اتحادیه پشتیبان

فعالان صنف است

بهروز میلانی، رئیس اتحادیه صنف دکوراسیون داخلی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه اتحادیه پشتوانه خوبی برای اعضای این صنف است ابراز امیدواری کرد، همه اعضای فعال این صنف عضو اتحادیه شوند. میلانی ادامه داد: شکی نیست با کمک یکدیگر می‌توانیم مسیر بهتری را برای توسعه، پیشرفت و رفع موانع این صنف برداریم و من به عنوان رئیس اتحادیه قول می‌دهم، مراحل صدور پروانه کسب تسهیل کنم. او تاکید کرد: شرکت‌ها نیز اگر اطلاعات کالاهای خود را به ما بدهند خیلی بیشتر می‌توانیم از آنها حمایت کنیم و کالاهایشان را معرفی کنیم.

میلانی، در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم تشکیل و تاسیس سندیکا و یا انجمن واردکنندگان صنف دکوراسیون داخلی تاکید کرد و ادامه داد: اگر همین افرادی که امروز در این جلسه حضور دارند چند نماینده از میان خود برای تشکیل سندیکا و یا انجمن معرفی کنند؛ بدون شک اتحادیه نیز از آنها حمایت خواهد کرد. باید توجه کنید هرچقدر اتحادیه قوی تر باشد، این صنف نیز توانمندتر می‌شود. او ادامه داد: ازسوی دیگر با تشکیل این انجمن و حمایت اتحادیه می‌توانیم اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را مشخص و پیگیری کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم بر چگونگی واردات کاغذدیواری نظارت داشته باشیم تا اگر یک آلبوم توسط شرکتی خاص وارد می‌شود، مشابه و کپی این آلبوم توسط شرکت دیگری وارد نشود تا در بازار اختلال ایجاد نشود. هرچند این کار سخت و دشوار است اما کاری شدنی است و بدون شک می‌توانیم از ظرفیت نشریه "نوسان" نیز برای اطلاع‌رسانی در این زمینه استفاده کنیم. "میلانی" به نقش اتحادیه صنفی در حمایت از فعالان پرداخت و اضافه کرد: اگر تاکنون سازمان حمایت از مصرف کنندگان نتوانسته دست روی قیمت‌های صنف ما بگذارد، تنها به دلیل مقاومت ما بوده است. آنها بارها از ما خواسته‌اند تا در این حوزه وارد شویم و دخالت کنیم؛ اما هربار ما از ورود به این مسئله خودداری کرده‌ایم. زیرا ما با مشکلات فروش در این صنف آشنایی داریم و می‌دانیم همکاران با چه سختی آلبوم‌های خود را به مشتری می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صنف دکوراسیون داخلی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم آموزش نصابان و حتی صدور کارت مهارت برای آنها تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای نصابان و صدور کارت مهارت یا مجوز برای آنها مستلزم هزینه است که در بودجه اتحادیه تعریف نشده؛ درحالی که اگر شرکت‌ها و اعضای اتحادیه حامی مالی این مسئله شوند ما می‌توانیم این دوره‌ها را برگزار کنیم و کارت‌های مهارت برای نصاب‌ها صادر کنیم و حتی بر اساس تجربه و مهارتی که نصاب‌ها دارند این کارت‌ها را درجه‌بندی کنیم. در این صورت هم می‌توانیم بر میزان اجرت آنها نظارت کنیم و هم تاکید کنیم اگر نصابی این کارت را نداشته باشد نمی‌تواند به منزل مردم وارد شود.

میلانی در آخر بازهم بر تشکیل سندیکای واردکنندگان تاکید کرد و گفت: اگر انجمن مذکور تشکیل شود اتحادیه قوی‌تر خواهد شد و ما نهایت همکاری خود را برای ساماندهی وضعیت صنف با آن خواهیم داشت.

  

تولیدکننده

محصول وارداتی هستیم

امیرتاجیک مدیر فروش شرکت رویا طرح داخلی نیز در این نشست گفت: چندی پیش از آقای میلانی مقاله‌ای را خواندم که گفته بودند از آنجایی که منابع چوب کافی برای تولید اچ.دی.اف و ام.دی.اف در ایران وجود ندارد، امکان تولید لمینت نیز وجود ندارد. درحالی که باید دید دیدگاه‌مان به پروسه تولید چگونه است؟ و آیا در این زمینه یک تولیدکننده صرف خواهیم بود یا نه.

او در توضیح سخنان خود گفت: تولیدکننده صرف به تولیدکننده ای گفته می‌شود که تمام زیرساخت‌های تولید یک محصول را دارد؛ اما در حالتی که ما بسیاری از منابع و زیرساخت‌های تولید را نداریم، طبعا تولیدکننده درجه دو می‌شویم. بسیاری از کشورها نیز منابع فسیلی برای تولید کالاهای متنوع را ندارد آنها این منابع را از ما تهیه می‌کنند و همان را تبدیل به متریال‌های دیگر می‌کنند و تحویل ما می‌دهند و نامشان تولیدکننده درجه یک می‌شود. بنابراین اگر از این دیدگاه نگاه کنیم بله ما تولیدی در کشور نداریم زیرا قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید لمینت نیز صفر تا صد محصول را خودشان تولید نمی‌کنند؛ قسمتی از آن را از خارج وارد می‌کنند، و قسمتی را هم در ایران تولید می‌کنند و در نهایت در ایران مونتاژ می‌شود و تحویل مصرف‌کننده می‌دهند. بنابراین از این دیدگاه ما تولیدکننده هستیم.

او ادامه داد: همانطور که می‌دانید در تولید لمینت 4 لایه یا 4 عنصر وجود دارد که حذف هریک از آنها باعث کاهش 25 درصدی کیفت کالا می شود. اتفاقی که در برخی از شرکت‌ها در ایران رخ می‌دهد؛ اما خوشبختانه در شرکت رویا طرح داخلی ما بهترین مواد اولیه را از خارج وارد می‌کنیم با بهترین دقت و کیفیت پروسه تولید را روی آن انجام می‌دهیم تا محصول را با کیفیت درجه یک و با گواهی تولید ملی به مشتری عرضه می‌کنیم. باید اشاره کنم ما اکنون محصولاتمان را با برندی تولید می‌کنیم که پیشتر واردکننده آن بودیم.

 

تشکیل سندیکا

برای رفع موانع

شاهرخ گلخندان، مدیرعامل شرکت ابودیزاین نیز هدف از برگزاری این جلسات را هم‌فکری برای چگونگی رفع موانع و مشکلات دانست تا مواردی مانند ممنوعیت واردات لیمنت یا هریک از محصولات دیگر، به راحتی به صنف دکوراسیون آسیبی وارد نکند. او توضیح داد: ما در صنف دکوراسیون برای فروشگاه‌های مختلف سمینارهای گوناگون برگزار می‌کنیم؛ درحالی که خودمان که نقش بزرگتر این صنف را داریم خودمان هیچ نشستی نداریم؛ از این‌رو از نشریه نوسان سپاسگزاریم و به اعضای آن تبریک می‌گوییم که مسئولیت این کار را برعهده گرفتند تا این خلا بزرگ در صنف ما پر شود. با این وجود در اینجا از مواردی صحبت می‌کنیم که تصمیم گیرنده آن ما نبودیم و متاسفانه تشکل صنفی نیز وجود نداشت تا در مقابل این تصمیمات اشتباه موضع گیری کند.

او ادامه داد: این درست است که امروز لمینت در داخل کشور تولید می‌شود؛ اما تولیدکننده داخلی راهی ندارد تا محصول را با سطح کیفی بالا به مردم عرضه کند؛ بپذیریم، در کشوری که فروش بالا وجود نداشته باشد و بسترهای صاداراتی نیز مهیا نباشد هیچ تولیدی نمی تواند به کیفیت بالا دست یابد. ازسوی دیگر در یک‌سری از کالاها به دلیل داشتن منابع طبیعی مانند کالاهای مشتق از پتروشیمی حرف برای گفتن داریم. اما در سایر تولیدات، چون توانمندی منحصر به فردی نداریم، در گیر و دار طوفانهای سیاسی گرفتار می‌شویم و نمی‌توانیم آنقدر با کیفیت و موفق عمل کنیم و در عرصه جهانی جایگاه خوب خود را حفظ کنیم.

گلخندان تاکید کرد: ازسوی دیگر در صنف ما تولید و تجارت باید در کنار هم بنیه صنف را قوی کند؛ بدون شک، نه تولید تنها و نه تجارت تنها جوابگو نخواهد بود. آداب اخلاق حرفه‌ای را باید به زبان دیگری تعریف کنیم و رقابتی هم اگر وجود دارد باید سازنده باشد نه با روش غلط انحصار! باید با درک متقابل تاجر و تولیدکننده درکنار یکدیگر، قدمی رو به جلو برداریم. گلخندان افزود: ما یک کارگروه صنفی می‌خواهیم که متشکل از 10 نفر از افراد فعال در این صنف باشند و در زیر سایه اتحادیه، بتوانیم برای رفع معضلاتی که در این جلسه بیان می‌شود گامی رو به جلو برداریم . وی ادامه داد: من به واردکنندگان اجناس تقلبی به دید قاچاقچی نگاه می‌کنم که به صنف ما آسیب وارد می‌کنند از این رو به نظرم ما حتما نیازمند تشکلی در حوزه واردات هستیم.