اقتصاد بازار: مجتبی متقی از معدود متخصصان حوزه پذیرش شرکت ها در بازارهای مختلف بورس و فرابورس در اصفهان به واکاوی فرابورس و بازار شرکت های کوچک و متوسط( SME ) فرابورس ایران است. وی در حال حاضر، مشاور شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در امور بورس و تأمین مالی می باشد و علاوه بر این مجری و راهبر پانزده شرکت کوچک و متوسط دیگر جهت ورود به بازارهای مختلف فرابورس ایران می باشد. شرکت گز سکه که اخیراً و به عنوان اولین شرکت بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس در این بازار پذیرش شده است حاصل زحمات و راهبری های وی می باشد.

اقتصاد بازار: چرا شرکت ها را به حضور در بازار سرمایه توصیه می کنند ؟
در بازار سرمایه بنگاه های اقتصادی فرصت رشد، تأمین مالی، تجاری سازی طرح های خود، بزرگ شدن، ماندگار شدن و ارزش گذاری منصفانه و معمولاً بسیار بیشتر از ارزش روز خود را پیدا می کننند و همچنین می توانند ساختارهای حاکمیت شرکتی و شفاف سازی را با حضور در بازار سرمایه ایجاد و نهادینه کرد. همچنین از طریق ساز و کارهای نظام بازار سرمایه، اتصال به زنجیره های عرضه و سرمایه گذاران استراتژیک و تبع آن اعتلای ارزش آفرینی در ساختار این شرکت ها با کمک به ارتقای مستمر سرمایه های فنی و انسانی فراهم می گردد.

اقتصاد بازار: چرا در فرابورس ایران بازاری ویژه شرکت های کوچک ومتوسط ایجاد شده است؟
امروزه حمایت از بنگاه های کوچک، متوسط و دانش بنیان یکی از اولویت های اساسی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود؛ چرا که این شرکت ها با ایفای نقش کلیدی در اقتصاد؛ از حیث ساختار متفاوت اشتغال، وابستگی زیاد به منابع انسانی، انگیزه های کارآفرینی و نوآوری بیشتر، زمینه ساز و محرک رشد فعالیت های مولد اقتصادی و توسعه فن آوری در کشورها هستند. طبق آمارها درحال حاضر بیش از 90 درصد از شرکت های ثبت شده در کشورمان را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهند؛ درحالی که این بنگاه ها در تولید ناخالص داخلی سهم بسیار کمتری از ظرفیتشان دارند. به اعتقاد کارشناسان مواردی همچون نقص در هدایت منابع مالی به سمت شرکت های کوچک و متوسط در جریان تولید و البته مشکلات متعدد در ساختار تأمین مالی آنها، ساختار سنتی سرمایه، ساختار ضعیف حاکمیت شرکتی، نبود انگیزه برای تهیه و ارائه گزارش های مالی و عملیاتی شفاف، ناآگاهی از وضعیت صنعت، شرکت های رقیب وتأمین کنندگان و همچنین هزینه های بالای توزیع از جمله مهمترین تنگناها در مسیر رشد و نقش آفرینی شرکت های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران به شمار می روند.
در این میان اما از آنجا که پوشش کامل به تقاضای تأمین مالی تمامی بنگاه های اقتصادی از طریق ساز و کارهای بازار سرمایه از جمله مهمترین اهداف فرابورس ایران محسوب می شود، این رکن بازار سرمایه به منظور تسریع در فرآیند پیاده سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، بازاری ویژه در راستای فراهم کردن دسترسی عموم بنگاه های کوچک و متوسط و دانش بنیان به بازار سرمایه طراحی کرده است تا از این رهگذر، این گونه بنگاه ها علاوه بر یافتن موقعیت های متنوع تأمین مالی، بتوانند از تمامی مزایای حضور دراین بازار نیز بهره مند شوند. در بازار شرکت های کوچک و متوسط موسوم به SME Market، بنگاه های اقتصادی فرصت رشد، تأمین مالی وتجاری سازی طرح های خود را از نقطه آغازین فعالیت تا بلوغ به دست آورده و به تدریج آمادگی لازم برای ارتقا به بازارهای بالاتر و همچنین عرضه عمومی سهام را پیدا خواهند کرد.
به بیان دیگر این بازار جایگاهی ویژه برای ایجاد ساختارهای حاکمیت شرکتی و شفاف سازی بنگاه های اقتصادی با نظارت در سطوح مختلف است که از طریق ساز و کارهای نظام مند بازار سرمایه، موجب حرکت آن ها به سوی شفاف سازی عملکرد، اتصال به زنجیره های عرضه و سرمایه گذاران استراتژیک و به تبع آن اعتلای ارزش آفرینی در ساختار این شرکت ها با کمک به ارتقای مستمر سرمایه های فنی و انسانی می شود.

اقتصاد بازار : نقش بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط به چه صورت است ؟
بررسی انواع روش های تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط نشان می دهد که روش تأمین مالی مبتنی بر سرمایه نسبت به روش مبتنی بر بدهی با شرایط موجود داخلی سازگارتر بوده و دارای مزیت های بیشتری است، به ویژه آن که تأمین مالی از طریق سرمایه نیازی به پرداخت وثیقه های سنگین و نرخ سودهای بالا نداشته و اغلب بدون هزینه صورت می گیرد. البته نکته مهم در زمینه تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط، مکمل بودن بازار پول و سرمایه در این خصوص است و اینکه هر بنگاه به هر دو روش برای تأمین مالی نیازمند است. بر این اساس برای آن که این دو بازار هم راستا با یکدیگر به هدف تأمین مالی شرکت های SME جامه عمل بپوشاند، باید برای شرکت های کوچک و متوسط که در بازار سرمایه پذیرش می شوند، مزیت سازی های لازم در بازار پول نیز صورت گیرد.