اقتصاد بازار: به اعتقاد یکی از کارشناسان بازار سرمایه، مشکل عمده در بازار سرمایه فرهنگ سازی است چراکه عده کمی بازار سرمایه را می شناسند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، بهروز خدارحمی افزود: در مناطق مختلف کشور فضایی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد، اگر عمومیت پیدا کند بسیاری از سرمایه هایی که سود کم دارند به جای ورود به بازارهای کاذب به بازار سرمایه روی می آورند.
این کارشناس بورس گفت: سال 95 بازار سرمایه حال خوشی نداشت. در کل بخش های زیادی از بورس را مشارکت کنندگان در بورس با تردید سپری کردند. عملکرد بورس در سال 95 با تردید سپری شد و نمی توان گفت که موفق بوده است.
وی افزود: با دیدن شاخص ها می توان عمق بازار را سنجید. بورس نیاز به تجدید ساختار دارد.
خدارحمی در ادامه بیان داشت: با توجه به شرایط ناآرام منطقه و علیرغم همه محدودیت ها در شکوفایی اقتصاد و بورس به نظر می رسد بخش های اقتصادی در سال 95 اولویت دولت نبوده است و توجه به بازار سرمایه آنگونه که ابتدای سال قبل اعلام شد از سوی دولت و وزارت اقتصاد دیده نشد.
وی گفت: بهتر است موضوع بازدهی نسبت به تورم با اولویت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. وقتی کشور بهایی را برای تورم می پردازد عوارض آن در بخش های اقتصادی کشور به ویژه بازار سرمایه و بورس دیده می شود.
این کارشناس بورس درباره نوسانات بورس در سال 95، گفت: برای اینکه عموم جامعه رشد بورس را لمس کنند زمان لازم است، در سال 95 نوساناتی داشتیم، در کشور آنچه را که در بازار می دیدیم این بود که افراد به دلیل عطش نقدینگی عرضه کننده بودند که موجب منفی شدن بورس در بازار می شدند و این کار هفته ها ادامه داشت.
وی بیان داشت: تردیدها در سال 95 از ابتدا تا انتها وجود داشت. بازار سرمایه به عنوان تالار شیشه ای به اندازه کافی شفافیت را تجربه کرد ولی هیچ مشوقی به خود ندید.
خدارحمی با اشاره به اینکه مشوق ما در بازار سرمایه و معافیت مالیاتی در بازار جذاب نیست، تاکید کرد: متاسفانه در بخش قابل توجهی از کسب و کارها پنهان کاری صرفه اقتصادی دارد اما برای گذر از این مرحله سهم قابل توجهی از شفافیت را باید به بازار سرمایه بدهیم و باید بخش های زیادی آماده شوند و این فشارها باید به بخش های پنهان کسب و کار وارد شود.
به اعتقاد وی، بازدهی ها نشان می دهد کسب و کارها انگیزه ای برای ورود به بازار سرمایه ندارند چون بازار کسب و کار به پنهان کاری ادامه می دهند.
این کارشناس بورس گفت: بازارهای رقیب رفاقت غیرمنصفانه ای را در پیش گرفته اند، وقتی رقبا می بینند که می توانند در بازاری ریسک کمتری را تجربه کنند به بازار پرریسک مراجعه نمی کنند. ما در سال قبل آشفتگی در بازار سرمایه داشتیم، امید داشتیم به سمت بازارهای بین المللی حرکت کنیم اما عمده سرمایه گذاران تجربه خوبی در بازار بدهی نداشتند.
وی گفت: در نیمه دوم سال 95 به دلیل درهم تنیدگی بازار مشکل داشتیم. امروز زمان آن فرا رسیده است که روسا و اعضای مجموعه بازار سرمایه و پول باهم تصمیم بگیرند و تعامل داشته باشند.
خدارحمی گفت: با توجه به نامگذاری سال 96، اهتمام جدی به تولید و اشتغال سرلوحه سرمایه گذاران خواهد بود. متغیرهای تاثیرگذار در بازار سرمایه از کنترل سرمایه گذاران خارج شده و اگر عزم جدی سرمایه گذاران را داشته باشیم حتما در بازار سرمایه شامل رونق بیشتری خواهیم بود.