قدمت استفاده از زهر زنبور عسل در طب سنتی تاریخچه ای کهن دارد، اما قدمت ورود زهر به طب جدید کمتر از دو دهه است.

در این مدت کشورهای همچون روسیه، چین و آمریکا با استفاده از این ظرفیت توانستند با تولید فرآورده هایی چون موم، ژل رویال، گرده و خود عسل و نهایتاً زهر زنبور عسل این صنعت را اقتصادی تر بکنند.


در ایران هر چند از سال ۹۰ استفاده از زهر زنبور عسل کاربرد یافته است، اما در این مدت تنها ۵ درصد زنبورداران قادر به زهرگیری هستند و میزان تولید سالانه زهر آنها کمتر از نیم کیلو است.

آذربایجان غربی به عنوان سرزمین عسل که با تولید سالانه ۲۲ هزار تن عسل رتبه نخست کشور را دارد، اما در بخش زهرگیری موفقیت چشمگیری نداشته است.


موسوی رییس اداره زنبور عسل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از نبود برنانه مدون وزارت جهاد کشاورزی خبر می دهد و می گوید: شاید این مهم در سالهای آتی مورد توجه قرار گیرد.


تسوجی فعال زنبورداری که در دو سال گذشته بصورت شخصی زهر زنبور را از زنبورداران خریداری می کند و به اروپا صادر می کند، معتقد است، اگر زیر ساخت های مورد نیاز برای زهرگیری و فراوری آن در داخل کشور توسط شرکت های داروسازی ایجاد شود، درآمدارزی قابل توجهی نصیب کشور می شود.
شهباززاده دانشیار مرکز تحقیقاتی انیستیتو پاستور هم با تاکید به فعالیت مناسب کشورهای خارجی با محور زهر در بخش داروسازی میگوید: در تولید انواع داروهای ضد سرطان، ام اس و پوست از زهر زنبور استفاده می شود اما متاسفانه وزارت بهداشت و درمان اجازه تولید این نوع از فرآورده های دارویی را به این مرکز تحقیقاتی نمی دهد.


اصغر پور سازنده دستگاه زهرگیر نیز که در ۵ سال گذشته، ۶ نوع از این دستگاهها را تولید و به بازارهای اروپایی فروخته است با بیان اینکه هزینه دستگاه تنها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است خاطر نشان می کند: با توجه به کیفیت نژاد زنبور عسل ایرانی، میتوان از هر ۱۲ کندو در هر هفته ۱ گرم زهر تولید کرد. وی با اشاره به تعداد ۸ میلیون ۴۰۰ کندوی موجود در کشور معتقد است در صورتیکه همه زنبورستاتهای کشور مجهز به این دستگاه ها شوند هر هفته ۷۰۰ کیلو زهر تولید خواهد شد.

این سازنده دستگاه، عمل زهرگیری را بی خطر میداند و تشریح می کند که : که در این روش با  وارد کردن جریان اکتریکی ۱۲ ولتی ، به زنبور شوک الکتریکی وارد می شود و زنبور عسل بدون نیش زدن زهر خود را خالی می کند بدون آنکه تلف شود.

هر گرم زهر زنبور عسل،در حالی ۱۳۰ دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می شود که قیمت نفت با همه مشکلات فنی، سیاسی و اقتصادی بشکه ای ۷۵ دلار قیمت دارد.