طی معاملات دومین روز کاری هفته جاری در تعطیلی بازارهای جهانی و انتظار برای انعکاس منفی تعویق تصویب لوایح پالرمو و CFT بر معاملات بازار سهام، میل به فروش در میان سهامداران شدت گرفت. به خصوص فروش سهام مرتبط با قیمت‌های جهانی و صادرات‌محور که سایه تحریم بر مقدار فروش آنها سنگینی می‌کند. به این ترتیب دیروز شاخص بازار سهام فرابورس که شروعی منفی را تجربه کرد، پیش از اتمام ساعت آغازین معاملات، به کمترین میزان روزانه خود در سطح ۲۰۷۴ واحدی رسید. با این حال در ادامه روز، با افزایش تقاضا در سهام بنگاه‌های داخلی و حمایت معامله‌گران حقوقی از سهام پتروشیمی مارون، بازار به سوی افزایشی ملایم گام برداشت. «مارون» که چهار روز پیاپی در سقف قیمتی معامله شده بود و شنبه هفته جاری نیز به رشد محدودی دست یافته بود، روز گذشته انگیزه شناسایی سود را میان سهامداران خرد بیدار کرد که روند منفی قیمت را از ابتدای بازار برای آن رقم زد. نماد مزبور که بیشترین ارزش بازار را در میان سایر سهام فرابورسی دارد، شاخص‌ساز‌ترین سهم بازار محسوب می‌شود که کوچکترین تغییری در بهای آن، آیفکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو، پتروشیمی مارون کاهنده‌ترین اثر را بر نماگر بازار وارد کرد که موجب عقب‌نشینی بیش از ۱۶ واحدی آن شد. همچنین بزرگترین نمادهای گروه فلزات، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، در مجموع افت بیش از هفت واحدی شاخص کل سهام را موجب شدند. در مقابل، «دماوند» که از بیشترین استقبال بازیگران خرد بازار بهره‌مند شده، از عقب‌نشینی بیشتر آیفکس جلوگیری کرد و بالغ بر پنج واحد به آن افزود.

 

در بازار چه گذشت؟
روز گذشته در معاملات خرد بازارهای اول و دوم بیش از ۳۹۸ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۰۹ میلیارد تومان دست به دست شد. بخش عمده این نقدینگی در معاملات صنعت فلزات اساسی جریان یافت که حدود ۳۲ میلیارد تومان بود. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که بیش از ۲۸ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد، عامل اصلی پیشتازی زیرمجموعه فلزات بود. صنعت زراعت نیز در سایه خرید و فروش‌های نماد تازه‌وارد خود، «زفکا»، دومین گروه پرمعامله روز گذشته نامیده شد.

محصولات پتروشیمی نیز در این رتبه‌بندی سوم شد، در حالی‌که صنایع تک‌سهمی سیمان، خودرو و استخراج زغال‌سنگ به ترتیب کمترین نقدینگی روز یکشنبه را رقم زدند. همچنین رصد ۲۷ صنعت فرابورسی از منظر رشد متوسط قیمت سهام، از صدرنشینی گروه عرضه برق وگاز خبر داد. صنایع قند و شکر و سپس زراعت نیز با افزایش غالب قیمت‌های سهام زیرمجموعه خود جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار گرفتند.

مادامی که خرید و فروش سهام بزرگ بازار محصولات پتروشمی و فلزات اساسی در مدار منفی قیمت‌ها و زیاندهی به سر می‌برد، نااطمینانی نسبت به سودآوری در بلندمدت موج می‌زند. امری که معامله‌گران را به سوی کسب سود در سهام بنگاه‌های کوچک‌تر و غیروابسته به صادرات، با نگاهی غالبا کوتاه‌مدت سوق می‌دهد. همچنین اخباری در رابطه با افزایش قیمت شکر، رشد دسته‌جمعی نمادهای گروه قندی را در پی داشت، به‌طوری‌که سهام «قشیر» طولانی‌ترین صف خرید معاملات خرد را رقم زد و از آغاز معاملات در نزدیکی سقف قیمتی داد و ستد شد.

همگام با بازیگران
روزی که گذشت، سهامداران خرد بیشترین خرید خود را در سهام تولید نیروی برق دماوند رقم زدند. نماد «دماوند» که تماما از جانب معامله‌گران حقوقی تقاضا شد، با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومان، به پرتفوی این دسته از سهامداران منتقل شد. «حریل»‌ و «شپاس» نیز از دیگر ترجیحات معامله‌گران خرد بازار بودند که در مجموع از خالص خرید نزدیک به یک میلیارد تومانی حقیقی‌ها بهره‌مند شدند. از این رو، صنعت عرضه برق و گاز به لطف خالص خرید بالای حقیقی‌ها از «دماوند»، بیشترین متوسط خرید از سوی بازیگران خرد را به خود اختصاص دادند. صنایع حمل و نقل و نیز زراعت، از دیگر صنایعی بودند که تحت حمایت سهامداران حقیقی به روز خود پایان دادند. در سوی مقابل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان که در کانون تمرکز معامله‌گران حقوقی معامله شد، تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی را رقم زد که موجب صدرنشینی صنعت فلزات اساسی در میان گروه‌های تحت‌پشتیبانی فعالان نامبرده بازار شد.

«نطرین» و «شغدیر» نیز در این رتبه‌بندی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. با توجه به اقبال سهامداران خرد از سهام گروه‌های کوچکتر و نیز حمایت سهامداران از صنایع کالایی که غالبا بهای بالایی دارند، برای ششمین روز کاری پی در پی، بازار سهام با تغییر مالکیت غالب سهام به نفع بازیگران عمده به کار خود پایان داد. در این فرآیند حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم از سبد سهامداران خرد به پرتفوی سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟
دیروز، بیش از یک میلیون ورقه «اخزا» به ارزش نزدیک به ۹۲ میلیارد تومان در بازار بدهی دست به دست شد. افزایش نسبی تقاضا، کاهش محدود متوسط نرخ سود موثر اوراق مزبور را در پی داشت که در پایان معاملات آن را به سطح ۴/ ۲۱ درصد رساند.همچنین در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۹۸ هزار برگه «تسه» به ارزش نزدیک به پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله شد که اوراق تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ماه ۹۷ بیش از نیمی از این نقدینگی را رقم زد. افزایش نسبی فشار فروش در این بازار، معاملات شماری از اوراق مرتبط را در مدار منفی قیمت‌ها رقم زد که اوراق تسهیلات مسکن با سررسید خرداد ۹۶ با افت بیش از ۳/ ۱ درصدی زیانده‌ترین بود. در مقابل، اوراق با نماد‌ «تسه۹۶۰۴» با بیشترین رشد قیمتی ۳/ ۳ درصدی، معاملات روز یکشنبه جاری را به پایان برد.