اعلام آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای موجب شد که قیمت دلار از زندان قیمتی ۱۴ روزه رها شود و روز گذشته روی محدوده ۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان قرار گرفت. شماری از معامله‌گران افت دلار را به احتمال از سرگیری مذاکرات نسبت دادند و عده دیگری باور دارند، کاهش تقاضاهای حواله‌ای موجب شده تا اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار بگیرد

 

 زمان 45 روزه دردسرساز شد

معاون فنی گمرک ایران از زمان 45 روزه ارایه مجوز بازارگاه به گمرک خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی با نامه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد که گمرک حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخیص کالا اقدام کند و الان اگر یک کیلو کالا را بدون مجوز فیزیکی بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ترخیص کنم باید پاسخگو باشم.

 

فراخوان تاسیس شرکت‌های متقاضی در حوزه اعتبارسنجی

بانک مرکزی در راستای دستورالعمل های آیین نامه شرکت های اعتبارسنجی، فرم های تقاضای تاسیس برای شرکت‌های متقاضی فعالیت در حوزه اعتبارسنجی را منتشر کرد. 

 

فرآیند ثبت‌سفارش از 3 روز به 30 روز رسید

رئیس انجمن تامین‌کنندگان غلات ایران با بیان اینکه فرآیند ثبت‌سفارش کالا و نهاده‌های دامی از 3 روز به 30 روز رسید، گفت: در برخی مواقع، بعد از اینکه ثبت سفارش شرکتی انجام می‌شود، سایر مجوزهای اخذ شده از دستگاههای دیگر، منقضی می‌گردد و با انقضای سایر مجوزها، کالا مجبور است که مجدد به آزمایشگاه رفته و فرآیند تست آن هم 15 روز زمان می‌برد.

 

رشد ۲۸ درصدی صادرات خشکبار در بهار ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات خشکبار طی سه ماه نخست سال جاری رشد ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

 

پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان

براساس اعلام بانک مرکزی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ به ۵۵۸ شرکت دانش بنیان معادل ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

 

جبران کسری خرید تضمینی گندم از محل واردات

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای جبران ۳۰ درصدی کسری خرید تضمینی گندم داخلی از محل واردات برنامه‌ریزی شده است.

 

بهره برداری از ۱۶ پروژه بزرگ سازمان بنادر

​ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه رییس جمهور ۲۴ تیرماه فرمان بهره برداری از ۱۶ پروژه بزرگ این سازمان را صادر خواهد کرد، گفت: حدود ۶ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال و ۸۷,۹ میلیون یورو از محل منابع داخلی سازمان بنادر و منابع بانکی و همچنین بیش از ۳۸۲ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، برای پروژه های جدید این سازمان سرمایه گذاری شده است.

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌های خارجی برنامه‌ریزی کردیم تا صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در هر نقطه‌ای از دنیا جابه‌جا کنند اعلام کرد: اسکناس ارزی صادرکنندگان را به هراندازه‌ای که باشد، با نرخ بازار آزاد خریداری و ریال آن را به‌حساب آنها واریز کنیم.