دیروز اسکناس آمریکایی نوسان زیادی را تجربه نکرد و پشت خط ۲۵ هزار تومانی باقی ماند. روز یکشنبه، دلار ۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. این سیزدهمین روز متوالی بود که بازار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کرد.

 

شکاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد

بالا رفتن قیمت ارز در بازار طی هفته‌های اخیر منجر به شکل‌گیری معاملات خاص در بازار ارز شده است. برخی، دلال ارز در سامانه نیما شده‌اند و برخی به خرید کارت ملی برای دریافت ارز بیشتر روی آورده‌اند. همه چیز دست به دست داده تا باز هم سوداگران در بازار ارز جان بگیرند و در نبود بازارساز، مسیر قدیمی افزایش قیمت و ایجاد هیجانات کاذب را دوباره احیا کنند.

 

تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی گفت: اگر اسکناس از سوی صادرکنندگان به صرافی بانک توسعه صادرات ارایه شود؛ ریال به نرخ ارز بازار آزاد به صادرکننده پرداخت خواهد شد. وی تاکید کرد: شرایط تبدیل دینار برای صادرکنندگان به عراق و تحویل ارز در هر مقصد دیگری وجود دارد.

 

بازگشت فعالیت عادی به مرز ماهیرود

به گفته سخنگوی گمرک، روز گذشته 162 کامیون در مرز ماهیرود برای انتقال کالای تجار افغان تردد داشتند که 95 کامیون ایرانی کالای خود را در ماهیرود به 62 کامیون افغان ترانشیپ کردند و 5کامیون ترانزیتی حامل کالاهای افغان که مبدا آن کشوری دیگر بوده و ازمسیر ایران عبور کرده بود از ماهیرود خروج پیدا کردند.

 

ارائه اطلاعات ۸.۴ میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت به سازمان مالیاتی

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: اطلاعات ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت که پیش از این در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نشده بود، پس از تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

 

تامین ۵.۵ میلیارد دلار با نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با وزیر صمت با اشاره به اینکه تامین ارز کالاهای اساسی اولویت بانک مرکزی است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵/ ۵ میلیارد دلار از ۸ میلیارد دلار مرحله اول، تامین ارز کالاهای اساسی و دارو با نرخ ترجیحی صورت گرفته است.

 

کاهش 30 درصدی حجم ترانزیت کشور

بررسی روند ترانزیت جاده‌ای و ریلی کشور حاکی از آن است که حجم کلی ترانزیت کشور در بهترین حالت در سال گذشته حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. به‌طور متوسط، ۹۰ درصد تناژ ترانزیت از خاک کشور در دوره مورد بررسی به وسیله جاده صورت گرفته است. بیش از ۷۰ درصد ترانزیت زمینی نیز از طریق دریا به خاک کشور وارد یا از آن خارج شده و کمتر از ۳۰ درصد آن از مرزهای خشکی صورت می‌پذیرد.