رشد حدودا ۴ درصدی دلار در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که این ارز در روز پنج‌شنبه در مسیر نزولی حرکت کرده و به مرز ۲۵ هزار تومانی نزدیک‌تر شده بود. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی‌که قیمت دلار روز شنبه از مرز 25 هزار تومانی پایین‌تر برود، زمینه برای ورود بیشتر فروشندگان به بازار فراهم خواهد شد.

  

تراز تجاری ماه خرداد مثبت 681 میلیون دلار شد

به گفته سخنگوی گمرک، تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد چهار میلیون و 236هزار تنی نسبت به اردیبهشت ماه به 16میلیون و136هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و 57میلیون دلار رسید که با افزایش 974میلیون دلاری ، در این ماه نسبت به اردیبهشت، 35درصد در وزن و 14درصد در ارزش رشد را تجربه کرده است.

 

لغو دریافت مابه‌التفاوت ارزی از واردکنندگان؟

یک کارشناس حقوق بانکی از ابطال یکی از مهم‌ترین بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی که براساس آن واردکنندگان در صورت تاخیر در ارائه اسناد حمل، ملزم شده بودند، تحت هر شرایطی و به صورت مطلق مابه‌التفاوت پرداخت کنند، خبر داد. به گفته وی، ابطال این بخشنامه در صورت اجرای صحیح رای می‌تواند آثار جدی در رفع مشکل فعلی بسیاری از واردکنندگان داشته باشد.

 

ظرفیت بنادر ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت بنادر کشور در هشت سال گذشته ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت و با توسعه پسکرانه ها، بنادر کشور برای تبدیل به بنادر نسل سوم مهیا شده اند. وی همچنین از جذب ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در یک سال و نیم گذشته خبر داد

 

ایران سومین کشور تامین‌کننده واردات ارمنستان

بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی دولت ارمنستان، ارزش تجارت دوجانبه این کشور با ایران در دوره چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳۶ میلیون دلار بوده که نشان از رشد ۳۵ درصدی تجارت دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در این مدت ارزش واردات کالایی ارمنستان از کشورمان با رشد مثبت ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰، به بیش از حدود ۱۱۴ میلیون دلار رسیده و ایران با تامین ۸ درصد از کل واردات کالایی ارمنستان، سومین کشور تامین‌کننده واردات ارمنستان بعد از روسیه و چین بوده است.

 

مطالبه واردکنندگان نهاده‌های دام

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب مردم خواستار حذف ارز ترجیحی و فعالیت آزاد تجاری و استقرار نظام عرضه و تقاضا شد.

 

سفر از ۱۲ کشور به ایران ممنوع شد

بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا، پذیرش مسافر ازکشور‌های دارای ویروس جهش‌یافته به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. این کشور‌ها درحال حاضر شامل بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هندوستان، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، افریقای جنوبی، اروگوئه، زامبیا و زیمبابوه است.

 

برنج‌های وارداتی در حال فاسد شدن است

یک منبع آگاه گفت: مسئولان بانک مرکزی، ارز موردنیاز برای ترخیص برنج تخصیص ندادند که این مسئله به فاسد شدن برنج‌های وارداتی منجر شده است. به گفته وی، برنج‌های وارداتی را از گمرک ترخیص نکردند و این مسئله منجر به افزایش قیمت برنج در کشور شده است.