به گزارش اقتصادبازار به نقل از بورس تابناک، چه راهکار‌های را می‌توان به منظور جلوگیری از فرار سرمایه کد اولی‌ها که پس از مشارکت در عرضه‌های اولیه و کسب بازده مناسب تا زمان عرضه اولیه بعدی خاموش می‌مانند و در نگاه جامع برای جلوگیری از خروج نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت آن به سمت بازار‌های غیر مولد در پیش گرفت؟

فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به این مطلب که در قوانین جدید تصویب شده برای بازار پایه، محدودیت‌های برای فروش سهامداران عمده و سهامداران درصدی اتخاذ شده گفت: بر این اساس سهامداران عمده که بیش از ۲۵ درصد سهام شرکت را در اختیار دارند برای واگذاری بیش از ۲ درصد سهام تحت مالکیت یا نفوذ خود باید از کمیته درج تاییدیه بگیرند که به نظر می‌رسد این قانون باید به بازار اصلی نیز تعمیم داده شود.

کامین خیریان ادامه داد: باید بپذیریم که ارزش سهام برخی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی با حباب مواجه شده و جذابیت خرید سهام اینگونه شرکت‌ها برای فعالان بازار به دلیل عدم عرضه از سوی سهامداران عمده و درصد پایین شناور آن‌ها است.

وی تاکید کرد: بنابراین به منظور جلوگیری از رشد حباب گونه این شرکت ها، باید افزایش سهام شناور آن‌ها تا سطح معقول بررسی شود.

این فعال بازار سرمایه همچنین ایجاد تابلو‌های سهام برتر با دامنه نوسان مختلف براساس میزان سرمایه، بنیادی، نقد شوندگی و میزان سهام شناوررا دیگر راهکار مناسب برای جذب سرمایه و ماندگاری در بازار دانست.

خیریان افزود: باید برای ایجاد انگیزه در شرکت‌ها برای انتقال به تابلوی بالاتر مشوق‌های همچون معافیت مالیاتی، تشویقی و مجوز شرکت در مناقصه‌های بزرگ با توجه به شفافیت اطلاعاتی آنان در نظر گرفته شود.

وی در خصوص چشم انداز بازار در روز‌های آتی نیز گفت: نقدینگی و اقبال سهامداران از سهم‌های کوچک به نماد‌های شاخص سازی همچون فولاد، فملی، شراز و امثال این‌ها خواهد بود.

خیریان در پاسخ به دلایل ریزش هفته پایانی شهریور نیز تصریح کرد: در علم اقتصاد اصطلاحی با عنوان تورم انتظاری بر می‌خوریم که در بازار سرمایه از آن با عنوان ریزش یا اصلاح انتظاری می‌شود نام برد، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل عقب نشینی اخیر در بازار را می‌توان همین ریزش انتظاری دانست.

وی با اشاره به این مطلب که از عوامل مهم به وجود آورنده تورم به خصوص در جوامعی همچون ایران در دوره کنونی، تورم انتظاری است، ادامه داد: تورم انتظاری از جمله ابعاد و دلایل ایجاد تورم است که زمینه جامعه‌شناسی و روانشناسی علم اقتصاد آن را توصیف می‌کند.

به گفته خیریان در جامعه‌ای که مردم بر این باورند که قیمت کالا و خدمات مصرفی آن‌ها در یک بازه زمانی معین در آینده با افزایش روبرو می‌شود، تورم انتظاری رخ می‌دهد، مردم براساس برآورد‌های خود از نرخ تورم دوره‌های قبل در جامعه، تورم انتظاری خود را شکل می‌دهند و براساس آن تصمیم گیری و عمل می‌کنند به همین دلیل است که گاه نقدینگی به سمت بازار سکه و گاهی نیز به سمت بازار مسکن حرکت می‌کند.

وی با تشریح دیگر دلیل اصلاح هفته پایانی تابستان به کاهش معنادار حجم معاملات در چهارشنبه آخر شهریور نسبت به روز‌های پیش از آن اشاره کرد و گفت: این موضوع به وضوح نشان دهنده کاهش قدرت نقدینگی بوده و با توجه به اینکه چهارشنبه آخرین روز تسویه اعتباری‌ها بود، اکثر سهامداران برای دریافت اعتبار مجدد و جلوگیری از سنگ اندازی‌های بعدی کارگزاران در اعطای همان مقدار اعتبار به هر قیمتی فروشنده بودند.

خیریان ادامه داد: پس از آن و طی هفته قبل شاهد بودیم فشار فروش کاهش یافت و بازار روند مثبتی را تجربه و رکورد‌های تازه تری را ثبت کرد و سهام به سمت درصد‌های مثبت حرکت کردند.

وی با بیان اینکه فضای روانی حاکم بر بازار و خبر‌های سیاسی این چند وقت اخیر منجر به حاکم شدن ترس بر بازار شده، ادامه داد: افرادی که اهداف و ارقام ۴۵۰ و ۵۰۰ هزار واحدی را برای شاخص متصور بودند با رسیدن شاخص به ارتفاع ۳۰۰ هزار واحدی محتاطانه‌تر برخورد کردند و می‌توان این واکنش‌ها را نشانه باور داشتن فعالان بورس به شاخص ۴۵۰ هزار واحدی دانست که البته رسیدن به این قله‌ها را هنوز زود می‌پندارند.

خیریان افزود: در حال حاضر، چون این اعداد و ارقام و قله‌های که شاخص پشت سر هم فتح می‌کند، برای بار نخست بوده و چشم و ذهن اهالی بازار هنوز به این اعداد عادت نکرده، کمی احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند این خود دلیلی بر این ادعاست که اکثریت سهامداران منتظر اصلاح انتظاری بودند.

وی با اشاره به ریزش بازار سال قبل در مهرماه، عرضه صف خرید سنگین سهم‌های بزرگ که در سنوات قبل اتفاق افتاد و پس از آن بازار ریزش شدید و زمانبری را آغاز کرد، ادامه داد: همه این عوامل سهامداران را به نشستن در صفوف عرضه و دست به ماشه بودن برای فروش هدایت کرد.

فعال بازار سرمایه دیگر دلیل ترس سهامداران را عرضه صف خرید بانک‌های صادرات و تجارت و همزمانی این موضوع با اتفاقات مهرماه سال قبل و شاخص ۳۰۰ هزار واحدی دانست و گفت: این موضوع باعث ترس سهامداران خرد پس از اولین عرضه‌های سنگین سهامدارن عمده و شروع فروش رو به پایین و تشکیل صف‌های فروش در خیلی از شرکت‌ها با وجود ارزندگی سهام آن‌ها شد.