پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9572
منتشر شده در دوشنبه, 29 مهر 1398 01:06
تعداد دیدگاه: 0
عملکرد سهامداران حقیقی و حقوقی بررسی شد

بورس تهران در حالی معاملات هفته منتهی به ۲۴مهرماه را با کاهش بیش از یک درصدی شاخص کل سپری کرد که این روند نزولی در معاملات این هفته نیز دنبال شد. به‌طوری‌که معاملات روز گذشته را با کاهش بیش از ۸هزار...

بورس تهران در حالی معاملات هفته منتهی به ۲۴مهرماه را با کاهش بیش از یک درصدی شاخص کل سپری کرد که این روند نزولی در معاملات این هفته نیز دنبال شد. به‌طوری‌که معاملات روز گذشته را با کاهش بیش از ۸هزار واحدی نماگر اصلی این بازار به پایان رساند. به این ترتیب بازیگران عمده در نقش خریدار ظاهر شدند و نه تنها در هفته گذشته خالص خریدی در حدود ۳۰۰میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کردند، بلکه روز گذشته نیز رقم قابل‌توجهی به پرتفوی این گروه از معامله‌گران منتقل شد. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در جریان معاملات دیروز به بیش از ۲۷۱میلیارد تومان رسید.

بررسی عملکرد بازیگران بورس نشان می‌دهد که حقوقی‌ها پس از گذشت ۶هفته جولان نقدینگی در زمین بازی سهامداران خرد، سرانجام زمین نقدینگی را به سمت خود تغییر دادند و به این ترتیب شاهد بازگشت نقدینگی به گروه بزرگان بازار بودیم. در این میان سهام گروه بانکی بیشترین سهم را در لیست خرید معامله‌گران حقوقی به خود اختصاص داده است. پس از آن نیز دو گروه خودرو و بیمه ترجیحات بعدی این گروه از سهامداران است. در مقابل اما به دلیل چرخش بازار به سمت سهام کالامحور، سهامداران خرد بیشترین تمایل را به جمع‌آوری سهام مزبور نشان دادند. به‌طوری‌که سهام پالایشی، کانه‌های فلزی و غیرفلزی در صدر این خریدها جای گرفت. همان‌طور که عنوان شد معاملات این هفته نیز با خالص خرید بیش از ۲۷۱میلیارد تومانی سهامداران عمده آغاز شد. در این میان حجم عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری صف‌های فروش در نمادهای بانکی و خودرویی تعلق داشت که در صدر آنها نماد بانک ملت، سایپا و ایران‌خودرو قرار داشت. بر این اساس ۴۶میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «وبملت» به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. در همین راستا خالص خرید «خودرو» و «خساپا» نیز بیش از ۱۸میلیارد تومان بود.

  حمایت از «وبملت»

دماسنج اصلی بازار سهام در حالی معاملات روز گذشته را با رشد محدود ۶۰۰ واحدی شروع کرد که این روند تداوم چندانی نداشت و رفته‌رفته با غلبه ترس به معامله‌گران، نماگر اصلی بازار با اصلاح ۶/ ۲درصدی مواجه شد. در همین راستا عقب‌نشینی موثر تقاضا در مقابل عرضه‌های شدید سبب شد تا نه تنها شاهد کاهش ارزش معاملات خرد روزانه و رسیدن به زیر سطح یک هزار میلیارد تومان باشیم، بلکه در مقابل ارزش صف‌های فروش با رشد قابل‌توجهی همراه شود. به‌طوری‌که ارزش این صف‌ها به حدود ۶۴۰ میلیارد تومان نیز رسید. البته در این میان سهامداران عمده و بازارگردانان بنگاه‌های بزرگ از جمله بانکی‌ها و خودرویی‌ها اقدام به خرید سهم و جمع‌آوری صف فروش کردند. هر چند روند عرضه‌ها در نماد بانک ملت و دو لیدر خودرویی بسیار شدید بود و مجدد با جمع‌آوری صف، این روند تکرار شد. در نهایت نماد «وبملت» با معامله بیش از ۱۴۷میلیون سهم به کار خود پایان داد که ۷۹درصد از مبادلات مزبور، خرید از سمت حقوقی‌ها بود. ولی مجدد در پایان معاملات صف فروشی در حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم برای آن باقی ماند.نماد بانک ملت در حالی ۱۰مهرماه بعد از توقف طولانی مدت بیش از ۳ماهه بازگشایی شد که از آن تاریخ به بعد نوسان‌های زیاد و بعضا در محدوده منفی را تجربه کرده است. البته در این میان حقوقی‌های این بانک و بازارگردان به جمع‌آوری سهم پرداختند به‌طوری‌که در هفته گذشته خالص خرید سهامداران عمده در این نماد به حدود ۱۴۰میلیارد تومان رسید. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته در «وبملت» توسط شرکت تعاونی معین آتیه خواهان و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت صورت گرفت. به‌طوری که این دو حقوقی در مجموع هفته گذشته حدود ۲۰۰میلیون سهم «وبملت» را جمع‌آوری کردند. همچنین این روند در معاملات روز یکشنبه هفته جاری نیز با خالص خرید ۴۵میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی حقوقی‌های «وبملت» ادامه یافت.البته چتر حمایتی حقوقی‌ها در دیگر نمادهای بانکی نیز برقرار بود. به‌طوری‌که از شنبه گذشته تاکنون حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم خود در این گروه توانستند حدود ۲۸۰میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. هر چند همان‌طور که عنوان شد بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در نماد بانک ملت بود، ولی حمایت در نمادهای بانک صادرات، بانک تجارت و بانک پاسارگاد نیز قابل مشاهده بود به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وبصادر» در این مدت به حدود ۳۷میلیارد تومان رسید. در دو نماد «وتجارت» و «وپاسار» نیز شاهد جابه‌جایی بیش از ۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بودیم.

  عرضه‌های سنگین در خودرویی‌ها

همان‌طور که عنوان شد سهام خودرویی نیز از دیگر نمادهایی بود که عرضه‌های شدیدی را در روزهای اخیر تجربه کرده است. امری که سبب شد تا سهامداران عمده به حمایت و جمع‌آوری سهم بپردازند. در واقع گروه خودرو که پیش‌تر به سبب جذابیت ناشی از تورم دارایی‌ها در مرکز توجهات قرار داشتند، حال با بیشترین خالص فروش از سوی بازیگران خرد بازار مواجه شده است. به‌طوری‌که از شنبه ۲۰مهر تا پایان معاملات روز یکشنبه ۲۸مهر، بیش از ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در این گروه جابه‌جا شد.در صدر این عرضه‌ها نیز دو لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا قرار داشتند به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های «خودرو» طی این ۶روز به ۳۵میلیارد تومان رسید. در همین راستا خالص خرید ثبت‌شده از سوی سهامداران عمده «خساپا» نیز معادل ۴۲میلیارد تومان بود. در این میان گروه مالی پارسیان به‌عنوان سهامدار عمده در نماد «خودرو»، روز شنبه گذشته بیش از ۲۰۰هزار سهم را خریداری کرد. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به حمایت از این نماد اقدام کرد و یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

  پالایشی‌ها در راس توجه حقیقی‌ها

بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته از سوی سهامداران خرد نشان می‌دهد که گروه پالایشی در کانون توجه این گروه از بازیگران بازار قرار داشت به‌طوری‌که بیشترین خرید حقوقی‌ها در این ۶روز به جمع‌آوری سهام مزبور تعلق داشت و در نهایت ۱۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.  شاخص گروه پالایشی در حالی از ابتدای سال‌جاری بازدهی بیش از ۴۵درصدی را به ثبت رسانده که ۴درصد از این رقم به بازدهی ۷روز اخیر این گروه تعلق دارد. در واقع گروه پالایشی به‌همراه دیگر صنایع کامودیتی‌محور در حالی از رشد‌های اخیر بازار عقب ماندند که در چند روز اخیر اقبال به خرید آنها افزایش یافته است. این امر را می‌توان در خریدهای پرحجم سهامداران خرد و تغییر رویکرد حقیقی‌ها به جمع‌آوری آنها مشاهده کرد. بر این اساس در هفته گذشته بیشترین خرید معامله‌گران حقیقی در نماد پالایش نفت بندرعباس بود. به‌طوری‌که بیش از ۸۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «شبندر» منتقل شد. این نماد در حالی طی ۶روز اخیر توانسته بازدهی ۱۰درصدی را ثبت کند که حقوقی‌های این نماد نیز خریدهایی را در آن ثبت کردند. بر این اساس بانک رفاه کارگران و صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر خریدهایی را در نماد «شبندر» ثبت کردند. البته در این میان صندوق مزبور در جریان معاملات روز سه‌شنبه به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در نقش فروشنده ظاهر شد و حدود یک میلیون سهم را عرضه کرد.در ادامه این روند نیز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که خالص خرید ۳۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی در نماد «شتران» و بیش از ۳۳میلیارد تومانی در نماد «شپنا» از سوی سهامداران حقیقی شکل گرفت.ولی روند مزبور در جریان معاملات  دیروز متوقف شد و با عرضه‌های شدیدی که از سوی سهامداران خرد در این گروه شکل گرفت، حقوقی‌ها به حمایت از سهام این گروه پرداختند به‌طوری‌که حدود ۹میلیارد تومان نقدینگی در نماد «شتران» و بیش از ۳میلیارد تومان نقدینگی در نماد «شپنا» و در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

  در معدنی‌ها چه خبر بود؟

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان می‌دهد که این گروه نیز در فهرست صنایع موردتوجه سهامداران خرد طی ۶روز اخیر قرار دارد. بر این اساس از شنبه هفته گذشته تاکنون بیش از ۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام چادرملو قرار داشت به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود ۱۴میلیارد تومان رسید. توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهایی بود که خالص خرید ۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد.

  رصد خرید و فروش‌ها در شیمیایی

شاخص گروه شیمایی نیز از جمله صنایعی بود که در هفته اخیر برآیند صفر را به نمایش گذاشت. هر چند سود کسب شده توسط این صنعت از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون به بیش از ۶۷درصد می‌رسد، ولی خرید و فروش‌ها و نوسانات ایجاد شده در آن سبب شد تا تعادل را در این مدت به نمایش گذارد. البته در این میان عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران خرد سبب شد تا حقوقی‌های این گروه به حمایت از سهم اقدام کرده و در نهایت خالص خرید ۴۶میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته در نماد پتروشیمی پارس بود. به‌طوری‌که ۱۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارس» جابه‌جا شد. سرمایه‌گذاری پتروشیمی نیز با ثبت خالص خرید ۹میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد‌توجه بازیگران عمده در این مدت بود.

10-01

 

 

دنیای اقتصاد – هدیه لطفی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید