نوسان: کشورهای شاخص در زمینه تولید کاغذدیواری در دنیا کدام هستند و میزان اقبال مخاطب ایرانی به این محصول چگونه است؟.
درحال حاضر بلژیک مهم‌ترین کشور تولیدکننده کاغذ دیواری در جهان است که در زمینه تولید پارکت، لمینت، پرده و سایر محصولات دکوراسیون داخلی نیز حرف اول را در دنیا می‌زند. آلمان، ایتالیا و هلند نیز کشورهای اروپایی دیگری هستند که سال‌هاست در زمینه تولید کاغذدیواری فعالیت می‌کنند و محصولات خوب و با کیفیتی را به بازار عرضه می کنند. در میان کشورهای آمریکایی، آرژانتین یکی از کشورهای شاخص در زمینه تولید این محصول است. همچنین کاغذدیواری‌های تولید ایالات‌متحده آمریکا نیز به خاطر ویژگی‌های خوبی که دارند، سال‌ها در رده بهترین و پرطرفدارترین کاغذدیواری‌ها در جهان محسوب می‌شوند. در خاورمیانه نیز ترکیه با توجه به پیشینه خوبی که در زمینه تولید تکس‌تایل و پارچه داشته است، توانسته در این راه نیز قدم‌های خوبی را بردارد. جالب است اشاره کنم در دنیا بیشترین مصرف کاغذدیواری مختص منطقه خاورمیانه و کشور روسیه است که حدود 80 الی 90 درصد بازار مصرفی این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.
در ایران پیش از انقلاب مصرف کاغذدیواری در ساختمان‌ها بسیار متداول بوده است. اما پس از انقلاب در یک دوره‌ای به دلیل نبود متریال خوب و کیفیت پایین کاغذدیواری‌های تولید داخل، استفاده از آن برای مدتی از رونق افتاد. با این وجود از 15 سال پیش تاکنون که واردات آن از کشورهای خارجی مجددا از سر گرفته شد به یکی از کالاهای پرمصرف دکوراسیون داخلی تبدل شد که بیشترین مصرف را در خانه‌ها با طرح‌های کلاسیک و در سالن‌های پذیرایی، پشت ستون‌ها، آینه و کنسول و دیوار پشت تلویزون دارد.

نوسان: اشاره کردید که کاغذ‌های دیواری تولید آمریکا به دلیل سبک خاصی که دارند از محبوبیت خاصی هم برخوردارند؛ اگر امکان دارد در این زمینه کمی بیشتر توضیح دهید.
به‌طور معمول سبک‌ها و طرح‌های رایج کاغذ دیواری شامل مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک می شوند. بیشتر تولیدکنندگان اروپایی، به سبک‌های مدرن یا کاملا کلاسیک تولید می‌کنند. از این‌رو با خلا کاغذ‌های نئوکلاسیک در طرح‌های این محصول روبرو هستیم که نه کاملا مدرن هستند و نه در طبقه کلاسیک جای می گیرند. این خلا را کاغذ‌های تولید ایالات متحده آمریکا پر می‌کنند.
نوسان: با توجه به مشکلاتی که با ایالات متحده آمریکا در زمینه روابط تجاری و سیاسی پس از انقلاب و به‌خصوص در سال‌های اخیر داشته‌ایم، واردات و فروش کاغذدیواری ساخت این کشور در ایران چگونه است؟
درحال حاضر واردات کاغذدیواری آمریکایی به ایران طور غیر مستقیم از طریق بازار امارات متحده عربی انجام می‌شود. همین موضوع نیر موجب کاهش تنوع طرح‌های آن در بازار ایران شده است.

نوسان: باتوجه به افزایش قیمت‌ها در یک‌سال گذشته بازار از این محصول در ایران چگونه است؟. آیا وضعیت تولید این محصول در داخل کشور در شرایط مناسبی قرار دارد؟
درنظر داشته باشید، کاغذدیواری در ایران همیشه کالایی لوکس محسوب می‌شود که مصرف آن برای منازل خاص بوده است. با این وجود در یک دوره‌ای مصرف آن به اوج رسید تا جایی که ایران به بزرگترین بازار کاغذدیواری‌های تولید چین و کره بدل شد. اما اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی دیگر آن بازار وجود ندارد و تنها یک قشر خاص می‌توانند کاغذدیواری استفاده کنند.
ازسوی دیگر نکته مهم این است که کاغذدیواری، محصولی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، قشربزرگی از نصاب گرفته تا فروشندگان چسب، ابزارآلات و تزئیناتی‌ها را درگیر مباحث کاری خودکرده است که متاسفانه به علت سیاست‌های لحظه‌ای گمرک بسیاری از این دوستان اکنون به چالش برخورده‌اند و واردکنندگان آن نیز آینده‌ای را در شغل خود نمی‌بینند. زیرا به شدت در زمینه ثبت سفارش و مسائل گمرکی دچار چالش شده‌اند و به دنبال آن فروشندگان این محصول نیز با مشکل روبرو هستند. زیرا از میزان تنوع این محصول در بازار کاسته شده است.

نوسان: اشاره کردید که بیشتر مصرف‌کنندگان کاغذدیواری قشر خاصی هستند که به احتمال زیاد توان پرداخت هزینه خرید آن را دارند. در این شرایط آنها ترجیح می‌دهند از محصولات ایرانی استفاده کنند یا اروپایی؟
باید اشاره کنم، اینکه تنها قشر مرفه می‌توانند از کاغذدیواری استفاده کنند به اعتقاد من چندان درست نیست و من این موضوع را تایید نمی‌کنم. باتوجه به‌اینکه برای برخی از فضاها مانند هتل‌ها و اماکن پرتردد، به دلیل عمر بالا و تنوع بیشتر لاجرم باید از کاغددیواری استفاده شود، بنابراین مناسب‌ترین و محتمل ترین گزینه کاغذدیواری است. درحال حاضر افرادی که سمت کاغذدیواری می‌روند ترجیح می‌دهند به سمت کاغددیواری‌های با کیفیت و اروپایی بروند.

نوسان: درمورد انواع کاغذدیواری براساس اولویت مواد اولیه آن هم اگر ممکن است توضیح بدهید.
پیش‌تر در تولید کاغذدیواری از ونیل استفاده می‌شد که از لحاظ زیست‌محیطی توصیه نمی‌شود. به‌همین دلیل از ابتدای سال 2019 تولید و استفاده آن در کشورهای اروپایی ممنوع اعلام شده است. اکنون نیز کاغذدیواری ونیل در چین و ترکیه تولید می‌شود البته در کره نیز تولید آن کم شده است.
ازاین‌رو کشورهای اروپایی بیشتر به سمت الیاف طبیعی سوق پیدا کرده‌اند. که از لحاظ محیط‌زیست و کیفیت نیز کاغذ‌های بهتری است. درکنار این محصولات پارچه دیواری و یک‌سری کاغذهای کاملا طبیعی که از پوست چوب و ورق طلا تولید می‌شود را می‌توان در بازار پیدا کرد که کمی خاص‌تر نسبت به سایر کاغذدیواری‌ها هستند.

نوسان: درمورد روش‌های نصب کاغذدیواری هم اگر ممکن است کمی توضیح دهید.
در ایران متاسفانه همگام با محصولات نوین، تخصص نصب را جلو نمی‌بریم و این موضوع باعث شده تا بیشتر دوستان نصاب، از همان روش‌های قدیمی استفاده کنند. باید توجه داشت، همانگونه که مواداولیه کاغذدیواری تغییر یافته، نصب آن نیز دچار تغییر و پیشرفت شده است. هم‌اکنون کاغذدیواری به صورت دیوار چسب انجام می‌شود. یعنی چسب‌ها به صورت خمیری با غلظت مشخص برروی دیوار زده می‌شود تا کاغذدیواری روی آن نصب شود

 

هفته نامه نوسان
ویژه نامه تخصصی دکوراسیون داخلی