اقتصاد بازار: شرکت دانش بنیان گز سکه در راستای ترویج فرهنگ پذیرش شرکت های خصوصی استان اصفهان در بازار سرمایه و به ویژه فرابورس اقدام به برگزاری جلسه ای کرد و محمد گوهریان مدیر عامل این شرکت فرابورسی فرصت ها و مزایای ورود شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی به بازار SME را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از بورس نیوز، شرکت دانش بنیان گز سکه در راستای ترغیب شرکت های خصوصی استان اصفهان و در جهت فرهنگ سازی ورود شرکت های کوچک و متوسط به بازار سرمایه و به ویژه بازار SME فرابورس، عصر چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان میزبان جمعی از فعالان اقتصادی این استان بود.

گوهریان از وجود دو بال پولی و مالی در اقتصاد سخن گفت و تأکید کرد: در ایران همزمان با سایر کشورهای دنیا در بحث بال پولی مطابق با فناوری های روز حرکت کرده و از آنها عقب نمانده ایم. بطوریکه در این رابطه با آخرین فناوری روز دنیا حرکت کرده ایم. اما در بحث مالی می توان گفت چندان که باید و شاید شاهد توسعه و گسترش بازار سرمایه نیستیم. هر چند طی سال های اخیر فعالیت های مثبتی انجام شده و همین امر شرکت دانش بنیان گز سکه را برای ورود به بازار سرمایه و یک دفتره شدن جهت شفاف سازی هر چه بیشتر، ترغیب کرد.

این مقام مسئول در خصوص لزوم شفاف سازی شرکت های خصوصی، تأکید کرد: تاکنون شرکت ها عمدتاً از سیستم دو دفتره برخوردار بودند که این امر بیشتر به دلیل بحث های مالیاتی بود. اما اگر کل جامعه به سمت شفافیت و ورود به بازار سرمایه حرکت کنند، به نفع اقتصاد و کل این مجموعه هاست. به عبارتی گرچه تاکنون در فعالیت های اقتصادی خطاهایی صورت پذیرفته، اما وقت آن رسیده با ایجاد شفافیت اصلاحات لازم در سیستم اقتصادی کشور انجام شود.

وی با اشاره به پذیرش و عرضه سهام شرکت دانش بنیان گز سکه در بازار SME فرابورس، از مزایای ورود به این بازار سخن گفت و اظهار داشت: این شرکت از سال 87 یک فرآیند پنج ساله را برای شفاف شدن سپری کرد تا در نهایت، با ایجاد بازار SME در فرابورس برای شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی، بالاخره این مجموعه متعلق به بخش خصوصی دی ماه امسال وارد بازار سرمایه شود. مزایای اصلی این بازار در وهله اول عدم وجود محدودیت سرمایه برای شرکت ها است تا مجموعه های اقتصادی کوچک و متوسط نیز بتوانند از فرصت های موجود در بازار سرمایه جهت تأمین مالی و توسعه فعالیت های خود بهره گیرند.

وی افزود: برخورداری از شفافیت دقیق تر و وجود دامنه نوسان قیمت مشخص برای اطلاع از ارزش روز شرکت از جمله دیگر مزایای آن است و امیدواریم گام نهادن شرکت دانش بنیان گز سکه در این مسیر جدید اعتماد به نفس لازم را به دیگر شرکت ها برای سپری کردن این راه ارایه کند.

گوهریان در پایان حاضرین در جلسه را برای ورود شرکت های بخش خصوصی استان اصفهان به بازار سرمایه دعوت کرد و گفت: شرکت دانش بنیان گز سکه به عنوان اولین مجموعه پذیرش شده در بازار SME فرابورس مسیری را سپری کرده که می توان گفت به عبارتی با حرکت خود خط سفیدی را در یک معبر میدان مین بر جای گذاشته و بخش خصوصی استان می توانند با استفاده از این تجربه ها، با سهولت بیشتر در این مسیر گام بردارند. این جلسه نیز به همین بهانه برگزار شد تا تجربه مبارک و موفق خود را برای ورود به بازار سرمایه و فرابورس به بقیه مجموعه های بخش خصوصی استان معرفی کنیم.
در ادامه این جلسه مجتبی متقی، مدیر سرمایه گذاری و امور سهام شرکت دانش بنیان گز سکه محاسن بازار سرمایه را برای مهمان تشریح کرد و گفت: بیش از 94 درصد شرکت های ثبت شده در کشور جزو شرکت های کوچک و متوسط هستند و این امر می طلبد بازار ویژه ای برای آنها فراهم شود که در همین راستا امسال آیین نامه اجرایی بازار SME در فرابورس ابلاغ شد تا شرکت های بخش خصوصی که اکثراً به صورت خانوادگی مدیریت می شوند، به دلیل قدمت بالا می توانند مورد توجه فعالان بازار و سرمایه گذاران قرار گیرند.

وی در بیان دلایل دعوت شرکت های بخش خصوصی به پذیرش و ورود به بازار فرابورس گفت: سهولت در پذیرش و سرعت، معرفی شرکت ها به جامعه، امکان توثیق سهام، تأمین مالی و برخورداری از معافیت مالیاتی از جمله مزایای حضور در این بازار است. همچنین شفافیت اطلاعاتی، افزایش اعتبار داخلی و خارجی، سهولت جذب سرمایه گذار و افزایش ارزش شرکت در کنار نقش دارایی های غیر مشهود در کشف قیمت و ارزش شرکت از جمله عواملی است که می تواند شرکت های بخش خصوصی را برای ورود به این بازار ترغیب کند.

وی پیرامون هدف کلی از برگزاری این جلسه گفت: مسیر جدیدی برای ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه باز شده تا با استفاده از مزایای این بازار شرکت ها با مشکل کمتری به فعالیت خود ادامه دهند. در همین راستا تصمیم گرفتیم تجربه مفید خود را در اختیار دیگر مجموعه های استان قرار دهیم. ضمن اینکه با معرفی پتانسیل ها و چشم انداز آتی شرکت دانش بنیان گز سکه، از سرمایه گذاران بخش خصوصی استان دعوت کنیم سهام "غگز" را جهت سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهند.

پتانسیل های شرکت دانش بنیان گز سکه برای سرمایه گذاری

این گزارش می افزاید، دومین هدف از برگزاری این جلسه معرفی پتانسیل های شرکت دانش بنیان گز سکه و چشم انداز آتی آن به فعالان بخش خصوصی استان اصفهان جهت سرمایه گذاری در سهام این مجموعه تازه وارد فرابورسی بود که در این راستا حاضرین سوالات خود را پیرامون وضعیت عملکردی و آینده شرکت مذکور مطرح کردند.

گوهریان در پاسخ به سوالی پیرامون آینده و چشم انداز قابل تصور برای این شرکت گفت: در خصوص توسعه فعالیت ها، در مرکز رشد گز سکه که از سال 92 افتتاح گردیده، سیستم رشد شرکت طراحی شده و تاکنون 15 هسته در این مرکز پذیرش شده اند که این تعداد تا پایان سال 1400 با افزایش چشمگیری همراه خواهد شد. در این خصوص بایستی تأکید کرد که هر هسته می تواند با اجرای پروژه های جدید زمینه رشد شرکت را در آینده فراهم آورد.

یکی از حاضرین در این جلسه با اشاره به تلاش های تیم مدیریتی شرکت دانش بنیان گز سکه و کسب موفقیت های آنها در این زمینه، بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر در خصوص فرآیند ورود به بازار سرمایه تأکید کرد و گفت: چنانچه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر شود، شرکت ها ناخود آگاه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر برای ورود به بورس گرایش پیدا می کنند و این امر می تواند با کمک شرکت دانش بینان گز سکه به عنوان پیشتاز در این مسیر، محقق گردد.

گوهریان در خصوص چشم انداز صادراتی مجموعه تحت مدیریت خود نیز گفت: در این رابطه شرایط مطلوبی در مقایسه با گذشته داریم. بطوریکه برای اولین بار بعد از 15 سال موفق شدیم مستقیم از طرف قرارداد آلمانی طی دو مرحله خرید مواد اولیه داشته باشیم و طرف آلمانی در حال حاضر علاقه مند به همکاری با ما می باشد. بنابراین شرایط صادرات رو به بهبود است و با توسعه همکاری ها به جای خرید نقدی می توان با گشایش LC خرید مواد اولیه را انجام داد.

نکته دیگری که توسط یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی استان مورد تأکید قرار گرفت ایجاد یک کمیته راهبری با مشارکت اتاق بازگانی استان اصفهان و تحت راهنمایی های شرکت دانش بنیان گز سکه بود تا در خصوص فرهنگ سازی های مورد نیاز اقدامات لازم به عمل آمده و با این حرکت از سرمایه های ملی صیانت شود.

گوهریان در خاتمه این جلسه ضمن دعوت مجدد از شرکت های فعال بخش خصوصی استان اصفهان برای ورود به بازار سرمایه پیشنهاد کرد که صنعتگران و فعالان اقتصادی استان با هم این پیمان را داشته باشند که هر شرکتی از استان در بازار سرمایه پذیرش و درج نماد شد، فعالان بخش خصوصی با همکاری یکدیگر درصدی از سهام آن مجموعه را خریده و از این طریق از بخش اقتصادی و بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی استان حمایت کنند.