روز چهارم هفته، وقت برگشت آرام قیمت‌ها در دو بازار سکه و ارز بود. روز سه‌شنبه، دلار ۱۳۰ تومان رشد پیدا کرد و در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، دیروز معامله‌گران تمایل زیادی به خرید و فروش نداشتند و فضای احتیاطی بر معاملات حکم‌فرما بود.

 

محدودیت‌های جدید پیش روی صادرکنندگان

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران از توقف مجدد واردات در مقابل صادرات خبر داد و گفت: دولت صادرکننده را مکلف کرده یا ارز خود را برای واردات خود استفاده کند یا آن را در سامانه نیما عرضه کند؛ بنابراین اجازه استفاده از ارز صادرات خود برای واردات غیر یا واگذاری کوتاژ را فعلا ندارند.

 

افزایش شمار هواپیماهای تجاری در هشت سال گذشته

وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد هواپیماهای تجاری کشور در ۸ سال گذشته، اعلام کرد: در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۳۲۳ هواپیما در ناوگان تجاری کشور موجود و ۱۵۸ هواپیمای فعال مشغول جابجایی مسافران بوده‌اند.

 

واردات ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی با هدف تامین روغن‌خام و کنجاله

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران گفت: بـه منظـور تامین روغن‌خام و کنجاله از محل واردات دانه‌های روغنی، ستاد تنظیم بازار با پیشنهاد واردات ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی توسط شرکت بازرگانی دولتی موافقت کرد. شایان ذکر است ظرفیت کارخانجات روغن‌کشی در کشور به حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن می رسد و در سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور شده است.

 

تجارت 30 میلیارد دلاری در انتظار ایران و امارات در سال 2025

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه پیش بینی شده حجم تجارت ایران و امارات تا پایان سال 1400 به 20 میلیارد دلار می‌رسد، گفت: امارات نیز پیش بینی کرده است که حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2025 به 30 میلیارد دلار می‌رسد.

 

تمدید بسته حمایت کرونایی ۱۲ کسب و کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، بسته حمایت از ۱۲ رسته کسب و کار به شدت آسیب دیده از کرونا شامل قنادی، مراکز گردشگری، مراکز آموزشی، ورزشی، تفریحی،‌مهدکودک‌ها، فروش پوشاک و غیره در سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

 

احتمال کمبود برنج خارجی در کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ستاد تنظیم بازار، حذف دوره ممنوعیت واردات برنج را تصویب کرد، اما وزارت جهاد کشاورزی با آن موافقت نکرد و در نهایت قرار شد اجرا یا عدم اجرای این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود که این وزارتخانه تاکنون هیچ پاسخی در این خصوص نداده است.

 

لزوم درج مشخصات کلی محصول در برخی از گواهی‌های مبدا

به گفته رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، مشخص شده که درج مشخصات کلی محصول در برخی از گواهی‌های مبدا CT3  باعث عدم ترخیص کالا و معطلی رانندگان کامیون و صاحبان کالا در گمرک می‌شود. وی تاکید کرد: لازم است این مساله توسط صادرکننده اوراق حل و نام کالا با جزئیات مندرج در فصل ششم موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا تکمیل شود.