عقب‌نشینی معنادار در بازار دلار

در سومین روز هفته، دلار نتوانست خود را بالای مرز حساس ۲۴ هزار تومانی نگه دارد. از نگاه برخی فعالان بازار، این اتفاق پیام معنی داری برای برخی معامله‌گران ارزی داشت. به باور این دسته، ناتوانی دلار برای عبور از مقاومت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ماندن بالای مرز ۲۴ هزار تومانی نشان می‌دهد که تقاضای جدید برای ورود به بازار محتاط است و معامله‌گران تمایل ندارند که بی‌گدار به آب بزنند.

 

جدیدترین آمارها حاکی از این است که ۹/ ۵میلیون تن کالای اساسی که اغلب آنها مشمول ارز ترجیحی است، در گمرکات کشور محبوس شده است  به گفته عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران، در حال حاضر گروهی از تجار بخش خصوصی به‌دلیل اینکه سرمایه‌های آنها درحال نابودی بود بر مبنای مصوبات اخیر دولت، ریسک کرده و کالا را بدون تامین ارز خارج کردند. اما تعداد زیادی از تجار به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در انتظار تامین ارز هستند. براین اساس، اگر تجار بخش خصوصی ابتدا کالا را ترخیص و توزیع کنند، سپس سیاست‌های ارز تغییر کند به شدت متضرر خواهند شد و در آن زمان دیگر کسی پاسخگو نیست. درنتیجه منطق حکم می‌کند ابتدا منتظر تامین ارز باشند سپس ترخیص کنند.

 

سوئیس به جمع 5 کشور واردکننده کالا به ایران

انتشار آمار تجارت خارجی ایران در اردیبهشت ماه حکایت از تغییر در ترکیب کشورهای صادرکننده کالا به ایران دارد که بر این اساس، اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند که میزان صادرات کالاهای خود به ایران را افزایش دهند. در این میان سوئیس به جمع کشورهای واردکننده کالا به ایران پیوسته است و حتی از آلمان که ماههای متوالی جزو شرکای اصلی وارداتی ایران بوده است، هم پیشی گرفته است.

قیمت سیمان 12 درصد افزایش یافت

رئیس انجمن صنفی سیمان در نامه‌ای به کارخانه‌های عضو این انجمن، از صدور مجوز افزایش 12 درصدی قیمت سیمان فله برای مصرف در پروژه های عمرانی، صنایع سیمان بر و انبوه سازی خبر داد.

 

ایران و روسیه هفته گذشته «برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور» را امضا کردند. گفته می شود، لغو روادید سفرهای گروهی ایران و روسیه برای دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اعتبار دارد.

 

نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران با حضور عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات برگزار شد. افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو و بالا رفتن ظرفیت ریسک‌پذیری آن خبری بود که عضو هیات‌مدیره این سازمان با حضور در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران اعلام کرد.

 

امید دوباره برای سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز

مصاحبه اخیر ایلان ماسک درباره رمزارزها و مقاومت وزیر دارایی هلند در برابر غیرقانونی اعلام کردن رمزارزها توسط دولت اخباری بود که امید را برای سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها دوباره زنده کرد. همچنین ترس سرمایه‌گذاران با شنیدن شایعاتی مبنی‌بر موضع‌گیری منفی بایدن در برابر رمزارزها افزایش یافته‌بود اما با عدم اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سران گروه ۷ این ترس تا حدودی تعدیل شد.