در آخرین روز کاری تیرماه، دلار ۱۳۰ تومان رشد را تجربه کرد و توانست خود را به عدد ۲۴هزار و ۵۵۰تومان برساند. بر این اساس، دلار در آخرین ماه بهار افزایش ۵/ ۴درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، دلیل اینکه دلار در خردادماه بازدهی بیشتری را به ثبت رسانده بود، تعدیل آنی انتظارات برجامی معامله‌گران بود. در واقع خوش‌بینی‌ای که نسبت به احیای برجام صورت گرفته بود، به تدریج کاسته شد و خریدهای معامله گران زیاد شد.

 

کاهش وثایق صنایع کوچک و متوسط
بنا بر اعلام صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، کاهش وثایق و تضامین دریافتی در صدور ضمانت‌نامه اعتباری (بانکی) برای تمامی گروه‌های اعتباری در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، صدور ضمانت نامه در بسیاری از موارد تنها با امضای مدیران یا حداکثر با ترهین محل اجرای طرح امکان پذیر خواهد بود.

سرنوشت فعالیت صنایع فولاد و سیمان

طبق ابلاغیه محدودیت تامین برق واحدهای سیمان و فولاد کشور، صنایع فولادی‌ که مجاز به فعالیت ۲۴ ساعته با ۵۰ درصد دیماند مصرفی تا سوم مرداد ماه بودند، از پنج‌شنبه امکان فعالیت آنها مجددا محدود شد، اما همچنان صنایع سیمان، نامحدود مجاز به فعالیت هستند.

خبر جدید برای واردکنندگان

امکان ثبت چند پرونده ثبت‌سفارش در حالت بدون سابقه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار به گمرک اعلام شد. بنابراین بعد از ایجاد تغییرات مربوطه در سامانه جامع تجارت، امکان ثبت چند پرونده با این حالت ثبت‌سفارش توسط متقاضی امکان‌پذیر است. این امکان برای مدتی متوقف شده و واردکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸

بنا بر اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر اساس تصمیمات کمیته اقدام ارزی و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان مردادماه تمدید شد.

مسیر باکو - نخجوان - باکو از طریق ایران از سر گرفته شد

جمهوری آذربایجان از ایران درخواست کرده است تا مسیر باکو - نخجوان - باکو را که فعالیت‌های آن به دلیل قوانین خاص قرنطینه محدود شده، به شرایط عادی بازگرداند. بر این اساس، از 16 ژوئیه 2021 به اتباع آذربایجانی اجازه داده می‌شود از طریق مرز بیله‌سوار - جلفا به مسیر باکو - نخجوان - باکو تردد کنند.

 

دولت بایدن به دنبال جلوگیری از فروش نفت ایران به چین

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است.

واردات برنج ممنوع شد

بر اساس مقررات ابلاغی، ممنوعیت فصلی واردات برنج از امروز همزمان با اول مردادماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه، گمرک مجاز به ترخیص برنج‌های وارداتی نیست مگر طبق شرایط تعیین شده است.