزایش اختیارات گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

رییس کل گمرک اعلام کرد:  گمرک مجاز است با درخواست و اخذ تعهد از واردکننده، بدون کد رهگیری تا ۹۰ درصد کالا را ترخیص کند. از طرفی، گمرک مجاز است با دریافت تعهد ارزی از صاحب کالا، نسبت به ترخیص اعتباری کالاهای اساسی اقدام کند.

 

صادرات بیش از یک میلیارد دلاری صنایع پلیمر

رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر ایران گفت: پارسال یک میلیارد و ۳۱ میلیون دلار انواع محصولات صنعت پلیمر صادر شد. به گفته مسعود جمالی، در صادرات صنایع پلیمر به ارمنستان در جایگاه نخست و به جمهوری آذربایجان در جایگاه دوم قرار داریم.

 

ابلاغ دستورالعمل تاسیس و فعالیت صرافی‌ها

براساس این دستورالعمل حداقل مبلغ سرمایه به منظور تاسیس و فعالیت شرکت‌های صرافی وابسته به موسسات اعتباری و نیز شرکت‌های صرافی تضامنی در استان‌های تهران و شهرهای بزرگ شامل اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه دویست و پنجاه میلیارد ریال تعیین شده است.

 

بازگشایی پایانه مرزی ایران و آذربایجان در خداآفرین

استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه پس از بازگشت مرز خداآفرین به جمهوری آذربایجان، اراده دو طرف بر بازگشایی این مرز مهم است، اظهار داشت: پایانه مرزی خداآفرین در آینده نزدیک بازگشایی می‌شود.

 

خودرو های ورود موقت‌ ۳ ماهه هستند!

به گفته معاون فنی گمرک ایران، هر ایرانی مقیم خارج از کشور به شرطی که بیش از ۳ ماه در خارج کشور اقامت داشته باشد می‌تواند یک دستگاه خودرو به صورت موقت به کشور وارد کرده و پس از اتمام مهلت استفاده آن را به مبدا بازگرداند. همچنین خودرو های ورود موقت‌ اغلب ۳ ماهه است، اما این مدت تا یک سال قابلیت تمدید دارد.

 

نهایی شدن واردات واکسن در بخش خصوصی

سرانجام سازمان غذا و دارو، نامه مجوز لازم برای واردات واکسن کرونا در بخش خصوصی را صادر کرد و به این ترتیب شرکت دریافت کننده مجوز از روز دوشنبه نسبت به گشایش ال سی و انتقال منابع مالی برای واردات این واکسن اقدام خواهد کرد.

 

رفع مشکلات صادرکنندگان از محل ورود موقت

دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: در سی و دومین نشست این کمیته سه پیشنهاد در خصوص ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت تصویب و ابلاغ شد.

 

صعود قیمتهای حمل دریایی به بالاترین سطح تاریخ!

هزینه حمل کانتینر از چین به اروپا به بیش از ۱۰۰۰۰ یورو افزایش  یافت. این امر نشان از رشد تورم جهانی دارد. دراین بین سهام شرکتهای حمل و نقل دریایی نیز در حال صعود است.

 

ساماندهی صادرات فلزات

بنا بر اعلام گمرک ایران، صادرات شمش آلومینیوم و مس کاتد توسط واحدهای مجاز، بدون نیاز به مجوز سیستمی بمدت سه ماه مجازند.