کندی فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی
نزدیک ۱۱ ماه است که فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از دست اتاق بازرگانی خارج شده و در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است. به گفته فعالان اقتصادی، پروژه‌ای که قرار بود روند تجارت را تسهیل کند اما نه‌تنها تسهیل نشده، بلکه در سامانه جامع تجارت، فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی گره خورده است.

 

آغاز به کار سامانه ثبت فروش ریالی صادرات

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز به کار ثبت فروش ریالی برای صادرات به سایر کشورها که در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ مرداد ۹۷ صورت گرفته خبر داد. وی اضافه کرد: صادرکنندگانی که در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۷ به سایر کشورها، غیر از عراق و افغانستان، فروش ریالی داشته‌اند، می‌توانند نسبت به ثبت اولیه اطلاعات کوتاژهای صادراتی خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و همزمان مدارک و مستندات مربوط به فروش ریالی خود را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در دفتر توسعه خدمات بازرگانی ارائه دهند.

 

روند صعودی نرخ «تشکیل سرمایه ثابت»

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، نرخ تشکیل سرمایه ثابت از منفی ۵.۶ درصد در سال ۹۸ به رقم ۲.۵ درصد در سال ۹۹ رسید. این مفهوم به این معناست که چه میزان سرمایه‌گذاری در دو حوزه ساختمان و خرید ماشین آلات صنعتی انجام شده است.

توسعه همکاری‌ها با کنیا در حوزه کشاورزی

سفیر کنیا در تهران، فهرست کالاها و تولیدات دو کشور برای مبادلات دوطرفه را قابل توجه ارزیابی کرد و با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی این کشور به اتحادیه اروپا، همکاری شرکت‌های بخش‌خصوصی دو کشور برای مشارکت در صادرات به اروپا را از جمله زمینه‌های تعامل اقتصادی ایران و کنیا دانست. وی همچنین از آمادگی سفارت کنیا در تهران برای کمک به شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار این کشور و معرفی به همتایان خود در کنیا خبر داد.

 

افزایش 20 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۲ ماه نخست امسال حدود ۹۰۰ میلیون دلار محصول کشاورزی در کشور صادر شد که از نظر ارزش ۲ درصد و به لحاظ وزن ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رشد 36 درصدی صادرات خشکبار

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در دوماهه امسال بیش از 200 میلیون دلار صادرات خشکبار داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 36 درصد و از نظر وزنی 25 درصد رشد داشته است.

 

فهرست پروازهای خارجی ایران اعلام شد

در پی از سرگیری برخی پروازهای خارجی در راستای بهبود وضعیت کرونا در کشورهای مختلف، هم اکنون پرواز مسافران ایرانی به ۲۳ مقصد مختلف انجام می‌شود. بر اساس آخرین اعلام سازمان هواپیمایی، کشورهای هند، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه دارای واریانت انگلیسی قرار دارند و پرواز به این مقاصد ممنوع است.