اقتصاد بازار: عرضه اولیه 10 درصدی شرکت دانش بنیان گز سکه با نماد "غگز 1" به عنوان اولیه شرکت پذیرفته شده بازار شرکت های کوچک و متوسط(SME) و به عنوان اولین شرکت درج شده در تابلوی دانش بنیان بازار شرکت های کوچک و متوسط، فردا یکشنبه صورت خواهد پذیرفت.
در همین راستا و جهت کسب اطلاعات بیشتر "بورس نیوز" گفتگویی با مجتبی متقی مدیر سرمایه گذاری و امور سهام شرکت دانش بنیان گز سکه انجام داد که در ادامه می خوانید.
اقتصاد بازار: چقدر آینده شرکت دانش بنیان گز سکه را روشن و مثبت ارزیابی می کنید؟
شرکت گز سکه از جمله شرکت های سایز کوچک است که علیرغم سایزش نوآوری های بسیاری داشته و برندی هست که از سال 1333 تا به حال با خوش نامی مشغول به فعالیت است شرکت گز سکه دانش بنیان است و از تخفیفات مالیاتی ویژه ای بهره می برد و امیدواریم که با حضور در بازار SME فرابورس ایران رشد شرکت چند برابر شده و از این حیث منافع سهامداران جدید را نیز افزایش دهد و زمینه ساز رضایت خاطر ایشان شود. در آینده بسیار نزدیک خبرهای تکان دهنده و البته مثبتی از این شرکت خواهید شنید که موکول کرده ایم به پس از عرضه اولیه و در جهت رشد صعودی ارزش هر سهم و رضایتمندی سهامداران.
اقتصاد بازار: اگر ممکن است کمی در مورد این خبرهای مثبت آتی توضیح دهید.
مذاکرات نهایی با یک مجموعه بسیار مقبر در خصوص واگذاری حق امتیاز صادرات شرکت برای سه سال یا به ارزش ده میلیون دلار انجام شده و انشالله ظرف روزهای آتی قرارداد رسمی آن امضا خواهد شد و پس از قطعیت به اطلاع عموم خواهد رسید.
همینطور اینکه طی روزهای آینده، شرکت دانش بنیان گز سکه از جدید ترین برند خود در حوزه روغن گیری رونمایی خواهد کرد و تا پایان سال جاری حدود 10 شعبه به روش نشان سپاری در کشور افتتاح خواهد کرد.
همچنین این شرکت که برنامه های ویژه ای برای حضور ویژه و نوآورانه در حوزه شکلات دارد به تازگی پروانه بهره برداری محصولات مبنی بر شکلات خود را اخذ نموده و بزودی و پس از اخذ پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محصولات خود را روانه بازار داخل و خارج خواهد نمود و خبر خوش دیگر اینکه تا پایان ماه جاری یک واحد دانشگاهی علمی کاربردی به تملک و مالکیت شرکت دانش بنیان گز سکه در خواهد آمد.
همانطور که مشخص است برنامه های ویژه و خبرهای خوش فراوانی در شرکت در نوبت اطلاع به عموم است که هر کدام از آنها تأثیر بسیاری بر EPS شرکت خواهد گذاشت.
اقتصاد بازار: با توجه به پتانسیل های بسیار خوب شرکت که شما گفتید پس چرا طی سال های گذشته شرکت زیان شناسایی کرده است؟
از وقتی که شرکت دانش بنیان گز سکه تصمیم به شفافیت مالی و مالیاتی گرفت متأسفانه هزینه های بسیار زیادی از چند جهت به شرکت وارد شد. یکی در حوزه مالیات که بهتر است خیلی راجع به آن صحبت نکنم! دیگری از دست دادن بسیاری از تأمین کنندگان خوب و منصف شرکت بورس که به دلیل اینکه شرکت فاکتور رسمی از آنها مطابه می نمود نسبت به همکاری بی میل شدند و مورد دیگر و مهم این بود که بدلیل همین شفافیت بسیاری از خریداران عمده شرکت فرار را بر قرار ترجیح دادند و به سراغ رقبای سنتی و غیر شفاف رفتند. البته به تمام دلایل برشمرده شده فوق رکود اقتصادی و عمیق حاکم به کشور را هم اضافه کنید. خب مشخصاً شرایط سختی پشت سر گذاشته شده است.
ولی با تمام این احوال مدیریت شرکت مسیری نو را در پیش گرفت و سعی کرد با محصولات نوآورانه و خلاقانه سهم بازار خود را افزایش دهد که در همین راستا شرکت دانش بنیان شد و محصولات جدیدی را آماده ورود به بازار نمود که در آینده از آن ها بیشتر خواهید شنید در قسمت خبرهای خوش تا حدودی توضیح دادم.
ضمن اینکه با توجه به فشارهای زیاد حوزه دارایی، بسیاری از کسانی که تا به حال در مقابل شفافیت مقاومت می کردند تصمیم گرفته اند که به ناچار خود نیز وارد این ورطه شوند و این یعنی بازیابی بسیاری از خریداران و تأمین کنندگان قبلی.
اقتصاد بازار: لطفاً در مورد ارزش شرکت دانش بنیان گز سکه توضیح بدهید.
سرمایه فعلی شرکت حدود 50 میلیارد ریال است که البته بسیاری از ارزش های شرکت در ارزش گذاری و کشف قیمت باید لحاظ شود. از جمله ارزش تقریبی 100 میلیارد ریالی مجموعه برندهای شرکت دانش بنیان گز سکه، دانش فنی و اختراعات ثبت شده شرکت و بسیاری از ارزش های مصنوعی و دارایی های نامشهود دیگر.
اقتصاد بازار: آیا شرکت در آینده نزدیک برنامه افزایش سرمایه دارد؟
بله با توجه به وضعیت فعلی شرکت و لزوم افزایش سرمایه، در آینده بسیار نزدیک شرکت افزایش سرمایه از محل ورود دارایی های جدید به شرکت را خواهد داشت و به زودی جزئیات آن به اطلاع مخاطبان بازار سرمایه خواهد رسید.