در حالی مسئولان بازار سرمایه ۵۰ سالگی بورس را جشن گرفتند که مهمانان تراز اول این جشن تا توانستند به صورت مستقیم یا تلویحی در سخنرانی‌هایشان از عدم شفافیت بازار سرمایه انتقاد کردند و خواهان شفاف سازی آینه اقتصاد شدند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز در سالن اجلاس سران مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد بازار سرمایه ایران با حضور مسئولان بازار پول، بازار سرمایه و بازار تامین اطمینان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شاپور محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس به میهمانان خوش آمد گفت و سپس مسعود کرباسیان - وزیر اقتصاد- به جایگاه سخنرانان رفت.

او در بخشی از سخنرانی خود از لزوم گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بین عامه مردم صحبت کرد و اشاره ای هم به رشد شاخص کل بورس در طی ماه های جاری داشت.

کرباسیان گفت که رئیس جمهوری روحانی به وزارت اقتصاد ابلاغ کرده که راهبردی برای ظرفیت سازی و توسعه بازار سرمایه باید داشته باشد و جذب منابع خارجی از طریق بازار سرمایه را تسهیل کند.

وزیر اقتصاد در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع لزوم خصوصی‌سازی بنگاه های دولتی پرداخت و تاکید کرد که حسن روحانی به دستگاه های دولتی درباره واگذاری سهامشان سفارش کرده است.

در ادامه مراسم روسای سه بازار مالی روی سن رفتند و از سکه ۵۰۰۰ ریالی یادبود بازار سرمایه رونمایی کردند.

رئیس کل بانک مرکزی در قسمت‌هایی از صحبت هایش تلویحا از تخصیص غیر بهینه منابع از بازار سرمایه انتقاد کرد و گفت: تخصیص بهینه منابع از وظایف بازار سرمایه است و با تخصیص نابهینه اقتصاد حیات بیمارگونه ای پیدا می کند و نمیتواند رشد پایدار داشته باشد. اصلاح اقتصاد با بیماری مزمن دشوار و زمان بر است و نیاز به عزم ملی از بالاترین سطوح حاکمیت تا پایین دارد.

سیف که به نظر می آمد از عدم شفافیت در بازار سرمایه انتقاد اساسی دارد در بخشی از صحبت هایش صریحا گفت افشای ناقص اطلاعات و اطلاعات دستکاری شده در بازار سرمایه کشور وجود دارد، هنوز لازم است اقدامات بنیادین بیشتری در بازار سرمایه برای شفافیت انجام شود. بررسی‌هایی که در بانک مرکزی طی سه سال گذشته انجام شد نشان می‌دهد که رواج نوعی حسابداری بد است، منظور از حسابداری بد گزارش گری بنگاه های اقتصادی و گزارش حسابرس مستقل است. مواردی از حساب‌های دستکاری شده و گزارش‌های مالی غیر شفاف در بازار سرمایه شرکت مشاهده می شود که در صورت عدم رسیدگی به آن پتانسیل شیوع دارد و می تواند پیامد های مختلفی نظیر رسوایی های مختلف بزرگی که در بورس های دنیا رخ داده و اتفاق های کوچکتری که اخیرا در بورس اوراق بهادار تهران نیز شاهد آن بوده ایم داشته باشد.

سالروز پنجاهمین سالگرد بازار سرمایه در واقع محملی شد تا روسای بازار های مالی به انتقاد از وضعیت بازار سرمایه بپردازند به طوری که بعد از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل بیمه مرکزی نیز شروع به انتقاد از بازار سرمایه کرد.

عبدالناصر همتی در بخشی از صحبت های خود گفت درست است که بورس بزرگ است، اما عمده آن مربوط به بازار ثانویه است و نه بازار اولیه. بازار اولیه ما سهم جدی‌ای در بورس ندارد، در حالی که بازار اولیه بخش واقعی اقتصاد را تکان می‌دهد. متاسفانه در بازار سرمایه ما ناکارآمدی وجود دارد. من دو سال پیش برای طرح این مشکل پیشنهاد تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه را دادم.

در پایان این مراسم روسای بازار ها و نهاد های مالی با یکدیگر عکسی دسته جمعی گرفتند تا به قول مجری مراسم از آن عکس در ۱۰۰ سالگی بورس ایران استفاده کنند.