8 تقویت‌کننده بازار سرمایه
در ماه‌های اخیر عوامل متعددی دست به دست هم داده است تا بازار سرمایه که در سال‌های اخیر در انتهای جدول بازدهی بازارها قرار داشت، دوباره رونق بگیرد و در صدر بازدهی بازارها قرار گیرد. درهمین زمینه هشت عامل اصلی در رشد هفته‌های اخیر بورس مؤثر بوده است که عمده آنها متغیرهای داخلی هستند.


فضای مثبت سیاسی
یکی از عوامل تقویت‌کننده بازارسرمایه، اخبار دیپلماسی است که از دنیای سیاست و فضای بین‌الملل منتشر می‌شود. هرچند در هفته‌های اخیر اخبار منفی بسیاری هم منتشر شده است، ولی اخبار مثبتی هم وجود دارد که برای سهامداران و سرمایه‌گذاران اهمیت دارد. دراین زمینه تلاش برای حفظ برجام و گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه نقش مهمی داشته است. همچنین تغییر موضع عربستان و ترجیح دادن مذاکره به مناقشه نیز از این دست اخبار بوده است.


ثبات نسبی بازار ارز
ثبات نسبی نرخ ارز درماه‌های اخیر عامل دیگری است که به تقویت بازار سرمایه کمک کرده است. درحالی که سال گذشته نوسان شدید نرخ ارز پیش‌بینی پذیر آینده را برای فعالان اقتصادی و شرکت‌ها دشوارکرده بود، اکنون ثبات نسبی آن این امکان را برای فعالان و شرکت‌های بورسی فراهم کرده است که برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. ضمن اینکه با‌وجود رکوردزنی نرخ ارز در سال گذشته، نرخ 11 هزار تومانی فعلی نسبت به ارز 4 هزار و 200 تومان دولتی رشد چند برابری داشته که این موضوع در افزایش دارایی و سودآوری شرکت‌های بورسی تأثیر مثبتی داشته است.


کم فروغی بازارهای رقیب
در سال‌های اخیر جذابیت بالای بازارهایی مانند ارز و طلا یکی از موانع اصلی ورود نقدینگی به بورس بود، اما ماه‌هاست که بازارهای ارز و طلا در رکود به سرمی برد و در برخی ماه‌ها بازدهی آنها منفی است. به همین دلیل بخشی از کسانی که سرمایه خود را برای کسب سود به بازار ارز و طلا می‌بردند اکنون بورس را انتخاب کرده‌اند. این درحالی است که بازار مسکن نیز به‌دلیل رکود شدید قادر به رقابت با بورس نیست. همچنین نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز نسبت به بازدهی که بورس برای سهامداران خود به همراه داشته است ناچیز است و برهمین اساس کسانی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند به بورس آمده‌اند.


افزایش نقدینگی
رشد نقدینگی که هم‌اکنون در مرز 2 هزار هزار میلیارد تومان رسیده عامل دیگری است که به رشد بازار سرمایه کمک کرده است. حجم بالای نقدینگی که بخشی از آن به‌صورت سرگردان وجود دارد باعث شده است تا بازار سرمایه بتواند بخشی از آن را جذب کند.


 عملکرد مثبت شرکت‌ها
عملکرد مثبت بازار سرمایه درماه‌های اخیر خود به یکی از دلایل رشد این بازار تبدیل شده است. درهمین زمینه اکثر گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی نشان از وضعیت مطلوب آنها و پیش‌بینی سود بالا برای سهام آنها دارد. همین عامل نیز برآیند برخی از عوامل دیگر نظیر نرخ ارز و رشد نقدینگی است که در گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی خود را نشان داده است. این موضوع یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی است که سهامداران را برای ماندن در بورس و افزایش سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند.


بازدهی و عملکرد مثبت بورس
درکنار گزارش‌های مثبت از شرکت‌های بورسی، عملکرد مثبت این بازار و بازدهی بالای 80 درصدی آن بهترین تبلیغ برای جذب سهامدار جدید شده است. همانگونه که در سال‌های گذشته بازدهی بالای ارز و طلا سرمایه‌ها را به خود جذب می‌کرد اکنون این بازار سهام است که سرمایه‌گذاران را به خود دعوت می‌کند. علاوه براین تجربه مردم نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بورس همواره سود منطقی برای سهامداران به همراه داشته است و درصورتی که با مطالعه وارد این بازار شوند ضرر نمی‌کنند.


سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ
درکنار سهامداران حقیقی، شرکت‌های بزرگ نیز بخشی از پرتفوی خود را به سهم‌های با بازدهی بالا اختصاص داده‌اند که خود به افزایش تقاضا و ورود نقدینگی جدید به بورس منجر شده است. هم‌اکنون اوراق بدهی سود تضمین شده و به نسبت بالایی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حتی شرکت‌های عادی دارد.


سیگنال‌های رشد اقتصاد
هشتمین عاملی که به رشد بورس کمک کرده است، سیگنال‌های مثبتی است که از شاخص‌های کلان اقتصاد ارسال می‌شود. براساس تازه‌ترین اعلام مسئولان نرخ رشد اقتصاد بدون نفت در سه ماهه بهار امسال 4 دهم درصد رشد کرده است و رشد منفی 9 درصدی بخش صنعت در زمستان پارسال به صفر بهبود یافته است. بنابراین اقتصاد ایران در نیمه نخست سال‌جاری تحرک بیشتری پیدا کرده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این تحریک در نیمه دوم سال بیشتر شود، تحرکی که صنایع و شرکت‌های بورسی سهم بالایی در آن دارند.

بـــرش
آیا بازار حبابی است؟

با وجود رکوردهای تاریخی که بورس در ماه‌های اخیر به ثبت رسانده است، برخی از کارشناسان نگران حبابی شدن این بازار هستند. به اعتقاد این کارشناسان بورس بیش از این ظرفیت رشد را ندارد، اما در مقابل برخی از کارشناسان همچنان به رشد بیشتر شاخص حتی تا 450 هزار واحد امید دارند.