بازار ارز، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت هیجانی در مسیر نزولی قرار گرفت، ولی از روز یکشنبه به فضای طبیعی بازگشت. به گفته فعالان، معامله‌گران در شرایط کنونی بیشتر در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند. وزیر امور خارجه اخیرا عنوان کرده، امکان رسیدن به توافق هسته‌ای تا کمتر از یک ماه دیگر وجود دارد.

 

بررسی آمارهای پولی نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه «پول» در اردیبهشت‌ماه به ۴۷درصد رسیده که نسبت به نقطه اوج خود در مهرماه سال قبل تقریبا نصف شده است. همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه «شبه‌پول» از ۲۶درصد در مهرماه تا ۳۷درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد روند انتظارات تورمی کاهشی بوده که می‌تواند برای دولت جدید یک مزیت باشد.

 

حذف صدور چک در دستگاه‌های دولتی تهران

معاون اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: صدور چک از گردونه مالی دستگاه‌های دولتی این استان از ابتدای سال گذشته حذف شده است.به گفته وی از این پس تمام خدمات مربوط به جابجایی وجوه در دستگاه‌های دولتی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و چکی صادر نمی‌شود.

 

تاخیر در خروج کالاهای سریع‌الفساد

گمرک ایران طی گزارشی به دادستانی کل کشور جریان تاخیر در خروج کالاهای صادراتی به قزاقستان را اعلام کرد. ارونقی گفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج کانتینر حاوی کالاهای صادراتی خرما، کشمش و سیب زمینی به مقصد قزاقستان به دلیل عدم حمل دریایی منظم و تاخیر در ارسال این کالاها بیش از 20 روز منتظر ورود کشتی و بارگیری مانده بودند.

 

مهلت صادرکنندگان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود

دبیر کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: صادرکنندگانی که در سال 97 به عراق و افغانستان صادرات ریالی داشته‌اند، صرفا تا امروز دوشنبه 31 خرداد 1400 مهلت دارند تا نسبت به رفع تعهد ارزی صادرات خود اقدام نمایند.

 

افزایش حمل‌ونقل دریایی با اروپا

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال‌های اخیر حمل‌و نقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آب‌های بین‌المللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد.

 

برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان عراق در تیرماه ۱۴۰۰ خبر داد. این رویداد در مساحتی حدود ۵۰۰۰ متر مربع ؛ در زمینه‌ها مواد غذایی، خشکبار و انواع تولیدات صنعتی برگزار می شود. لازم به ذکر است، قرار است ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در شش نمایشگاه بین‌المللی در شهرهای مختلف این کشور حضور پیدا کند.

 

افزایش صادرات کالاهای ایرانی به آفریقای جنوبی

به گفته دبیر میز آفریقای جنوبی سازمان توسعه تجارت ایران، در دو ماهه سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به آفریقای جنوبی به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵۱ درصدی داشته است. اقلام عمده صادراتی به آفریقای جنوبی در دو ماهه سالجاری شامل اوره و گوگرد بوده که صادرات اوره طی دو ماهه سال 99 معادل 5/4 میلیون دلار برآورد شده است.